JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#32

2014-02-10 09:26

Ik ben voor een betaalbare vorm van rekeningrijden, rekening houdend met mensen die voor hun werk moeten of niet, rekening houdend met sociale correcties, ... Mensen die de wegen gebruiken en verslijten dienen hiervoor te betalen (dus ook de vele buitenlanders die ze nu gratis gebruiken!), en niet de mensen die ze niet gebruiken of enkel de binnenlanders die nu alles moeten betalen... Maar hou er dus aub rekening mee dat het betaalbaar moet blijven voor de werkende mens!
Rekeningrijden zal volgens mij de files verminderen, de lucht gezonder maken en mensen overtuigen om de wagen wat minder te gebruiken (voor korte én lange afstanden).

Reacties


Gast

#318 Re:

2014-02-10 22:46:34

#32: -

Enkel al dan niet overbeladen vrachtwagens verslijten onze wegen. Gewone wagens wegen te weinig. Wat nu vooral niet betaald wordt is congestie. Als je op de rijweg bijvoorbeeld 10 seconden nodig hebt om de afstand van je eigen wagen af te leggen, dan betekent dit dat alle auto's achter jou in de file 10 seconden later aankomen op hun bestemming. Als dat 100 auto's zijn, dan gaat dit over 1000 seconden die de maatschappij verliest omdat jij op dat ogenblik daar bent. Als je daar absoluut op dat ogenblik moet zijn, dan is dat ok en dan zul je ook bereid zijn om de op dat ogenblik actieve congestieheffing te betalen. Als je diezelfde rit vroeger/later ook kan doen, dan kost je de maatschappij geld terwijl je hier momenteel niets voor moet betalen. Als die kilometerheffing er zou zijn, dan zal je voor jezelf moeten uitmaken of die rit op dat moment wel noodzakelijk is.

 

Een slimme kilometerheffing is in staat om alle asociale chauffeurs met veel tijd die ergens moeten zijn waar ze ook op een ander moment kunnen zijn, uit de files te filteren. In de files heb je dan enkel mensen waarvoor die verplaatsing op dat drukke moment minstens evenveel waard is dan de op dat ogenblik geldende congestieheffing. Je hoeft je m.a.w. niet meer druk te maken met de vraag hoeveel asociale chauffeurs er voor je in de file staan...zij rijden later of vroeger.