Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Rekentoets VO desastreus voor kenniseconomie.


Gast

#251

2015-05-26 21:12

We hebben zelf een dochter met dyscalculie, en hebben er al zoveel ellende mee, nergens begrip op de scholen.

Gast

#252

2015-05-26 22:09

De Freule Wttewaal van Stoetwegen van de lang voorbij politiek zou zeggen:"gekkenwerk"

Gast

#253

2015-05-27 05:54

Omdat dit ook aan de hand is in het MBO. Door de rekentoets kan mijn dochter waarschijnlijk ook niet door naar niveau 4 terwijl ze op alle andere gebieden prima functioneert.

Gast

#254

2015-05-27 07:30

mijn dochter is dyslectisch en heeft elke keer een 4 voor de rekentoets vanwege die vergelijkingen die veel te ingewikkeld zijn, terwijl ze wel kan rekenen, als je een vier hebt en iedereen kijkt achterom is dat zeer vernederend, terwijl dat niet nodig is

Gast

#255

2015-05-27 07:37

Omdat het kinderen in hun mogelijkheden beperkt, dit kan niet de bedoeling zijn!

Gast

#256

2015-05-27 08:19

Omdat het onbegrijpelijk is dat kinderen die niet kunnen rekenen niet meer in staat zijn een diploma te halen terwijl ze 1001 andere talenten hebben. Het is eerlijk als de rekentoets ook gecompenseerd zou kunnen worden door goede cijfers voor andere vakken!

Gast

#257

2015-05-27 09:43

ik onderteken deze petitie omdat ik als vader van 2 kinderen met dyscalculie de hele problematiek herken.

Gast

#258

2015-05-27 11:06

De rekentoets verplicht stellen voor alle kinderen is een vorm van generalisatie en een enorme stap terug in het onderwijs. Vroeger viel iedereen met een afwijking gewoon uit. Nu hebben we de kennis en tegenwoordigheid van geest om te zien waar de sterke en zwakke punten van een leerling liggen. Iedereen geeft wel ergens moeite mee en moet daar zelf mee leren omgaan. De directe omgeving kan daar bij helpen. De overheid staat veel te ver van het probleem af om het op waarde te kunnen schatten. Deze extra regel levert alleen maar stress op. Uiteindelijk wordt niemand er beter van.


Gast

#259

2015-05-27 16:19

Belachelijke zaak! Mijn dochter krijgt ineens in Havo 4 een rekentoets (ze had wiskunde laten vallen) .(geen voorbereiding, gewoon ineens een regel...)Ze had een 3 en zoals ik begrijp,maken al haar voldoendes niet uit, want ze zakt toch omdat rekenen onvoldoende is... Ze heeft vele kwaliteiten maar rekenen is niet geweldig. Waarom iedereen in hetzelfde hok, verschil mag en moet er zijn toch?

Gast

#260

2015-05-27 16:55

Dochter heeft ook dyscalculie. Nu net op tijd vmbo examen kunnen halen maar als rekentoets verplicht was geweest had ze geen diploma gehad

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2015-05-27 21:36



Gast

#262

2015-05-27 22:28

Ik heb zelf dyscalculie.. ik heb geen wiskunde in mijn vakkenpakket genomen en hierdoor met mooie cijfers geslaagd. Mijn MBO niveau 4 ook afgerond, hoewel ik geen voldoende had voor rekenen. Ik blijf er in het dagelijks leven last van hebben, bijles van groep 3 tot en met de 2e van de mavo gehad!! Dyscalculie is niet zo op te lossen en wat je door oefenen kan verbeteren... helaas! Ik zou met deze rekentoets NOOIT op het HBO gekomen zijn, waar ik nu wel ben..

Gast

#263

2015-05-28 07:55

Onze docher heeft dyscalculie en we hopen dat hierdoor meer bekendheid en begrip komt voor deze
'Handicap'

Gast

#264

2015-05-28 11:32

Ik heb deze petitie getekend omdat mijn dochter met het zelfde probleem zit

Gast

#265

2015-05-28 12:50

Mijn dochter zal geen dyscalculie verklaring krijgen omdat dat niet haar enige 'probleem' is. Ook een dyslexieverklaring werd niet gegeven want het is niet enkelvoudige stoornis... frustrerend

Gast

#266

2015-05-28 13:58

Ik ben docent in het VO en mentor van een vmbo BK klas. Veel van mijn leerlingen zullen geen diploma halen, wanneer de rekentoets verplicht wordt, omdat zij nu eenmaal geen rekentalenten zijn. Natuurlijk is rekenen belangrijk! Maar laten we vooral kijken naar wat kinderen wél kunnen, wat hun talenten zijn. In plaats van hen straffen door deze rekentoets!

Gast

#267

2015-05-28 14:10

omdat ik al jaren aan dyscalcullie lijd....

Gast

#268

2015-05-28 16:31

Omdat onze dochter met het zelfde probleem zit.

Gast

#269

2015-05-28 18:26

Bij deze rekentoets wordt echt het paard achter de wagen gespannen: het rekenonderwijs is aantoonbaar onder de maat, maar we beginnen niet met het verbeteren van het rekenonderwijs maar met het afrekenen van de leerlingen aan het eind van hun schoolcarrière. Bovendien is de verhouding volledig scheef: rekentoets niet gehaald, dan ook geen diploma. Kinderen met een rekenprobleem worden zo bovendien alle kansen ontnomen. De kamerleden die deze toets hebben gemaakt, zijn hier allen voor gezakt. Leveren zij nu ook hun diploma én hun zetel in de Kamer in? Dat zou wel zo consequent zijn!

Gast

#270

2015-05-28 18:35

Omdat heel veel jongeren buiten de boot zullen vallen, onnodig!

Gast

#271

2015-05-29 06:06

Omdat de politiek kennelijk niets leert of geen lerend vermogen bezit. Ik heb dyslectie en moest van VWO/HAVO naar HAVO naar MAVO en toen weer terug naar HAVO en toen weer terug naar VWO om uiteindelijk af te studeren in Delft als Ingenieur. Dyslectie is bij mij in vroeg stadium vast gesteld maar omdat er toen geen erkenning was ben ik elke keer terug gezet en dit heeft mij 2 jaar extra gekost. In de 6 VWO werd dyslectie pas erkend en toen kreeg ik meer tijd voor mij examens voor bijvoorbeeld wiskunde. Maar dat is nu net het probleem want je krijgt een oplossing waar ik niets aan heb. Want vraagt iemand in een rolstoel om de 100 meter horde te lopen binnen een minuut en als je een handicapt bezit binnen twee minuten anders krijg je geen diploma, werkt toch niet. De laatste vergelijking gaat ook op voor mensen met dyscalculie. Zij kunnen het gewoon niet zien. Met als ultieme straf dat je geen diploma krijgt? Wat dan, een slim kind zonder diploma, wat wordt de de maatschappij daar nou beter van? En het kind wordt er alleen maar gefrustreerd van.

Met vriendelijke groet,

Renze Schram

Gast

#272

2015-05-29 07:24

omdat ik het absoluut noodzakelijk vind, ik heb zelf een kleinzoon met dit probleem en hij valt daardoor net als vele andere kinderen buiten de boot, terwijl ze vaak zoveel andere kwaliteiten hebben. Ze kunnen daardoor niet verder komen als waar ze het slechts in zijn.

Gast

#273

2015-05-29 13:54

Ik ben zelf een van de jongeren met een rekenprobleem. Ik ben nooit getest op dyscalculie omdat toen in mijn tijd toen ik op de basisschool zat er nog geen verklaring voor bestond. Op de basisachool had ik een eigen rekenprogramma (ik mocht kaartjes gebruiken die mij erg hielpen bij het maken van de sommen o.a.tafelkaart, deel kaart, breukenkaart) met remedial teacher. En op de middelbare school heb ik wiskunde laten vallen juist vanwege de reden dat ik alleen maar onvoldoendes haalde en ik het examen toch nooit voldoende kon afsluiten.

Nu zit ik in de laatste maand van mijn mbo opleiding. Ook ik heb het rekenexamen moeten maken, afgerond met een 3. Dit is het laatste jaar dat het niet meetelt in de zak-slaag regeling. De herkansing stond voor de deur, die ik in eerste instantie niet wilde maken omdat ik toch nooit een voldoende zal halen, hoogstens een 4 maar daar heb je niks aan, het is geen voldoende! Ik ontdekte het aangepaste rekenexamen (met hulpmiddelen) op mijn school. Hierbij moet ik wel melden dat ik de afgelopen 4 jaar alleen maar dingen aan het regelen geweest ben voor het examen zoals hulpkaartjes, bijles gevolgd, maar nee dat mocht niet. Ik kon wel extra tijd krijgen. Ja leuk extra tijd, daar heb ik niks aan als ik niet weet wat ik in moet vullen, een half uur extra de tijd om te staren naar een som en vervolgens niks ingevuld hebben.

Terug naar het aangepaste examen, die wilde ik graag maken om zo hopelijk toch een voldoende te halen voor rekenen. Maar dat mocht ik niet! De reden die gegeven werd, het telt toch niet mee in de zak- slaag regeling. Mijn rekendocent wilde zelfs nog een dossier aanmaken voor me want dat moest om te kunnen aantonen dat ik recht heb op dat examen. Ondertussen heb ik al mijn oude scholen gebeld om alles wat ze nog hadden van mij en rekenen te verzamelen. ik heb een klachtenbrief geschreven en ingeleverd het antwoord daarvan?

Je kunt toch niet zakken op rekenen.

Na dit antwoord heb ik het opgegeven, de herkansing was een paar dagen later. Mijn rekendocent zei nog tegen me alsiemand recht heeft op dat examen ben jij dat wel en ik ben zeker niet tevreden hoe de school hiermee omgaat.

Om een lang verhaal kort te maken ik heb deze petitie getekend omdat ik ten eerste het heel goed vind dat iemand hierin het voortouw neemt. En ten tweede hoop ik ookal komt het voor mij te laat dat de jongeren van nu die examen gaan doen en krijgen hiermee geholpen worden. Want ze hebben er recht op!!!

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2015-05-29 14:02



Gast

#275

2015-05-29 14:03

Omdat mijn zoon en twee dochters al jaren last hebben van het rekenprobleem op scholen vind het een heel goed initiatief.