De Slabroekse Hei Uden vrij!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie De Slabroekse Hei Uden vrij!.


Gast

#51 Re:

2014-03-26 18:08

#17: -

als ruiter heb je maar een klein gaatje nodig

maar wij arme menners

de vergeten groep weet jij ergens hier een menpad


Gast

#52 Re:

2014-03-26 18:10

#45: -

en menners


Gast

#53

2014-03-26 20:41

Met de fiets naar Schaijk is eng met de koeien.

Gast

#54

2014-03-26 21:39

Ik als menner maak vaak gebruik van dit gebied, en
wil dat ook blijven doen. Er zijn al zo weinig plekken waar we met paard en wagen terecht kunnen, en wij genieten juist van de natuur.

Gast

#55

2014-03-27 16:51

al jaren maak ik gebruik van de bossen rondom Oss mn. Herperduin , bomenpark heesch en de maashorst. Langzamerhand zie je het bos veranderen in recreatie gebieden. Er is een tijd geweest dat ik te paard achter een roedel herten aan gereden ben. Nu zijn dit koeien geworden. Het gevoel dat je in de natuur bent wordt weggevaagd door de constant aanwezige `stroom`= draden, vee/roosters , poorten, hekken. Het blijft mij een raadsel waarom de mens altijd denkt dat ie ergens in moet grijpen. Een mooi voorbeeld van onbezonnen natuur gevoel blijf ik de oostvaardersplassen vinden. Luister als je echt een natuurgebied wilt , zorg dan dat het biologisch in stand gehouden wordt , door grote roofdieren zoals wolven. Maar die laten zich niet door een draadje tegenhouden en die gaan echt geen moeite doen voor een prooi, als ze makkelijk iemand van de fiets of een langzame trimmer kunnen krijgen. Het is een utopie om te denken dat je in een land als nederland echte natuur kunt krijgen door er maar wat koeien op te smijten. Wat willen jullie nou , oorspronkelijk bos terug. Oorspronkelijk valt Herperduin onder de Duinvorming vanaf de drunense duinen , oorspronkelijk was dat geen bos. Er zijn dennen aangeplant om er voor te zorgen dat de omliggende dorpen niet onder het zand kwamen. Jaag gewoon een kudde schapen seizoensgewijs erin , met een schaapsherder , nostalgisch, biologisch , geen hekwerk , geen roosters, toezicht is aanwezig en toeristisch gezien een trekpleister. Past beter in dat maasland fair gebeuren.

Gast

#56 Ik steun deze petitie van harte.

2014-03-27 21:34

#39: Francien -

Wij steunen deze petitie van harte. Het behoud van het natuurgebied waar wij met onze hond elk weekend veel plezier hebben. En we zijn niet de enigen op zaterdag en zondagochtend. Er wordt gewandeld, gefietst, gespeeld door kinderen, er zijn hardlopers. Er zijn meerdere begrazingsgebieden in een directe omgeving van 10 km. Laat Slabroek lekker vrij!!!

Fam van der Heijden

Vorstenbosch


Gast

#57

2014-04-03 18:16

Er is op slabroek al genoeg bos en heide afgebakend, niet nog meer hekwerk

Gast

#58

2014-04-07 15:50

Er zijn al zovele Schotse Hooglanders in de Maashorst en ieder jaar komen er zovele kalfjes bij, toch ? De Slaboekse heide is de ideale plek bij uitstek voor o.a. mountainbikers; wandelaars met hun dierbare vriend, de hond; ruiters met hun maatje, het paard;  men-karretjes; hardlopers; spelende kinderen, etc... Gun deze mensen, waar ze recht op hebben. Genieten ( ieder op zijn eigen manier ) van een stukje gemeenschappelijke pure natuur dat niet omheind is en waar het toegankelijk is voor ONS allemaal.


Gast

#59

2014-04-13 09:47

Gisteren nog vrij gewandeld op de hei, heerlijk! Heel goede actie!

Gast

#60 Slabroekse heide

2014-04-28 09:41

Ik ben opgegroeid met de slabroekse bossen en weet nog dat de heide werd aangelegd, dat was even wennen. Maar nu lopen we wekelijks met de hond over de slabroekse heide, een prachtig stukje natuur voor iedereen! Wandelaars, mountainbikers, ruiters en vooral de kinderen die in het zand en bij de vennen kunnen spelen. Dit alles wordt enorm ingeperkt als de Schotse runderen ook dit gebied overnemen. In de bossen wordt er alles aangedaan om de 'niet inheemse' bomen eruit te halen (wat is het een enorme puinhoop) maar we halen wel 'niet inheemse' runderen hiernaar toe om het recreatie gebied over te nemen. De Brobbelbies is een mooi gebied voor deze wilde runderen, schapen en paarden maar offer niet het hele recreatie gebied hieraan op. Dus.. helemaal eens met deze petitie.

Gast

#61

2014-04-28 16:43

Het is te gek voor woorden dat natuurliefhebbers onderhand nergens meer ongestoord hun honden kunnen loslaten en dat kinderen met hun ouders niet meer vrijuit in de natuur kunnen fietsen, wandelen en spelen. In Nederland komen steeds meer boeren die hun koeien op stal houden, in dit gebied gaan ze voor de runderen nog meer ruimte creëren, het is de wereld op zijn kop!

Gast

#62

2014-04-29 12:22

Zeer terecht deze petitie.
Wat er tussen de Udensedreef en de Zevenhuizerweg gebeurd is is waanzin. Het doel "de natuur een kans geven" slaat in dit geval nergens op. Je kunt nu al zien wat het gaat worden: Zoals binnen het huidige begrazingsgebied. Een groot omheind stuk slecht weiland met hier en daar wat bosjes. Daarvoor moesten de exotische bomen wijken, om allochtone runderen en paardjes te laten grazen. Waar is de logica? Wandelpaden geblokkeerd om mensen weg te pesten die er al generaties van genoten, en dat om de ideeën van enkele doorgeslagen natuurfreaks te realiseren. Daarom: Hekken weg en laten zoals het is en stop de verdere verwoesting. F.d.B.

Gast

#63

2014-04-30 08:01

Erg belangrijk dat iedereen toch de mogelijk heeft om even los te komen van de dagelijkse bezigheden,en te genieten van de natuur die we nog hebben!

Gast

#64

2014-05-05 15:34

In het verleden zijn vele hectaren kostbare landbouwgrond opgeofferd om de Maashorst te ontwikkelen. Deze grond bestond toen voor een groot deel uit omheinde percelen met koeien erop. Deze percelen waren privé eigendom en als zodanig afgesloten voor het publiek. Jullie snappen het waarschijnlijk al, ik heb het nu over een doodgewone wei met koeien. Nu vraag ik me af wat de logica is om in de maashorst weer een doodgewone wei met koeien te gaan creëren, die bovendien voor het publiek niet meer toegankelijk is, terwijl die eerder voor belachelijk veel geld zijn weggekocht. Laat die bioloog (milieufreek) die dit bedacht heeft zelf een weitje kopen en het hermetisch afsluiten.
Bovendien ben ik van mening dat het wel aardig kijkt als er een paar runderen loslopen maar dat ze hier eigenlijk helemaal niet thuis horen. En al zeker niet in deze aantallen want met name de Brobbelbies is inmiddels een grote stinkende mestvaalt geworden. Als je hier bij goed weer doorheen fietst dan kan je het beste maar niet tegen elkaar praten want zodra je je mond open doet heb je een aantal vliegen in je keel.
Naar mijn idee zou het beter zijn de populatie van runderen met zeker 80 procent te verlagen. Dan kan de resterende 20 procent lekker vrij rond blijven scharrelen zonder dat daar iemand last van hoeft te hebben en zonder dat er gebieden voor het publiek afgesloten hoeven te worden. Tenslotte is al deze grond aangekocht met het belastinggeld van het publiek dat men nu wil weren.
Ik hoop dat de beleidsmakers tot bezinning komen en in gaan zien dat ze ook te ver kunnen gaan. Dan kunnen we met zijn allen misschien nog lang van dat mooie gebied genieten.

Gast

#65

2014-05-18 21:45

Slabroek en de Maashorst ziet er niet uit met al die gekapte bomen, wat een zonde voor de mens en de vogels!!!!!

Gast

#66

2014-05-21 19:13

Een heerlijke prachtige plaats om met onze hond te wandelen. Vooral als de heide helemaal in volle bloei staat. Dit is deels waarom ik zo graag in Uden woon.
Ans

#67 Laat de Slabroekse heide hek vrij.

2014-05-25 08:03

Ik wandel heel graag over de Slabroekse heide. Het geeft rust en ruimte. De heide met hekken afsluiten zal voor veel mensen de toegang tot de heide beperken. We kunnen er met de kleinkinderen niet meer ontspannen vertoeven als er runderen grazen.








Bosman

#68 Re:

2015-12-30 16:52

#25: -  

 Als "buitenstaander" uit de randstad ervaar ik hetzelfde. Zelfs de paar hectaren bos die hier nog zijn worden voor recreatie onbruikbaar gemaakt voor en door de heilige koeien. Sinds ik een keer achternagezeten ben door deze monsters (toen ik zuid-hollands landschap hierover belde was het antwoord " dat kan niet") , en die galop was vanaf grote afstand begonnen ( veel meer dan de aanbevolen 25 m) , vermijd ik de voornse duinen maar.

 Volgens agrariers zijn koeien hier helemaal niet ongevaarlijk en is het niet verantwoord deze tussen wandelaars los te laten. Incidenten worden gebagatelliseerd en ontkend. Wanneer mogen we weer onbekommerd op pad ?