JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post

Gast

#880 Re: Re: Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

2014-03-19 19:42

#879: - Re: Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

U bent bedrijfsleider. U heeft het enkel over economische principes van vraag en aanbod. Altijd maar klagen over de neerwaartse trend van de economie (als verantwoording om het eigen werkvolk nog meer offers te laten brengen), maar zichzelf intussen verrijken. Als ik ga werken, is dat een economisch interessante verplaatsing? Ja. Ik kan er mijn brood mee verdienen en mijn baas kan mijn werk te gelde maken. Alleen, ik boet wel door KH, want mijn baas betaalt mij niet voor mijn verplaatsingen. Kortom, een KH zal niet minder auto's van de weg halen: het gevolg zou wel eens c) kunnen zijn.

Enkel bedrijfsleiders zien er geen graten in om hun eigen werknemers met een KH af te straffen. Alles wat de staat aan een ander belast hoeft de staat niet bij de bedrijven te zoeken.

Denkt u echt dat er in het spitsverkeer veel andere, niet-economisch interessante verplaatsingen plaatsvinden?

Zoals vroeger al gezegd, zijn de oorzaken van de files o.a. de onaangepaste wegstructuur (slecht overdachte afritten en invoegstroken, rijbanen waar je plotseling niet over mag): er is dus heus geen behoefte aan middelen voor onteigeningen, investeringen in nieuwe wegen. De bestaande beter benutten is al genoeg (spitsverkeerstroken helpen wel degelijk).

Uw oplossingen zijn dus allemaal fout:

a) de alomtegenwoordige dreiging van de bedrijfsleider: delocalisatie. Dag bedrijfsleider: ik wuif u graag uit. Het heeft weinige werknemers op lange termijn geschaad. Bedrijven die verdwijnen worden immers vervangen. Welke werknemer van Ford Genk is nog werkloos? Niet veel meer (en bovendien hebben ze er allemaal nog een flinke cent overgehouden aan hun ontslag). Stop nu eens met het afdreigen van de werknemer: bedrijfsleiders die echt superrijk willen zijn, gaan dan inderdaad naar landen waar werknemers kunnen worden uitgebuit (slavernij wordt aanvaard). Onze economie zinkt heus niet weg: ja, de woekerwinsten worden misschien wat afgekalft, maar dat treft de werknemers niet; Bedrijfsleiders die een beetje verstandig zijn, begrijpen dat de kloof tussen rijk en arm toch beter niet te groot wordt.

b) de overheid benut zijn wegen niet goed (zie boven): geen behoefte aan nieuwe investeringen (en dus belastingen)

c) geen enkele kilometerheffing is slim: je straft er alleen de actieve bevolking door (die in ons land al het meest belast wordt). Op lange termijn is dat niet goed voor het hele land. Laat rechts aan de macht met dergelijke maatregelen en je krijgt vier jaar sociale onrust (en terecht). En in aantal is dat werkvolk nog altijd talrijker dan het aantal bedrijfsleiders. Verzet zoals in de Arabische wereld en Oekraïne is dan echt niet ver meer (en ik zal als een van de eersten op de barricades staan).

Reacties

Gast

#881 Re: Re: Re: Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

2014-03-20 08:03:12

#880: - Re: Re: Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

U veralgement wel erg makkelijk. Nee, ik ben géén bedrijfsleider. Ik ben momenteel werkloos en dat doe ik zonder personeel. U begrijpt dus dat ik net als bedrijfsleiders goed snap dat een slechte economie gelijkstaat met minder arbeidsplaatsen. Onder andere door mensen zoals u, die vijandig staan tegenover bedrijfsleiders, heb ik voorlopig ook niet veel goesting om mijzelf hier werk te geven (zelfstandige te worden). Alvast toch niet in België. Ik heb al wel geïnformeerd in andere landen. Eigenlijk is het zielig hoe politici België steeds vergelijken met onze buurlanden, hoewel de Belgische economie sterk globaal geörienteerd is. Men zou België moeten vergelijken met andere belangrijke handelsnaties. Neem bijvoorbeeld Hong Kong. Gevoelsmatig zou ik durven stellen dat qua ondernemersklimaat, België voor Hong Kong is wat Zimbabwe is voor België.

"Denkt u echt dat er in het spitsverkeer veel andere, niet-economisch interessante verplaatsingen plaatsvinden?"

Uiteraard, als ik voor de congestie zou moeten betalen, dan zou ik vragen om iets later of vroeger op sollicitatiegesprek te komen als dit valt op een spitsgevoelig ogenblik. Waarom zou ik nu de moeite doen om daar rekening mee te houden om de files te vermijden? Mijn tijd is niet erg kostbaar momenteel; of ik nu thuis of in de wagen naar de radio luister, maakt niet veel uit voor mij.

"Bedrijven die verdwijnen worden immers vervangen."

Inderdaad, voornamelijk in andere landen.

"de overheid benut zijn wegen niet goed (zie boven): geen behoefte aan nieuwe investeringen (en dus belastingen)"

Hoe ga je dan het fileprobleem oplossen als je geen slimme kilometerheffing wil? Het probleem is simpel: tijdens de spits zijn er vaak te veel auto's in functie van de capaciteit. Als je daarvoor een oplossing weet die de staat geen geld kost (die heraanleg die je voorstelt kost ook geld, of ga jij dat gratis doen?), dan raad ik je aan om als consultant naar de overheden van verschillende landen te stappen. U kunt daarmee veel geld verdienen dat u kunt uitdelen aan goede doelen (u wilt immers niet rijk worden).

"je straft er alleen de actieve bevolking door"

Net met de huidige situatie straf je de actieve bevolking. Mensen met veel tijd, zoals ik momenteel, staan nu ook in de files.