JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique
Gast |
/ #687 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:2014-02-13 11:40#668: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: "Nu gebruikt u andere bewoordingen dan in uw eerste item en wordt u al genuanceerder. Blijkbaar is het nu enkel nog een suggestie waarvan u zich niet uitspreekt over de technische haalbaarheid, terwijl u in uw vorige tussenkomst zei dat in dit apenland het systeem uit Singapore gekopieerd diende te worden. Ik lees enkel wat u schrijft."
Sorry, dat ik niet helemaal duidelijk was. Het was gisteren ook al laat he. Ik bedoelde het kopiëren van het concept rekeningrijden zoals in Singapore, niet een 1-op-1-kopie van de praktische uitwerking in Singapore.
"In de eerste plaats beperkt u zich tot het mobiliteitsprobleem (de congestie). Het ecologisch probleem is voor u niet van tel, terwijl de meesten onze planeet via de kilometerheffing willen redden. Een algemene kilometerheffing invoeren om een mobiliteitsprobleem aan te pakken is daarom op zich al onrechtvaardig."
Ik richt mij inderdaad op het congestieprobleem/het optimaler gebruik van onze wegen omdat dit het best aangepakt wordt met een kilometerheffing. Brandstofaccijnzen en Europese minimumnormen waaraan (vracht)wagens moeten voldoen zijn betere maatregelen om de milieuproblementiek aan te pakken. De kilometermaatregel mag enkel gebruikt worden om de congestiekost te verrekenen omdat dit anders oneerlijk is ten opzicht van mensen met een zuinige wagen, een elektrische wagen of een zuinige rijstijl.
"Gaat een kilometerheffing iets aan dat uitgangspunt veranderen. Ik denk het niet: de noodzaak om te gaan werken, zal namelijk blijven bestaan, ook met de kilometerheffing. En net als in Singapore ligt de meeste werkgelegenheid in dit land op een zakdoek, zijnde Brussel en Antwerpen."
De noodzaak om te gaan werken blijft inderdaad bestaan maar het opent voor die bedrijven wel interessante perspectieven om hun werknemers een zeer ondernemersvriendelijke loonopslag te geven door bijvoorbeeld lokale vestigingen te openen of soepeler te worden inzake telewerken. Wees er maar zeker van dat ze niet naast die kansen zullen grijpen.
"Maar in tegenstelling tot Singapore hebben we hier geen alternatief systeem, noch qua comfort, noch qua prijs (daar is echt geen onderzoek voor nodig)."
Zie mijn follow-uppost.
"Waarom zou er dan een kilometerheffing moeten worden ingevoerd voor de autosnelwegen waar geen weerkerend fileleed is (bv. E42, E411, E19 (weg van Brussel), N49 en vele andere autosnelwegen waar geen congestie is) en geen heffing op straatjes waar mensen door fileleed soms twee minuten moeten wachten voor ze hun wagen veilig uit de garage kunnen rijden."
Het uitgangspunt bij zo slimme heffing is dat waar en wanneer er geen congestie is, dat je niets betaald. Maar Rome is niet op 1 dag gebouwd en ook in Singapore was het systeem ook niet vanaf dag 1 zonder haken en ogen. Er zullen dus best na de invoering regelmatig dingen bijgesteld moeten worden. Maar om die reden een goed systeem direct afschrijven gaat mij toch wat ver...als dat de basisvoorwaarde is, dan kun je in dit land nl. *niets* structureels veranderen.
"Tot slot, u vindt het normaal dat we betalen voor het tijdverlies van een ander (dat doen we dus al via accijnzen)."
Dat doe je dus niet, want accijnzen houden geen rekening met plaats en tijd. Als je vaak 's nachts of buiten de spits de baan op moet, of steeds op wegen rijdt waar geen congestie is, dan betaal je veel te veel accijnzen. Dat is momenteel economisch niet juist en oneerlijk. Daarenboven speelt bij de accijnzen het Matheüs-effect: rijkere chauffeurs met een nieuwere zuinigere wagen of zelfs een dure elektrische wagen, betalen minder of geen "congestieaccijnzen", terwijl minderbedeelde chauffeurs met een tweedehandsewagen veel meer betalen. Accijnzen zijn absoluut geen goede manier op de congestie te regelen. Accijnzen zijn enkel goed om de milieuproblematiek aan te pakken (maar in dit land hebben we zelfs daar moeite mee; zie verkeerde verschil tussen accijnzen op diesel en benzine)
"Neen, dat geld zal gaan naar de prioriteiten van de partijen aan de macht"
Vandaar dat ik in een vorige post ijver voor een onafhankelijke instantie die dit geld moet innen en besteden, zonder overheidspostjes of dat de overheid de touwtjes in handen heeft. Het zou zoiets als Bebat moeten zijn naar mijn mening. |
|
Steun KEES van DAAIBOOI BEACH CURACAO
Gort over de grens moet blijven.
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
De St. Victorkerk behouden voor ontmoetingen.
Respecteer de euthanasiewet
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Behoud Losloopgebieden voor Honden op de Utrechtse Heuvelrug, in Austerlitz, en Zeist
Geen Noodopvang / AZC op het Hocrasterrein te Bussum
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Castratie-/sterilisatieplicht huiskatten Nederland
Red Nederland: Heropen de Gaswinning!
Open brief aan de Belgische regering - Leg de lat hoger: stop de blokkade, stop de genocide
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Voor een realistische snelheid van 90km/u op de Houtlaan in Wijnegem!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Gouda Waterstad? Red katten van de verdrinkingsdood – plaats kattentrappetjes
708 Gemaakt: 2025-09-08
Meningen over het voorgestelde Asielzoekerscentrum in Venlo.
5207 Gemaakt: 2024-07-07
Chauffeurs restaurant Kanters moet blijven!
298 Gemaakt: 2025-09-11
WAP-PETITIE WOLF - VOOR VEILIGHEID VAN MENS & DIER
8538 Gemaakt: 2025-08-25
NEE tegen een AZC Hoorn
3655 Gemaakt: 2024-09-21
Tijd voor een migratiestop
319 Gemaakt: 2025-08-25
Geen uitbreiding fietszone Brugge
757 Gemaakt: 2025-08-23
Red Onze Motocross Oefenterreinen in België
3248 Gemaakt: 2025-07-23
Middelbare School in Zwijndrecht toont totaal GEEN empathie!!
100 Gemaakt: 2025-09-12
STOP de waanzin voor een TIJDELIJKE snelweg ivm werken aan de A8 te Halle!!
1227 Gemaakt: 2025-08-03
Voor de definitieve afsluiting van de Sint-Veroonsstraat voor het transitverkeer
271 Gemaakt: 2025-09-06
Nieuwerkerk zeg Nee tegen een GROOT AZC!
1693 Gemaakt: 2024-01-16
NEEN aan de afbraak van de NEKKERHAL in MECHELEN
6285 Gemaakt: 2025-06-15
Ik steun de werkgroep Compagniesterpark
58 Gemaakt: 2025-09-12
Stop het zonneveld in Heelsum — Red natuur, vogels én vruchtbare grond
1233 Gemaakt: 2025-05-19
Pak ons buitenzwembad niet af!
2240 Gemaakt: 2025-06-02
Geen AZC barendrecht op grens van Lombardijen
1392 Gemaakt: 2025-07-08
STOP DE HARDE KNIP
28 Gemaakt: 2025-09-09
NEE TEGEN AZC VLAARDINGEN
1552 Gemaakt: 2025-06-04
NEEN, geen zonnepanelen op "de Pit" in Nieuwkapelle!
1017 Gemaakt: 2022-05-17