JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

#101 Statistieken

2014-02-10 14:32


Gast

#102 Re:

2014-02-10 14:34

#88: -

Een vingnet is geen systeem dat sturend werkt. Men schaft het éénmaal aan en of men veel of weinig rijdt heeft geen enkele invloed. De eenmalige gebruiker van een bepaald wegennet betaald dan evenveel als de persoon die er dagelijks van gebruik maakt. Een systeem van rekeningrijden is dan ook veel beter en rechtvaardiger.


Gast

#103 Re:

2014-02-10 14:37

#89: -

Ik denk niet dat er betere pistes zijn, meer zelf, ik weet dat wel zeker. Maar ik verneem graag welke pistes: betaalbaar zijn voor de overheid, het autogebruik en de daarbij horende files zal doen dalen, relatief rechtvaardig zijn (de gebruiker betaald), voldoende variabel zijn (dus rekening houden met waar en wanneer men rijdt), ...?


Gast

#104 Re:

2014-02-10 14:39

#91: -

Rekeningrijden dient gecombineerd te worden met andere maatregelen. Het afschaffen van de fiscale voordelen voor bedrijfswagens hoort daar zeker bij. (Al zullen al die bedrijfswagenbezitter dan weer degene zijn die op hun achterste poten gaan staan.)  Maar het rekeningrijden is een maatregelen die wat efficiëntie betreft voor het bestrijden van files door geen enkele andere maatregel wordt overtroffen.


Gast

#105 Re:

2014-02-10 14:41

#92: -

Ik weet niet waar je woont of werkt. Maar ik weet wel zeker dat heel veel mensen die dat zeggen nog nooit naar de mogelijkheid van multimodaliteit hebben gekeken. (Combinatie auto + OV of (vouw)fiets + OV of zelf auto + vouwfiets.)


Gast

#106 Re: De essentie van de mobiliteitsproblematiek waar geen politicus over praat

2014-02-10 14:43

#96: yowie - De essentie van de mobiliteitsproblematiek waar geen politicus over praat

Zoek jij ook werk op 1000 km van je woonplaats. Zo neen, waarom niet?  En waarom zou je wel werk zoeken op een locatie waar je echt een uur voor in de file moet staan? (Dat laatste gaat trouwens voor erg weinig mensen op, als men bereid is zich multimodaal te verplaatsen.)


Gast

#107

2014-02-10 14:46

De vervuiler betaalt, dankuwel!

Gast

#108 Ok indien alle andere taksen op auto's wegvallen

2014-02-10 14:47

Ik ben niet tegen belasting op het gebruik van een wagen ipv het bezit, zolang belasting op bezit (BIV, verkeersbelastingen, kosten voor nummerplaat, verplichte keuring,...) dan allemaal wegvallen. En de overheid moet zwart op wit vastleggen dat ze geen aanvullende taksen heffen indien de inkomsten uiteindelijk minder blijken dan begroot, omdat mensen hun gedrag aangepast hebben. Géén uitzonderingen; de taks geldt voor iedereen, ongeacht functie, inkomen, leeftijd,... Beroepsmatige verplaatsingen zijn uiteraard als beroepskost in te brengen.

Gast

#109

2014-02-10 14:48

Als we met zijn allen nog lang op de aarde willen leven, wordt het tijd dat we haar respecteren.
Veranderen kan , nog mooier is bewijzen dat het kan.
twijfelaar

#110 Re:

2014-02-10 14:49

#1: -

Ik neem nooit de auto in de stad, maar wel naar het werk - 60 km, met de auto duurt het een kleine 50 minuten, met fiets + trein + belbus anderhalf uur. Ik heb het een jaar geprobeerd met de trein (openbaar vervoer wordt volledig terugbetaald, auto minimaal), maar de stress werd me te veel (ook omdat er maar 1 trein per uur is). Ik woon graag in Antwerpen en wil niet naar den buiten verhuizen, maar ik doe m'n werk ook heel graag. Ik telewerk en probeer te carpoolen, maar toch vreten de kilometers kei hard aan m'n ecologisch geweten...

't is ni simpel!


Gast

#111 Re: Ok indien alle andere taksen op auto's wegvallen

2014-02-10 14:50

#108: - Ok indien alle andere taksen op auto's wegvallen

De andere belastingen op wagens mag wat mij betreft dan zeker naar beneden. Maar volledig afschaffen? Liever niet. Weet dat veel autogebruikers op dit ogenblik lang niet de betalen wat ze de maatschappij kosten. M.a.w. in tegenstelling wat velen denken is de auto nog helemaal geen melkkoe als men alle veroorzaakte kosten (dus ook de gezondheidskosten, de kosten van files, de milieukosten) in rekening brengt.

En hoewel autogebruik meer nagatieve gevolgen heeft dan autobezit, is ook autobezit - zeker in steden - problematisch. In steden nemen al die auto's veel te veel openbare ruimte in beslag en daar wordt veelal ruim onvoldoende voor betaald.


Gast

#112

2014-02-10 15:04

't is nogal wiedes dat diegenen die slechts sporadisch de wagen nemen niet langer willen betalen voor iets waarvoor ze niets in de plaats krijgen !

Gast

#113 Lekker groen?

2014-02-10 15:05

Tja, gemakkelijk...
Gezondheid telt. Dat klopt. Maar geld aftroggelen van de werkende man is NIET de oplossing.
De lijn inzetten wel, maar als je zoals ik meer dan 2 uur moet doen met de bus voor 35km en 3 keer overstappen, dan is er iets mis!
Met de lijn contact genomen, maar het voorzien van vervoer naar industrie is geen prioriteit!
Erg erg erg, hoe kan je dan ja stemmen.

Zou het niet beter zijn eerst eens na te denken?

Tip maak paar straten verkeersvrij, maak goede parkeergelegenheid in de buurt met goede in en uitstroom.
Waar mogelijk WEL de lijn verplichten.
Schaf kindergeld af en investeer dit voor de helft rechtstreeks in gezondheidszorg voor de kinderen en in onderwijs de andere helft vermindering staatsschuld.
Schaf subsidies sport en cultuur af, gaat toch naar de verkeerde.
Voetballers bvb krijgen genoeg loon om een club op zich staande te houden zonder subsidies.

Kortom anders kan, anders moet.
Gelukkig hebben we een stok achter de deur toch!?


Gast

#114

2014-02-10 15:06

mijn rekening is vlug gemaakt ! weinig de baan op = weinig betalen !

Gast

#115

2014-02-10 15:08

De vervuiler betaalt wat hij vervuilt, de gebruiker betaalt wat hij gebruikt. Een simpel en eerlijk basisprincipe. Kleine correcties uit solidariteit voor sociaal en economisch zwakkeren.


Gast

#116 Re: naieveling

2014-02-10 15:14

#49: pieter - naieveling

NVA zit al in de Vlaamse regering. Rekeningrijden staat in hun programma en werd ook aangehaald op hun beruchte congres


Gast

#117

2014-02-10 15:31

Het is toch maar de zoveelste nieuwe belasting en lost het fileprobleem volgens mij niet op omdat er geen goed alternatief bestaad.

Gast

#118

2014-02-10 15:35

Het is jammer dat we deze petitie moeten starten. Het probleem is dat onze politici niet durven zeggen dat rekeningrijden hoe dan ook zal moeten, en dat ze dreigen te zwichten voor wat demagogie van een slecht ingelichte en/of kortzichtige massa die blijkbaar graag in de file blijft staan.
Yowie

#119 Re: Re: De essentie van de mobiliteitsproblematiek waar geen politicus over praat

2014-02-10 15:35

#106: - Re: De essentie van de mobiliteitsproblematiek waar geen politicus over praat

Ik werk vaak op locatie bij klanten en moet daarvoor naar Zaventem om het vliegtuig te nemen, 1000km is zelfs peanuts ;)

Neem vanuit Oostende eens de trein met je werkbak, valies, laptop ... om een 2-tal uur op de trein te zitten met 2 overstappen, terwijl je in een uurtje met de auto thuis bent.  En 's avonds laat eind de week de taxi terug naar huis, want de treinen rijden niet meer, sta je daar met je materiaal...

Rekeningrijden ligt momenteel ver van de economische realiteit, eerst moeten voldoende alternatieve transportwijzen worden voorzien, die zijn er niet.  Daarbovenop moet een degelijk woonbeleid worden voorzien om de 'arbeidsmobiliteit' te bevorderen.  Iedereen blijft vastgeroest in zijn job doordat alternatieve opportuniteiten, vaak op een njet stuiten door gebrek aan (duurzame) mobiliteit.

Dan pas is rekeningrijden invoeren wel degelijk mogelijk...

Groen focusseert zich teveel op ideologie en de ecologische realiteit, helaas te weinig op de economische realiteit.  Dit is al decennia lang het probleem met deze partij.  Ik heb veel sympathie voor de mensen, de ideeën en het programa.  Maar men mag zich niet blind navelstaren op milieuproblematiek en ze moeten dringend eens verder kijken dan hun neus lang is in de sociaal-economische gevolgen.


Gast

#120

2014-02-10 15:38

Kom eens zoals ik in Oost-limburg wonen. Dichtsbijzijnde bushalte bij mijn thuis: 3 kilometer. Dichtsbijzinde treinstation: 30 kilometer. Geen bushalte op industrieterrein waar ik werk. Werk in posten en zo vroeg rijdt er geen enkele (!) bus. ik zou bereid zijn om wat langer onderweg te zijn met openbaar vervoer maar heb geen enkel (!) alternatief voor de wagen. Allemaal makkelijk voor mensen die in de stad wonen waar trams, metro's, bussen en treinen op elke straathoek wel te vinden zijn maar voor heel veel mensen is de realiteit helaas anders. GEEN rekeningrijden!

Gast

#121

2014-02-10 15:40

En een kastje in mijn wagen waarmee de overheid 24/24 al mijn gangen kan nagaan? Iemand Big brother gelezen? Totaal onaanvaardbaar en een flagrante schending van de privacy!

Gast

#122 Re: Re: Re: De essentie van de mobiliteitsproblematiek waar geen politicus over praat

2014-02-10 15:40

#119: Yowie - Re: Re: De essentie van de mobiliteitsproblematiek waar geen politicus over praat

Onzin.  Maar blijkbaar is enige kennis van zaken bij het onderwerp mobiliteit totaal niet nodig om straffen uitspraken te doen.


Gast

#123

2014-02-10 15:40

blij dat deze kant ook ondersteund kan worden. doordacht systeem nodig, waarbij nutteloos autogebruik ontmoedigd wordt, alternatieven mogelijk gemaakt. Het idee van de gebruiker/vervuiler die betaalt (rekening houdend met mobiliteit ifv werk, maar zonder dat de (privé-)kilometers volledig op rekening van de zaak of de werkgever afgeschoven kunnen worden, want dan valt het ontmoedigende/sensibiliserende effect weg).

Gast

#124 Re:

2014-02-10 15:41

#120: -

En u bent gedwongen geweest daar te gaan wonen?  Waarom zouden anderen de kosten moeten dragen die u keuzes veroorzaken?

gast

#125 Re:

2014-02-10 15:42

#3: -

En als je gewoon stopt met rijden betaal je helemaal niets... Het is weeral een nieuwe manier om het geld uit onze zakken te halen!

We betalen nu al "per km", hoe meer we rijden, hoe meer brandstof we kopen, hoe meer we dus betalen, dus we "voelen" het al!

Ze moeten niet zeveren, het gaat om het geld, punt uit! Iemand die werkelijk geïnteresseerd is zou met betere oplossingen afkomen...