Nederlands Vanzelf Sprekend
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Bittere noodzaak! De taal op een juiste wijze gebruiken voorkomt vergissingen. De basis is te leggen in het onderwijs. Ik ben zeer benieuwd wat deze petitie kan opleveren. In enkele reacties, duidelijk van Vlaamse zijde lijkt een kleine frustratie aanwezig. De oorzaak van het niet goed beheersen van de gemeenschappelijke taal, het Nederlands wordt gezocht in de povere taalbeheersing van inwijkelingen van buiten het taalgebied. Ook de vernippering van de media zou er aan bijdragen. Allemaal waar zo denk ik, het is nu eenmaal de maatschappij waar wij in leven. Elke vorm van aandacht zoals deze petitie is een kans om het gebruik van onze taal weer een duwtje in de goede richting te geven.
Innige deelneming
Nederlands spreken ze volgens haar in Nederland.
In werkelijkheid is dat ook zo. Oma heeft weer eens gelijk.
Re:
Daarvoor is indertijd de Taalunie in het leven geroepen. Maar die vindt niet dat ze dat moet doen. Dus doet ze niets. En verloedert de boel zienderogen boven de Moerdijk.
Re:
Waarom in godsnaam??? Waarom is het Vlaams altijd minder waard dan het Hollands??? In Oostenrijk zegt men "ein Mädel" i.p.v. "ein Mädchen" en niemand zaagt daarover! Stop nu toch eens met dat altijd maar afbreken van onze eigen schone moedertaal!!!
Re:
#195: - Mijn grootmoeder begrijpt nog altijd niet waarom mensen in Vlaanderen Nederlands moeten spreken. Op haar schoolrapport stond indertijd klaar en duidelijk 'Vlaamsche taal'.
Nederlands spreken ze volgens haar in Nederland.
In werkelijkheid is dat ook zo. Oma heeft weer eens gelijk.
Waarschijnlijk als "vertaling" van langue flamande
Re: Re:
#198: Koen Van de moortel - Re: Waarom in godsnaam??? Waarom is het Vlaams altijd minder waard dan het Hollands??? In Oostenrijk zegt men "ein Mädel" i.p.v. "ein Mädchen" en niemand zaagt daarover! Stop nu toch eens met dat altijd maar afbreken van onze eigen schone moedertaal!!!
Het "Vlaams" (Welk Vlaams? Spreekt men in Limburg ook Vlaams??) is niet minder waard dan het "Hollands" (Noord- of Zuid-Hollands?) maar voor iedereen is het ALGEMEEN Nederlands toch aan te raden...
| This discussion has been closed. |