JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#879 Re: Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

2014-03-19 11:54

#878: - Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

Een mens moet inderdaad slapen, maar dat moet niet per se voor iedereen 100% hetzelfde zijn. Hoe dan ook, we wijken af. Mijn punt is dat er vandaag een *grote* overcapaciteit is de we nu laten links liggen, ook overdag. Op dit ogenblik (woensdagmiddag) is er volgens de verkeersinfo op Deredactie.be slechts 37 km file, op de meeste wegen geen tot bijna geen vertraging. Vandaag willen we allemaal op hetzelfde moment de baan op, met het bekende resultaat 's ochtends en 's avonds.

 

Er is vandaag *overcapaciteit* op onze wegen, maar vaak *niet* tijdens de spits. Rekeningrijden zet de maatschappij via economische prikkels aan om beter gebruik te maken van de bestaande capaciteit. Dus enkel economisch interessante verplaatsingen zullen gedaan worden tijdens de spits, de rest zal er buiten gebeuren. De bestaande wegen zullen dus beter gebruikt worden. Mijn investering (belastinggeld voor weginfrastructuur) zal bijgevolg beter renderen.

 

De alternatieven om de ondercapaciteit aan te pakken tijdens de spits kosten de overheid geld, veel geld. Aankoop van meer bussen, trams en treinen, meer overheidspersoneel bij het openbaar vervoer nodig, onteigeningen voor nieuwe wegen, aanleg van nieuwe wegen, herinrichting van bestaande wegen,... Dat is allemaal niet gratis hé; dat wordt betaald met ons belastinggeld!

 

Er zijn 3 mogelijkheden:

1) Struisvogelpolitiek: de overheid doet niets, het fileprobleem blijft hoog en steeds meer bedrijven verhuizen (bekend voorbeeld: Wim Bosman dat al verhuist is om die reden). De Belgische economie zinkt verder weg. De kloof met landen als Zimbabwe wordt verder gedicht (in ons nadeel he).

2) De overheid verhoogt de belastingen of bespaart op andere vlakken zodat er veel meer middelen vrijkomen voor de NMBS, De Lijn, onteigeningen, investeringen in nieuwe wegen,...

3) Een slimme kilometerheffing wordt ingevoerd waarvan de extra opbrengsten gebruikt worden voor extra middelen voor het openbaar vervoer.

Reacties


Gast

#880 Re: Re: Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

2014-03-19 19:42:24

#879: - Re: Re: Re: Rekeningrijden doen we al 80 jaar

U bent bedrijfsleider. U heeft het enkel over economische principes van vraag en aanbod. Altijd maar klagen over de neerwaartse trend van de economie (als verantwoording om het eigen werkvolk nog meer offers te laten brengen), maar zichzelf intussen verrijken. Als ik ga werken, is dat een economisch interessante verplaatsing? Ja. Ik kan er mijn brood mee verdienen en mijn baas kan mijn werk te gelde maken. Alleen, ik boet wel door KH, want mijn baas betaalt mij niet voor mijn verplaatsingen. Kortom, een KH zal niet minder auto's van de weg halen: het gevolg zou wel eens c) kunnen zijn.

Enkel bedrijfsleiders zien er geen graten in om hun eigen werknemers met een KH af te straffen. Alles wat de staat aan een ander belast hoeft de staat niet bij de bedrijven te zoeken.

Denkt u echt dat er in het spitsverkeer veel andere, niet-economisch interessante verplaatsingen plaatsvinden?

Zoals vroeger al gezegd, zijn de oorzaken van de files o.a. de onaangepaste wegstructuur (slecht overdachte afritten en invoegstroken, rijbanen waar je plotseling niet over mag): er is dus heus geen behoefte aan middelen voor onteigeningen, investeringen in nieuwe wegen. De bestaande beter benutten is al genoeg (spitsverkeerstroken helpen wel degelijk).

Uw oplossingen zijn dus allemaal fout:

a) de alomtegenwoordige dreiging van de bedrijfsleider: delocalisatie. Dag bedrijfsleider: ik wuif u graag uit. Het heeft weinige werknemers op lange termijn geschaad. Bedrijven die verdwijnen worden immers vervangen. Welke werknemer van Ford Genk is nog werkloos? Niet veel meer (en bovendien hebben ze er allemaal nog een flinke cent overgehouden aan hun ontslag). Stop nu eens met het afdreigen van de werknemer: bedrijfsleiders die echt superrijk willen zijn, gaan dan inderdaad naar landen waar werknemers kunnen worden uitgebuit (slavernij wordt aanvaard). Onze economie zinkt heus niet weg: ja, de woekerwinsten worden misschien wat afgekalft, maar dat treft de werknemers niet; Bedrijfsleiders die een beetje verstandig zijn, begrijpen dat de kloof tussen rijk en arm toch beter niet te groot wordt.

b) de overheid benut zijn wegen niet goed (zie boven): geen behoefte aan nieuwe investeringen (en dus belastingen)

c) geen enkele kilometerheffing is slim: je straft er alleen de actieve bevolking door (die in ons land al het meest belast wordt). Op lange termijn is dat niet goed voor het hele land. Laat rechts aan de macht met dergelijke maatregelen en je krijgt vier jaar sociale onrust (en terecht). En in aantal is dat werkvolk nog altijd talrijker dan het aantal bedrijfsleiders. Verzet zoals in de Arabische wereld en Oekraïne is dan echt niet ver meer (en ik zal als een van de eersten op de barricades staan).