JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post

jan verwege

#713 Re:

2014-02-13 19:04

#13: -

Dat effect heb je ook met de accijnzen op brandstof. Wie veel rijdt, betaalt méér.

En wie een grotere auto heeft, verbruikt meestal ook meer brandstof.

Het rekeningrijden is een overbodige maatregel. Gewoon de accijnzen verhogen is veel simpeler en eerlijker.

Reacties


Gast

#768 Re: Re:

2014-02-17 21:12:59

#713: jan verwege - Re:

* Hoe kan een elektrische wagen die nu géén brandstofaccijnzen betaalt maar die wel evenveel filelast veroorzaakt dan eender welke andere auto, eerlijker zijn dan iedere weggebruiker te laten betalen voor de fileleed die zij al dan niet veroorzaken bij andere weggebruikers?

 

* Hoe kan het eerlijk zijn dat iemand die zijn of haar wagen hoofdzakelijk 's nachts gebruikt (en bijgevolg quasi nooit fileleed veroorzaakt), evenveel brandstofaccijnzen moet betalen dan iemand die hetzelfde traject aflegt tijdens de spits?

 

* Hoe kan het eerlijk zijn dat iemand die tijdens de spits sluipwegen gebruikt (en daarbij dus veel overlast veroorzaakt bij omwonenden), evenveel brandstofaccijnzen moet betalen dan iemand die naar dezelfde bestemming rijdt via autosnelwegen en veel minder last veroorzaakt bij omwonenden?

 

Veel succes om je kinderen van het tegendeel te overtuigen...

 

Accijnzen zijn *enkel* bruikbaar om de luchtvervuiling van autorijden aan te rekenen. Accijnzen zijn *niet* bruikbaar om de grootste nu onbetaalde kost van autorijden aan te rekenen: congestie (elke Belg staat jaarlijks gemiddeld 60 uur in de file...we staan daarmee eens een keertje op #1 in de internationale lijstjes).