Museumpark Orientalis moet blijven

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Museumpark Orientalis moet blijven.

Peter Benken

#26 Provincie moet hand in eigen boezem steken

2012-11-24 21:47

De provincie is zelf mede schuldig aan de ellende van de laatste jaren. Ze vronden het een paar jaar geleden een prachtig plan, dat gekke gedoe dat miljoenen koste en betaalden aan de voorbereidingen. Toen het mislukte hebben ze niet gekeken wat ze zelf fout hadden gedaan (namelijk de tijd helemaal verkeerd ingeschat). De huidige directeur heeft de puinhoop opgeruimd en weer een nieuwe toekomst mogelijk gemaakt. Ze moieten blij zijn dat ze er zo mee weg komen. En zoveel hebben ze de afgelopen jaren niet besteed aan het museum. Het was allemaal rijksgeld.
RobMira

#27

2012-11-25 11:40

Natuurlijk moet Orientalis blijven, iedere keer als we er komen (en dat is een paar keer per jaar) steken we toch weer nieuwe dingen op en daarnaast is het een prachtig park om in te wandelen!
Boudewijn Corstiaensen

#28

2012-11-25 12:38

Misschien wel een goed idee om met Openlucht museum in Arnhem samen te werken.
Dat museum heeft immers cultuur historische alles verzameld.
Als je elkaar vernoemd en je hebt ook nog eens dezelde doelstelling dan kom je pas echt tot een Nationaal museum van de geschiedenis.
Door deze samenwerking aan te gaan kun je ook nog de subsidies onderling eerlijker en beter verdelen.
Boudewijn Corstiaensen
Beeldend kunstenaar
Tim Timmermans

#29

2012-11-25 13:55

Goed te zien dat Orientalis voor de overheid nooit een duur museum is geweest en altijd veel eigen recette binnen heeft weten te halen. Uniek museum ook, met de mogelijkheid om er een romantisch landschapspark als extra laag aan toe te voegen dat zijn weerga niet kent. Dan hoeven tuinliefhebbers niet persé naar Engeland toe maar hebben ze in Nederland ook een plaats om naar toe te gaan.
Karim Wettstein

#30

2012-11-25 13:59

Geweldig interview met Van Laarhoven op omroep Gelderland. Het maakt duidelijk wat er gebeurd is: de provincie zag het in het begin van het jaar al niet zitten en dachten laten we die maar maar een fooi geven dan loopt het vanzelf fout en dan vegen we de stukken bij elkaar. Maar het lukte wel en toen bleek dat ze nergens een potje hadden gereserveerd voor die situatie en nu staan ze allemaal te kijken. Die mevrouw wist in ieder geval niet hoe ze het moest uitleggen en het leek erop alsof ze dacht shit, die man heeft gelijk, wat nou.
Laetitia Reymond

#31 Vielseitig und wunderschön

2012-11-25 14:23

Das ist das Museum wo ich letzten Sommer gearbeitet habe und ganz viele tolle Leute kennengelernt habe. Es ist ein super tolles Team und ganz viele freiwillige Helfer, die als Statisten arbeiten, einfach weil sie so Spass daran haben und damit in einer Gemeinschaft sind. Auch habe ich Studenten kennen gelernt die dort arbeiten, um ihr Studium zu finanzieren. Es ist also sehr vielseitig und ein wunderschönes Stück Natur, das der Öffentlichkeit unbedingt erhalten bleiben soll!
Also los! Danke. Zusammen erreichen wir viel und es liegt so vielen Menschen am Herzen!!!
ErfgoedKijker

#32 Erfgoed Kijken

2012-11-25 15:48

Ik besteed als zzp-er erfgoededucatie aandacht aan rituelen, juist in onze mooie multi-culturele samenleving, waar we veel van elkaar kunnen leren. Bovendien is erfgoed beleven leuker dan zomaar langs objecten in een museum lopen.
Orientalis is dus helemaal van deze tijd en onmisbaar!
Succes! Riny Brocatus - ErfgoedKijker
Jan

#33

2012-11-25 20:00

Oriëntalis probeert in de huidige vorm respect voor de grote wereldgodsdiensten bij te brengen. Juist dat kan er toe bijdragen de vooroordelen tussen die religies te verkleinen.
Judith

#34

2012-11-25 23:17

Orientalis is een uniek levend museum.
Een plek waar wordt getoond dat religies een gezamenlijke bron en veel overeenkomsten hebben.
Hier wordt begrip en tolerantie gekweekt en daar is behoefte aan. Ook voor mensen die niet geloven; Orientalis moet niet verdwijnen.
CPB

#35

2012-11-26 09:57

Zeker in een tijd van verminderde tolerantie, onbegrip en wereldwijde religieuze brandhaarden is het belang van een park als Oriëntalis niet uit te vlakken. Nog los van het feit dat het een prachtig aangelegd museum is.
Daphne

#36

2012-11-26 10:23

Nu Orientalis heeft laten zien dat ze in staat is binnen 1 jaar 75% van haar eigen begroting op te brengen lijkt me dat men een dergelijk museum voldoende tijd moet gunnen om deze prestatie uit te breiden. Iedereen begrijpt dat er, bij een teruglopend budget, keuzes gemaakt moeten worden. Het lijkt me echter een slechte zaak om een museum, dat heeft laten zien eigen initiatief voor het realiseren van omzet te nemen en daarin te kunnen groeien, op dit ongelukkige moment te laten vallen.
Het is een verkeerd signaal.
Samen

#37

2012-11-26 10:53

Museumpark Orientalis is niet alleen voor de toeristische gemeente Groesbeek, maar voor de gehele regio Rijk van Nijmegen van belang. De Provincie Gelderland mag haar focus niet alleen op de cultuur van Arnhem richten. De regio Rijk van Nijmegen heeft potentie en ambitie. De Provincie moet dit ondersteunen. O.a. door steun aan Museumpark Orientalis.
Marij

#38

2012-11-26 12:02

Zou toch jammer zijn dat jullie moeten sluiten. Is toch een geweldig mooi park en museum.
Komen hier verschillende keren per jaar.

Gast

#39

2012-11-26 12:59

Laat toch alsjeblieft Museumpark Orientalis open blijven. Het is leerzaam, leuk en schitterend gelegen. Prachtig hoe de drie godsdiensten die in het Midden Oosten hun bron hebben worden uitgebeeld. En de huizen en gebouwen zijn qua architectuur ook zo overtuigend 'oriëntaals'. Behoud het voor ons en voor onze kinderen!
Mensje

#40 afbraak

2012-11-26 16:32

Ik ben getogen in Nijmegen....
Toen ik hoorde over het sluiten van deze monumentale voorziening.... kon ik niet anders dan meedoen aan deze actie. Als kunstenaar in spe doet het pijn te zien hoe onze culturele zetting uitgekleed wordt, zonder dat er een realistische oplossing wordt aangeboden! Een cultuuromslag kost tijd... helaas zijn de verantwoordelijke geldschieters kortzichtig..... cultuur kun je snel en makkelijk afbreken.....helaas is daarna een herstel zelden mogelijk!

Gast

#41

2012-11-26 18:26

Net helemaal opgeknapt !!! Zonde. Mooi museumpark
Frans Lenferink

#42 Er gaat al genoeg verloren

2012-11-26 20:14

Het is een groot goed dat Museumpark Orientalis blijft behouden voor de kinderen/jeugd van nu en latere generaties.
Rudolf Sluijter

#43

2012-11-26 21:30

Graag zou ik Provinciale Staten van Gelderland willen oproepen het besluit tot stopzetting van de subsidie aan Museumpark Oriëntalis te willen heroverwegen.
Het lijkt erop dat Gedeputeerde Staten bij hun beoordeling uitsluitend hebben gekeken naar het verleden, waarin het park in 2010 en 2011 grotendeels gesloten is geweest in verband met restauratiewerkzaamheden. Het spreekt vanzelf dat dit zijn doorwerking heeft gehad in bezoekerscijfers en inkomsten.
In het jaar 2012 is er echter bijzonder veel gebeurd. Er zijn exposities ingericht en themaweekenden gehouden waar door staf en vrijwilligers zeer veel energie in is gestoken. Het gevolg is dat het bezoekersaantal in 2012 uitkomt op hetgeen is begroot.
Tevens wordt er een nieuw paviljoen gerealiseerd (Hidden Garden) en is een meerjarenplan opgesteld waarin o.a. is opgenomen dat het museum meer bovenregionale bekendheid moet krijgen, wat zal resulteren in veel hogere bezoekerscijfers. Ik heb niet het idee dat dit plan door het college op zijn merites is beoordeeld.
Het museumpark moet in staat worden gesteld de opgaande lijn vast te houden. Stopzetting van de subsidiëring nu zou andere investeerders misschien afschrikken: er is toch een zekere basis nodig om beleid op te maken. Zoals genoemd zou sluiting van het museumpark betekenen dat uniek cultuurhistorisch erfgoed niet meer kan worden bezocht en mogelijk verpietert. Dan is er echt sprake van kapitaalvernietiging. Dat wil ik niet, dat willen alle mede- ondertekenaars op deze petitiesite niet en dat zouden Provinciale Staten ook niet moeten willen.

Carla

#44 cultuur is wat je de moeite vindt om door te vertellen

2012-11-27 00:20

Mijn grootouders woonden in Arnhem en kwamen al in de Heilige Land stichting. Mijn ouders bezochten het vanuit Utrecht en later Bunnik. Wij gingen dan mee en speelden tussen de huisjes en waanden ons in een andere tijd. Ik kwam er met mijn kinderen en vertelde over wat ze nergens meer leerde en wat ik vond dat ze moesten weten over de bijbel, en mijn kinderen komen er nog steeds met hun kleine kinderen. Die vertellen niet meer over de bijbel, maar over die andere mevrouw met die hoofddoek die daar ook loopt. Vijf generaties en zo mooi, steeds anders. Het verhaal van mijn grootouders verdween toen zij er niet meer waren om er naar te luisteren, maar steeds kwamen er nieuwe verhalen. Verhalen over wat ons verbindt, wat belangrijker is dan wijzelf, waar we mee moeten rekenen. Jammer dat mijn kleinkinderen er straks niet meer heen kunnen om die verhalen door te vertellen. Hopelijk vinden zij in de lawaaierige pretparken iets wat helpt bij het beantwoorden van vragen. Vragen over waarom we hier zijn. Want dat is cultuur: het leven leven, met volle teugen en zoeken waarom. Het antwoord kent niemand, maar de zoektocht is belangrijk. Jammer dat mijn klienkinderen moeten zoeken op plekken lawaai omdat de stilte niet meer wordt gehoord.....
Annemiek Mulder

#45

2012-11-27 01:26

Dit museum moet absoluut behouden blijven!! Het draagt ertoe bij om de mensen, wel of niet religieus, nader tot elkaar te brengen. De provincie en het bisdom kunnen hun voordeel ermee doen door het museum in stand te houden, want het verbindt mensen!! Wij hebben er geleerd dat we allemaal dezelfde aartsvader Abraham hebben. Joden, Christenen en Moslims!! Er zit genoeg geld in het potje van de Gelderse Provincie, dus als ze graag een steentje bij willen dragen om de mensheid vredelievend naast elkaar te laten leven, dan kunnen ze nu het voortouw nemen!

Gast

#46

2012-11-27 01:34

wanneer nederland inderdaad een multiculturele samneleving wil worden, en ik denk persoonlijk dat er lang geen weg meer terug is, zullen we zorgvuldig met de culturele orietatie punten om moeten gaan. kerken, moskeeen en synagoges voorop, musea als orientalis in de slipstream. Hun functies zullen onmisbaar zijn voor de toekomst van ons land.

vr gr.

Gast

#47 Orientalis museum

2012-11-27 10:26

Een van de mooiste en kleurrijkste open lucht musea van Nederland. Een plek waar religie nog en cultuur verbonden zijn.
Zorg dat dit park voor eeuwig behouden blijft

Gast

#48 Beleving

2012-11-27 11:10

Het zou ontzettend jammer zijn als deze prachtige
locatie 'ten onder zou gaan'.

Gast

#49

2012-11-27 13:37

Iets wat in de oudheid gebeurd is moet je ook in de oudheid laten w.b stijl,misschien is het een idee om al de Bijbels Museumfans die op bezoek komen spontaan als figurant het Bijbels gevoel (via speciale gewaden) te laten ondergaan dan krijgt het Museumpark met zoveel fans vast ook spontaan een kans om te... overleven!!!
ook gast

#50

2012-11-27 16:24

Het museum moet zéker open blijven!