JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#525 Echte milieumaatregel of gewoon weer een belasting?

2014-02-11 20:28

Fijn stof is inderdaad een groot probleem - dat echter op andere manieren moet worden aangepakt. Mensen kozen/kiezen nu eenmaal voor een dieselwagen omdat dat veel goedkoper uitkomt. Die wanverhouding moet verdwijnen. België telt 70% dieselauto's - een triest record. Voor mijn part mogen ze de verkoop van dieselpersonenwagens gewoonweg verbieden - wegens overbodig - dat zou al veel uitmaken. Elektrische auto's zouden daarentegen vrijgesteld moeten worden - hier speelt het milieu-argument namelijk een veel kleinere rol. Gedifferentieerde maatregelen kunnen m.i. een veel groter impact hebben op het gedrag van automobilisten dan een blinde belasting die uiteindelijk de werknemers treft.
Ik vrees echter dat het hier gewoon om een zoveelste belasting gaat. Mocht de overheid zwaar investeren in openbaar vervoer, dan zou rekeningrijden nog verdedigbaar zijn, maar dat gebeurt niet: de subsidies voor de verschillende vervoersmaatschappijen gaan al jaren in dalende lijn. De stiptheidsscores van de NMBS zijn historisch slecht. Zelfs gecombineerde mobiliteit wordt niet aangemoedigd: zo zijn de parkings aan de meeste stations van grotere steden nog steeds betalend - zodat gewoon de auto nemen toch nog goedkoper is. Niemand kiest ervoor om ver van zijn werk te wonen, geloof me vrij. Meestal is dat een gevolg van omstandigheden: verandering van werk, partner die niet om de hoek werkt... De spitsrijders volledig laten opdraaien voor wegenonderhoud lijkt me dan ook niet helemaal eerlijk: ook het OV wordt uiteindelijk zwaar gesubsidieerd en autowegen worden uiteindelijk door iedereen gebruikt, als het niet direct is dan toch indirect: bevoorrading, ambulances, politie etc.

Reacties


Gast

#529 Re: Echte milieumaatregel of gewoon weer een belasting?

2014-02-11 20:34:29

#525: - Echte milieumaatregel of gewoon weer een belasting?

Voor wegenonderhoud dienen vooral vrachtwagens op te draaien, zij veroorzaken immers de schade. (En dat mag gerust doorgerekend worden aan de consument, dat stimuleert de duurzame, lokale economie.)

Maar de schade veroorzaakt door files dienen in de eerste plaatst gedragen te worden door degene die de file veroorzaken.

Slim rekeningrijden is net een uitstekend middel om te differentiëren. Nu ontbreekt de nuance nog in het proefproject, maar men zou ook perfect kunnen differentiëren volgens vervoersmiddel.