Behoud onderwijsbevoegdheid Banaba's

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Behoud onderwijsbevoegdheid Banaba's.


Gast

#26

2013-11-13 16:28

Ik werk nu mijn 2e jaar als leerkracht. Waarom zou ik dan mijn lesbevoegdheid verliezen?? Geen ervaring genoeg??

Gast

#27

2013-11-13 16:50

? ? ?
G

#28 Voor Evelien

2013-11-14 09:38

Ik ken de opleiding niet. Ik kan dus niet oordelen. Wat ik wel kan, is opkomen voor een collega die de opleiding heeft vervolledigd en nu bij ons tewerkgesteld is. Als je een Bachelor hebt, en bovendien nog een jaar lang stages hebt gevolgd met daarbij een theoretische omkadering, dan lijkt me dat op zijn minst een boeiende leeromgeving. Ik ken de SLO opleidingen vrij goed. Het aantal uren stage is vrij beperkt. De opdrachten om ICT in de klas te gebruiken gaan vaak niet verder dan het maken van een powerpointpresentatie. Je krijgt wat theoretische lessen die vaak oersaai worden gedoceerd .... Ik weet echt niet of dit beter voorbereid op een job in het onderwijs.
Belangrijk nu is: diegenen die de opleiding hebben gevolgd of ze aan het vervolmaken zijn, kan je toch hun bevoegdheid niet afnemen. Dat is spelen met mensen. Wel moeten we kritisch blijven en nakijken of de opleiding voldoet. Daar kan ik me niet over uitspreken. Maar doe dat dan voor alle opleidingen die potentiële lesgevers vormen!

Gast

#29

2013-11-14 15:40

Het secundair onderwijs en vooral het buitengewoon onderwijs kan alle hulp zeer goed gebruiken. Het aantal studenten die een lerarenopleiding willen volgen gaan jaar na jaar achteruit. Verander dus niets aan de wetgeving!

Gast

#30

2013-11-14 16:41

schandalig! dit heeft actie nodig

Gast

#31

2013-11-14 19:42

Wie nu al bijna 3 jaar les geeft in het bijzonder buitengewoononderwijs kan je zomaar niet hun diploma afnemen.
Ze hebben er ook extra voor les gevolgd en ook hun diploma gehaald.
Het is een echte schande!!

Gast

#32 Lesbevoegdheid BaNaBa ZRL

2013-11-14 21:36

Kinderen met specifieke leerproblemen hebben er alle belang bij dat hun leerkrachten in het gewoon en het buitengewoon secundair onderwijs op de hoogte zijn van hun problematiek en persoonlijk met hen begaan zijn. Als mensen met een diploma maatschappelijk werk, psychologie, logopedie... ervoor kiezen om ook lesbevoegdheid te verwerven, dan moeten ze die kans krijgen. Het was hen reeds toegekend. Het wordt hen nu terug ontnomen. Dit is een stap terug in een maatschappij waar afhakers sowieso al aan hun lot worden overgelaten.

Gast

#33

2013-11-16 10:12

Onbegrijpelijk dat men zo blind is voor het kwaliteitsvolle geheel van deze opleiding. Mensen die twee jaar lang de volle zorg of buitengewoon onderwijs-opleiding combineren met specifieke avonden onderwijsopleiding, wat kan er nu nog meer dan deze combinatie? Deze vorming is VEEL MEER dan een gewone lerarenopleiding!


Gast

#34

2013-11-16 12:49

dit kan niet meer!

Gast

#35

2013-11-16 16:35

zo zie je maar dat de regering eerst iets belooft en dan zonder mede weten van betrokkenen hun visie verandert.
Typisch
Snappen wie dit snappen kan?!

#36 Re:

2013-11-16 22:51

#6: -

Zeker en vast! Gaan ze dan ook een jaar loon betalen aan diegene die een banaba gekozen hebben ipv al te gaan werken? Ik dacht het niet, maar wij zouden dan wel een jaar 'verloren' hebben en in mijn geval ook nog is mijn jeugdvakantie niet gekregen hebben omdat ik door het volgen van die banaba dit niet meer kan krijgen vanwege leeftijd...

Studeren aanmoedigen en dan ons zo int zak willen zetten!!!

Ik vind trouwens ook dat er veel competentere leerkrachten zijn die geen vooropleiding als leerkracht hebben en hierdoor door een andere 'bril'bepaalde zaken bekijken in het onderwijs! Dit is een meerwaarde voor alle paramedici op scholen en ZEKER in het belang van de leerlingen!

Ze zouden zich in Belgie toch echt is met belangrijke zaken moeten bezighouden ipv zulke dingen als dit!


Gast

#37

2013-11-17 11:20

Ik stem voor
Chadyl

#38 Re: Beslissng met terugwerkende kracht - ONVERANTWOORD

2013-11-18 17:00

#1: -

Dat men opleidingen herbekijkt oké maar een beslissing met terugwerkende kracht is totaal onaanvaardbaar.  Ten andere een aankomende wijziging dient te worden aangekondigd.

 

EN ten slotte, deze mensen (met o.a. autisme) moeten toch geholpn worden.


Gast

#39

2013-11-18 19:33

Wat jammer dat mensen die al zo veel ervaring hebben nu plots onbekwaam zouden zijn!

Gast

#40 BaNaBa - Schoolontwikkeling

2013-11-20 14:02

Om maar niet te beginnen over het feit dat de BaNaBa BuSO en Zorg toch nog erkend zijn voor degenen met het "juiste" basisdiploma.
De BaNaBa Schoolontwikkeling geeft voor niemand recht op loonsverhoging ... zonde als je het mij vraagt. Waarom ga je dan drie jaar avondonderwijs volgen? Enkel uit idealisme?
Als je het mij vraagt hebben scholen nood aan beleidsondersteuning en professionals met een diverse achtergrond.

Hallo, departement ... wordt wakker! En de vakbonden ... waar waren die ook alweer?

Gast

#41

2013-11-20 16:14

Het is voor mij onbegrijpelijk dat een bestaand - en zeer waardevol- diploma zomaar kan 'afgeschaft' worden. Succes met de petitie !

Gast

#42

2013-11-21 16:38

Zelf ben ik directie in het buitengewoon onderwijs type 1. Ik heb een dochter afgestudeerd in de richting school en psychologie toegepaste psychologie.
Als directie merk ik dat elk jaar opnieuw het een zoektocht is naar goed personeel omdat er GEEN voldoende onderwijzers of onderwijzeressen op de markt zijn. Dan liever iemand die een opleiding gevolgd heeft waarin onderwijsbevoegdheid au serieux genomen wordt dan iemand die geen kaas gegeten heeft van onderwijs!!!
Mijn dochter die afgestudeerd is als toegepaste psycholoog in het onderdeel onderwijs kan en mag bizar genoeg NIET in het onderwijs werken. Vorig jaar deed ze nochtans menig interim gezien de voorraad gediplomeerden uitgeput was. Zij wou via deze weg lesbevoegdheid krijgen om een carrière in het onderwijs uit te bouwen en wat blijkt een gemotiveerde, enthousiaste student die naast haar gezin met kind en verbouwing, een studie wil aanvatten wordt uitgesloten. Waarom zou zij deze studie doen als ze toch niks kan opbouwen en zelfs in het gewoon onderwijs als zorgcoördinator niet aan de slag kan???
Dit is zo tegenstrijdig!!!
Tekenen dus die handel en hopen op een ommekeer!!

Gast

#43

2013-12-09 14:24