De Slabroekse Hei Uden vrij!

Gast

/ #55

2014-03-27 16:51

al jaren maak ik gebruik van de bossen rondom Oss mn. Herperduin , bomenpark heesch en de maashorst. Langzamerhand zie je het bos veranderen in recreatie gebieden. Er is een tijd geweest dat ik te paard achter een roedel herten aan gereden ben. Nu zijn dit koeien geworden. Het gevoel dat je in de natuur bent wordt weggevaagd door de constant aanwezige `stroom`= draden, vee/roosters , poorten, hekken. Het blijft mij een raadsel waarom de mens altijd denkt dat ie ergens in moet grijpen. Een mooi voorbeeld van onbezonnen natuur gevoel blijf ik de oostvaardersplassen vinden. Luister als je echt een natuurgebied wilt , zorg dan dat het biologisch in stand gehouden wordt , door grote roofdieren zoals wolven. Maar die laten zich niet door een draadje tegenhouden en die gaan echt geen moeite doen voor een prooi, als ze makkelijk iemand van de fiets of een langzame trimmer kunnen krijgen. Het is een utopie om te denken dat je in een land als nederland echte natuur kunt krijgen door er maar wat koeien op te smijten. Wat willen jullie nou , oorspronkelijk bos terug. Oorspronkelijk valt Herperduin onder de Duinvorming vanaf de drunense duinen , oorspronkelijk was dat geen bos. Er zijn dennen aangeplant om er voor te zorgen dat de omliggende dorpen niet onder het zand kwamen. Jaag gewoon een kudde schapen seizoensgewijs erin , met een schaapsherder , nostalgisch, biologisch , geen hekwerk , geen roosters, toezicht is aanwezig en toeristisch gezien een trekpleister. Past beter in dat maasland fair gebeuren.