JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#877 Re: Re: Iets minder kortzichtigheid graag

2014-03-18 20:07

#874: - Re:

Wie files veroorzaakt betaalt..  Kunnen de voorstanders echt geen betere argumenten vinden OM DE KILOMETERHEFFING te verantwoorden? Er is helemaal geen verband tussen files en kilometers rijden. In een vorige mail werd al op de gebrekkige infrastructuur gewezen (bottlenecks, rijbanen die worden weggenomen, denk aan afrit Aalter of Sambreville (auto's op pechstrook omdat een stom rondpunt achter de afrit werd gebouwd, enz.).

Files worden ook veroorzaakt door ongevallen. Vandaag zat ik buiten het spitsverkeer in de file. Vijfenveertig minuten. Een ongeval. Twintig meter voor mij. Weg kon pas na vijfenveertig minuten worden vrijgemaakt. Wie de files veroorzaakt, betaalt... Misschien een regeltje toevoegen: wie een ongeval veroorzaakt (waarschijnlijk zo'n randdebiele hippie die voor de KH is, maar in feite niet eens auto kan rijden) betaalt de kilometerheffing van iedereen in de file achter hem?

Laten we in deze discussie een juist onderscheid maken tussen oorzaak en gevolg, OK. De files zijn altijd een gevolg van iets dat misloopt. Files zijn er niet omdat je meer of minder kilometers rijdt. Je kunt de mensen die de gevolgen moeten dragen die als oorzaak beschouwen, laat staan bestraffen... Zucht.

 

Reacties


Gast

#882 Re: Re: Re: Iets minder kortzichtigheid graag

2014-03-20 08:07:12

#877: - Re: Re: Iets minder kortzichtigheid graag

"Files zijn er niet omdat je meer of minder kilometers rijdt."

Hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer kans dat je mee de file veroorzaakt. Je rijdt een grotere afstand en bent langer onderweg. Als iedereen 50 km zou pendelen zouden er meer files zijn dan als iedereen 5 km zou pendelen. Bij een grotere afstand moet je veel meer verkeer kruisen, wat tot meer vertragingen leidt, plus een grotere kans dat je een ongeval veroorzaakt (met nog meer files tot gevolg). Door grotere afstanden wordt de spits ook langer in tijd. Extreem voorbeeld: Als iedereen in zijn straat zou werken, zouden er geen files zijn. Er zouden meer mensen te voet of met de fiets gaan, die sowieso al veel minder plaats innemen (en hoe sneller, hoe meer plaats tussen de voertuigen nodig): http://thecityfix.com/files/2011/04/DART.JPG