De Slabroekse Hei Uden vrij!

Gast

/ #64

2014-05-05 15:34

In het verleden zijn vele hectaren kostbare landbouwgrond opgeofferd om de Maashorst te ontwikkelen. Deze grond bestond toen voor een groot deel uit omheinde percelen met koeien erop. Deze percelen waren privé eigendom en als zodanig afgesloten voor het publiek. Jullie snappen het waarschijnlijk al, ik heb het nu over een doodgewone wei met koeien. Nu vraag ik me af wat de logica is om in de maashorst weer een doodgewone wei met koeien te gaan creëren, die bovendien voor het publiek niet meer toegankelijk is, terwijl die eerder voor belachelijk veel geld zijn weggekocht. Laat die bioloog (milieufreek) die dit bedacht heeft zelf een weitje kopen en het hermetisch afsluiten.
Bovendien ben ik van mening dat het wel aardig kijkt als er een paar runderen loslopen maar dat ze hier eigenlijk helemaal niet thuis horen. En al zeker niet in deze aantallen want met name de Brobbelbies is inmiddels een grote stinkende mestvaalt geworden. Als je hier bij goed weer doorheen fietst dan kan je het beste maar niet tegen elkaar praten want zodra je je mond open doet heb je een aantal vliegen in je keel.
Naar mijn idee zou het beter zijn de populatie van runderen met zeker 80 procent te verlagen. Dan kan de resterende 20 procent lekker vrij rond blijven scharrelen zonder dat daar iemand last van hoeft te hebben en zonder dat er gebieden voor het publiek afgesloten hoeven te worden. Tenslotte is al deze grond aangekocht met het belastinggeld van het publiek dat men nu wil weren.
Ik hoop dat de beleidsmakers tot bezinning komen en in gaan zien dat ze ook te ver kunnen gaan. Dan kunnen we met zijn allen misschien nog lang van dat mooie gebied genieten.