JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#840 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

2014-02-21 21:31

#838: - Re: Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

"Ik heb bewust niet gekozen om een huisje in de stad te kopen met 4 slaapkamers voor ons en de kinderen namelijk niet te betalen."

Ik woon ook niet in een stad, maar in een rustige woonwijk, 2 km van het centrum van een gemeente met 15000 inwoners, en 7 km van een centrumstad (maar in onze gemeente is ook bijna alles verkrijgbaar).

"Tof dat U geen hobby's hebt waarvoor u een wagen nodig hebt wel ik heb ook geen hobby's maar mijn kinderen wel turnen judo muziekschool. Ik stel mij niet in staat om deze dit te verbieden zij hebben recht op een goede jeugd."

Onze dochter is nog wat te jong om een hobby te hebben, maar ik ga geen auto kopen om haar overal heen te voeren. Ze zal leren fietsen en kan in het begin met en later zonder begeleiding naar het centrum of de stad rijden (ipv tot haar 18e achterin de auto), of is dat geen 'goede jeugd'? Ook dat zal een keuze zijn. Ik heb het altijd raar gevonden om met een auto ergens heen te rijden om daar dan te betalen om wat te bewegen, terwijl elke verplaatsing op zich al een mooie conditietraining kan zijn. Mijn ouders hebben me ook bijna nooit ergens gebracht met de auto, ik ging met vrienden rondcrossen in alle velden en bossen van de gemeente, en bij slecht weer reed ik met de fiets naar hen of zij naar mij. Kinderen zitten al 8 uur per dag in een klas, en 's avonds op facebook of aan de playstation, dus laat die auto-achterbank maar achterwege. Jong geleerd is oud gedaan, en wie weet doet ze later hetzelfde als wij.

"Kinderen daar kies je zelf voor dat is waar maar tien jaar geleden was dat geen enkel probleem nu doen ze niets anders dan de gezinnen gelijk de mijne af te straffen (zeg niet dat het anders is),Wat ist moet ik mijn kinderen buiten smijten."

Bedoel je dat ze auto-afhankelijke mensen straffen? Ik zie het meer als een sturing richting meer duurzaamheid en leefbaarheid.

"Vervuiling, dan zou ik eerder de vinger naar de olieindustrie steken die hebben er nammelijk voor gezorgd dat er geen alternatieven zijn door nieuwe technologieên tegen te houden om hun marktaandeel en hun massa vermogen te kunnen waarborgen."

Volgens mij is de belangrijkste reden dat we nog met fossiele voertuigen rijden het feit dat alternatieven nog te duur zijn, maar dat zal niet zo lang meer duren: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/EROI_-_Ratio_of_Energy_Returned_on_Energy_Invested_-_USA.svg/578px-EROI_-_Ratio_of_Energy_Returned_on_Energy_Invested_-_USA.svg.png

"Allen terug naar de stad en allen met OV man dat zou nogal ne nest worden de steden zitten nu al overvol het OV kan zich amper aan de uren houden en zo een massa volk vervoeren elke dag niet evident je kan maar met +-50 tegelijk op de bus. (Hoe lang duurt het eer een bus vol zit en terug vertrekt)"

Voor mij is de stad van de toekomst niet zoals de steden die we nu kennen, met asfaltzeeën van wegen en parkings, lawaai, vervuiling, verkeersonveiligheid en weinig groen. Voor mij is de stad van de toekomst zoals Vauban (Freiburg): http://www.vvsg.be/omgeving/duurzaambouwen/documents/avdms33432_freiburg_brochure_vvsg%5B1%5D.pdf

En ook al lopen Belgische steden achter op bvb. Amsterdam, Kopenhagen of Freiburg, je ziet steeds meer auto-arme en auto-vrije stadscentra met meer groen, en met meer fietsvoorzieningen, waardoor ze dus ook aantrekkelijker worden voor (potentiële) inwoners.

Uit een artikel: "Twintig tot 25 procent van alle verplaatsingen met de auto in Brussel gebeurt voor een afstand van minder dan een kilometer, 62,5 procent voor een afstand van minder dan vijf kilometer. Dat zijn verplaatsingen die je perfect te voet of met de fiets kunt doen."

Stel je voor hoe filevrij, proper en leefbaar Brussel zou zijn als zelfs maar de helft van die 62,5% de fiets of de benenwagen zou nemen. Dan heb je bijna een nieuw Kopenhagen. Maar opnieuw, de mentaliteit is er nog niet, en veel migranten in steden hechten bvb. ook nog steeds veel belang aan de auto als statussymbool.

Reacties


Gast

#842 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

2014-02-21 22:43:20

#840: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

"Bedoel je dat ze auto-afhankelijke mensen straffen?"

Nee ik bedoel niet alleen dit alles word duurder en als je drie kinderen hebt voel je dat, gelijk opvang inderdaad de hobby's school kleren voeding dokter elektriciteit verzekeringen noem maar op.

Ronduit alles is verschrikkelijk duur geworden en ja wij zijn auto-afhankelijk gelijk zo veel mensen niet door luiheid maar door noodzaak. vb: als ik het OV neem om naar het werk te geraken ben ik +- 3 keer 1u30 enkel langer onderweg wil zeggen dat ik nooit optijd terug geraak voor dat de opvang sluit s'avonds s'morgens is nog een heel ander probleem.

één ding pleit zeker in jullie voordeel mijn "kinderen met de fiets naar hun hobby's" laten gaan +- 10 km ik heb de schrik van mijn leven om deze zelfs hier op de buiten op straat te sturen met een fiets door de traktor's auto's en bussen. Soms denken deze dat het hier een autostrade is.


"Ik woon ook niet in een stad, maar in een rustige woonwijk"

Wij niet wij wonen op een oude fermette en reedelijk afgelegen.

"maar ik ga geen auto kopen om haar overal heen te voeren"

Allemaal te zien wat ze kiezen van hobby's vb muziekschool valt mee van afstand 10 km turnen toch wel kleine 20 km judo 3 km maar de ternooien zijn over heel Belgie. Als ik het goed voor heb is dat bij voetbal ook de wedstrijden op verplaatsing.

(ergens een opmerking geen reactie op u)

Die zich niet "moe" willen maken een discusie aan te gaan zijn geen discusie waard en niet open voor ideêen en veranderingen je moet altijd het beste van elke zijde proberen samen te brengen om een evenwichtige oplossing te vinden voor iedereen niet juist voor deze die er baad bij hebben.

(-)

Ik had al eens voorgesteld het km verzekeren door te trekken naar dit systeem en de keuze te laten aan de mensen of ze hier baad aan hebben of niet.

Ik weet ook wel dat hier de files niet mee verdwijnen en de staatkas minder gespijst word. Maar zo veel mensen het mes op de keel wensen dat is ronduit verkeerd.

Ik vind niet dat wij iets verkeerd gedaan hebben of doen dan juist proberen te overleven te werken en mijn kinderen een goed leven te geven. ref 1 ste puntje.

(duurder rijden tijdens de spits wanneer gaan de mensen werken je kan wel wat flecibiliteit verwachten van je werkgever maar dat heeft ook zijn limieten)

Het milieu is zeker belangrijk maar minder CO uitstoten in Belgie heeft op globaal vlak geen draagkracht zolang niet iedereen zowel de industrie als het verkeer over heel de wereld daar verandering in brengt, daar gaan wij als klein Belgie niet de wereld mee redden.

http://www.biogas.nl/achtergrond-informatie/top-5-meest-vervuilende-landen-ter-wereld/index.html

Zoalang dit zo blijft vind ik de CO van mijn dacia een ondergeschikt probleem om te gaan rekeningrijden in Belgie.

Ja ik ben een tegenstander maar ik zoek wel ergens logische rederingen waarom er toch mensen voor zijn en ik zou graag hier iemand tegenkomen in een situatie als de mijne en zeggen wel ik ben er volledig voor en waarom en hoe deze dit dan ziet gebeuren. Dit zal ik niet moeten zoeken op de petitie van Tegen rekening rijden.

Want voorlopig zit ik met de handen in het haar hoe dit aan te pakken als het er ooit doorkomt.

Een andere vraag over het systeem zelf zijn jullie dan zo op jullie gemak met een GPS systeem van de staat die je elke meter volgt en al deze gegevens opslaat. ? Doet me toch aan iets anders denken.

Ik zou meer op mijn gemak zijn met een betaalbaar wegenvignet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wegenvignet_%28Belgi%C3%AB%29

Je ziet ik sta open voor ideêen alleen niet deze in de context dat ze gepressenteerd werd en de prijzen bepaald door de gewesten zelfs niet als ze het in de helft doen.

Greetz,