JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#838 Re: Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

2014-02-21 19:38

#835: - Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

"Dat ik veel in de buurt heb is voor een groot deel door bewuste keuzes. Ik heb bewust werk in de buurt gezocht, ben niet op het platteland gaan wonen (zoals velen bewust doen), heb geen hobby waarvoor ik een auto nodig heb en ga niet op reis met de auto, om een paar voorbeelden te noemen. Het vergt gewoon een andere levensstijl, soms kost het wat meer tijd of moeite, maar meestal is het ontspannender, gezonder en goedkoper. Hier wat info: http://www.olino.org/articles/2011/01/17/geen-auto-hoe-doe-je-dat-nou"

Heel tof dat U hier bewust heeft voor gekozen. Ik heb bewust niet gekozen om een huisje in de stad te kopen met 4 slaapkamers voor ons en de kinderen namelijk niet te betalen.

Tof dat U geen hobby's hebt waarvoor u een wagen nodig hebt wel ik heb ook geen hobby's maar mijn kinderen wel turnen judo muziekschool. Ik stel mij niet in staat om deze dit te verbieden zij hebben recht op een goede jeugd.

Kinderen daar kies je zelf voor dat is waar maar tien jaar geleden was dat geen enkel probleem nu doen ze niets anders dan de gezinnen gelijk de mijne af te straffen (zeg niet dat het anders is),Wat ist moet ik mijn kinderen buiten smijten.

Diesel het goedkoopst in Belgie, bekijk dit eens over de laatste 10 jaar en bekijk dan de stijging van de lonen de laatste 10 jaar. Het is irrelevant in deze context naar andere landen te kijken wij leven hier en nu en zijn al één van de meest belaste Europeanen vergeet dat niet, het zal dan ook wel op andere zaken duurder zijn hier dan ginder.

Vroeger had je veel meer mogelijkheden in de dorpen want er was een betaalbare suppermarkt een post enz, met de jaren hebben ze die allemaal gesloten dus alles is gebazeerd op het mobile vermogen van de mensen. Dit nu afpakken is als de klok terugdraaien.

Ons gezellig huisje waar we heel ons leven voor betalen om een spaarpotje te kunnen geven aan onze kinderen zal niet veel meer waard zijn als geen mens meer buiten de stad wilt gaan wonen.

Vervuiling, dan zou ik eerder de vinger naar de olieindustrie steken die hebben er nammelijk voor gezorgd dat er geen alternatieven zijn door nieuwe technologieên tegen te houden om hun marktaandeel en hun massa vermogen te kunnen waarborgen.

Ik zou niet liever als met een auto op water rondrijden en geen CO uitstoten.

Nu ik heb het al gezegd iedereen heeft recht op zijn eigen mening en ik respecteer de mening van de JA stemmers maar kom nu eens echt naar voren waarom het eerlijker zou zijn met deftige argumenten en waar de 172339 mensen van de andere petitie zich in kunnen vinden.

Eigenbelang JA mischien wel maar wij zijn dan ook al met vijf thuis en mijn meer dan 30000 collegas daar denk ik ook aan en mijn buren daar denk ik ook aan. Die ene collega die 10 km van het werk woont daar denk ook aan want die betaald veel te veel voor zijn MERC 3.0 d. Niet te vergeten die 172339 andere daar zullen waarschijnlijk wel sommige collegas tussen zitten.

Allen terug naar de stad en allen met OV man dat zou nogal ne nest worden de steden zitten nu al overvol het OV kan zich amper aan de uren houden en zo een massa volk vervoeren elke dag niet evident je kan maar met +-50 tegelijk op de bus. (Hoe lang duurt het eer een bus vol zit en terug vertrekt)

Privacy ik heb hier een heel ongemakkelijk gevoel bij altijd gevolgd te worden. Niet dat ik iets te verbergen heb maar gewoon het gevoel. Een beetje alsof je op straat loopt en elke seconde achter u kijkt of je niet gevolgd wordt.

Sociale regel JA voor die die er winst bij maken gesproken over "eigenbelang".

Ik had ergens gelezen dat iemand zij "dan kunnen de mensen zich eindelijk eens een droomwagen permiteren" wtf als ik moet kiezen tussen een porche waar ik nergens mee geraak of een dacia waar ik mee op het werk geraak geef me dan maar het huidige systeem. Mobiliteit is een behoefte.

Ik vind het moedig voor deze bijna 3000 mensen dat ze hun mening uiten gelijk zij respect zouden moeten hebben voor onze bezwaren en problematieken die vast hangen aan het kilometer rijden.

Niemand ontkent dat aan de mobiliteit gesleutelt moet worden maar dit systeem kan echt niet voor zo veel mensen.

Groeten,

 

Reacties


Gast

#840 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

2014-02-21 21:31:16

#838: - Re: Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

"Ik heb bewust niet gekozen om een huisje in de stad te kopen met 4 slaapkamers voor ons en de kinderen namelijk niet te betalen."

Ik woon ook niet in een stad, maar in een rustige woonwijk, 2 km van het centrum van een gemeente met 15000 inwoners, en 7 km van een centrumstad (maar in onze gemeente is ook bijna alles verkrijgbaar).

"Tof dat U geen hobby's hebt waarvoor u een wagen nodig hebt wel ik heb ook geen hobby's maar mijn kinderen wel turnen judo muziekschool. Ik stel mij niet in staat om deze dit te verbieden zij hebben recht op een goede jeugd."

Onze dochter is nog wat te jong om een hobby te hebben, maar ik ga geen auto kopen om haar overal heen te voeren. Ze zal leren fietsen en kan in het begin met en later zonder begeleiding naar het centrum of de stad rijden (ipv tot haar 18e achterin de auto), of is dat geen 'goede jeugd'? Ook dat zal een keuze zijn. Ik heb het altijd raar gevonden om met een auto ergens heen te rijden om daar dan te betalen om wat te bewegen, terwijl elke verplaatsing op zich al een mooie conditietraining kan zijn. Mijn ouders hebben me ook bijna nooit ergens gebracht met de auto, ik ging met vrienden rondcrossen in alle velden en bossen van de gemeente, en bij slecht weer reed ik met de fiets naar hen of zij naar mij. Kinderen zitten al 8 uur per dag in een klas, en 's avonds op facebook of aan de playstation, dus laat die auto-achterbank maar achterwege. Jong geleerd is oud gedaan, en wie weet doet ze later hetzelfde als wij.

"Kinderen daar kies je zelf voor dat is waar maar tien jaar geleden was dat geen enkel probleem nu doen ze niets anders dan de gezinnen gelijk de mijne af te straffen (zeg niet dat het anders is),Wat ist moet ik mijn kinderen buiten smijten."

Bedoel je dat ze auto-afhankelijke mensen straffen? Ik zie het meer als een sturing richting meer duurzaamheid en leefbaarheid.

"Vervuiling, dan zou ik eerder de vinger naar de olieindustrie steken die hebben er nammelijk voor gezorgd dat er geen alternatieven zijn door nieuwe technologieên tegen te houden om hun marktaandeel en hun massa vermogen te kunnen waarborgen."

Volgens mij is de belangrijkste reden dat we nog met fossiele voertuigen rijden het feit dat alternatieven nog te duur zijn, maar dat zal niet zo lang meer duren: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/EROI_-_Ratio_of_Energy_Returned_on_Energy_Invested_-_USA.svg/578px-EROI_-_Ratio_of_Energy_Returned_on_Energy_Invested_-_USA.svg.png

"Allen terug naar de stad en allen met OV man dat zou nogal ne nest worden de steden zitten nu al overvol het OV kan zich amper aan de uren houden en zo een massa volk vervoeren elke dag niet evident je kan maar met +-50 tegelijk op de bus. (Hoe lang duurt het eer een bus vol zit en terug vertrekt)"

Voor mij is de stad van de toekomst niet zoals de steden die we nu kennen, met asfaltzeeën van wegen en parkings, lawaai, vervuiling, verkeersonveiligheid en weinig groen. Voor mij is de stad van de toekomst zoals Vauban (Freiburg): http://www.vvsg.be/omgeving/duurzaambouwen/documents/avdms33432_freiburg_brochure_vvsg%5B1%5D.pdf

En ook al lopen Belgische steden achter op bvb. Amsterdam, Kopenhagen of Freiburg, je ziet steeds meer auto-arme en auto-vrije stadscentra met meer groen, en met meer fietsvoorzieningen, waardoor ze dus ook aantrekkelijker worden voor (potentiële) inwoners.

Uit een artikel: "Twintig tot 25 procent van alle verplaatsingen met de auto in Brussel gebeurt voor een afstand van minder dan een kilometer, 62,5 procent voor een afstand van minder dan vijf kilometer. Dat zijn verplaatsingen die je perfect te voet of met de fiets kunt doen."

Stel je voor hoe filevrij, proper en leefbaar Brussel zou zijn als zelfs maar de helft van die 62,5% de fiets of de benenwagen zou nemen. Dan heb je bijna een nieuw Kopenhagen. Maar opnieuw, de mentaliteit is er nog niet, en veel migranten in steden hechten bvb. ook nog steeds veel belang aan de auto als statussymbool.