Museumpark Orientalis moet blijven

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Museumpark Orientalis moet blijven.


Gast

#51

2012-11-27 17:59

Museumpark Orientalis is een Uniek museumpark met een verhaal hoe onze beschaving zijn gestalte heeft gekregen. Maar nog belangrijker dat de verschillen tussen onze voorouders helemaal niet zo groot zijn. Het museumbedrijf biedt op grote schaal praktijkplaatsen aan het bijzonder en middelbaar beroepsonderwijs en huisvest een groen- dierenopleiding met 16 leerlingen van de Kristallis scholengroep.
Als Nederland hebben we besloten dat de gebouwen en het park Rijksmonumentwaardig zijn, nu de restauratie bijna voltooi is, zou het door het niet beschikbaar stellen van een bescheiden subsidie het overgelaten moeten worden aan verval en het onzichtbaar worden voor het publiek.
Als Rijksmonument komen de onderhoudskosten ook dan voor rekening de Provincie, maar dan achter gesloten hekken.
Beste Statenleden, geeft het park wat al 100 jaar zichzelf bijna volledig heeft weten te redden jullie vertrouwen, het is geen dood paard, het loopt door omstandigheden even wat mank. Nu er weer een goede directeur aan de teugels trekt zie je dat dit er voldoende pit in zit voor de komende eeuw.

Klaas Bomert

Gast

#52

2012-11-27 18:32

De Russisch-orthodoxe parochie van de H. Tichon www.orthodox-nijmegen. nl uit Nijmegen wil graag een kerk bouwen op het grondgebied van de Heilig Landstichting grenzend, en liggend aan/op het terrein van Orientalis. I.v.m. de diversiteit van het park en kennismaking met het Oosters-orthodox christendom ben ik van mening dat Orientalis open moet blijven.

Lector Gabriel (Gert-Jan) van Oostrom

Gast

#53

2012-11-27 18:35

Blijf! Wij genieten met ons gezin minstens twee keer per jaar van de rust, ruimte en de informatie in het park! Peter B.
maria

#54

2012-11-27 21:29

Het zou een doodzonde zijn om dit stukje cultureel erfgoed verloren te laten gaan. Dit mogen wij niet laten gebeuren
Paul UNIT

#55 BLIJVEN!

2012-11-27 22:25

Museumpark Orientalis moet blijven omdat anders waardevolle cultuur verloren gaat en dan echt weg is!

Gast

#56

2012-11-27 23:07

Natuurlijk moet dit monumentale park blijven.

Gast

#57 orientalis moet blijven

2012-11-28 10:13

Natuurlijk moet Oriëntalis blijven.
Het is een mooi symbool van Liefde tussen mensen en geloof
Lizzy

#58

2012-11-28 13:27

Het zou (naast dat het natuurlijk eeuwig zonde is) onterecht zijn als het park zou moeten sluiten. Het Orientalis heeft zich netjes aan de afspraken gehouden en laten zien dat het een succesvol park kan zijn dat het in de toekomst kan redden zonder subsidie, het is niet meer dan logisch dat de tegenpartij zich dan ook aan de afspraken houdt.
Richard

#59

2012-11-28 17:33

Al jaren ben ik als docent ZMOK (verbonden aan Kristallis scholengroep) werkzaam met onze leerlingen op het terrein van Orientalis. Deze unieke plek voor onze unieke leerlingen mag niet verloren gaan! We hebben hier veel goede resultaten geboekt met onze kwetsbare leerlingen die op een andere plaats zeker niet gelukt waren!
Johannes

#60

2012-11-28 18:49

Ik werk op het Regionaal Archief Nijmegen. Ik vind dat de bezuinigingswoede aan dit museum voorbij moet gaan.
Hou zelf je broek op

#61 Liever zelf gezond!

2012-11-28 19:21

Ben geen voorstander van subsidies. Ook geen voorstander van provincies. Maar wanneer Orientalis in het geding is : liever hier geld voor dan voor allerlei minima-ondersteuningsprojecten (het Waterkwartier leeft ervan).
stolkidee

#62 Zonder geloof vaart niemand wel

2012-11-28 23:04

Als niemand meer zicht heeft op het geloof van een ander waar moet je dan zelf nog in geloven.
Ik vind het echt ongelooflijk dat dit Heilig stukje land straks niemand meer kan inspireren om zelf iets te beleven, na te denken en wie weet ergens in te geloven.

Gast

#63

2012-12-02 09:57

Dit is een plek waar culturen samenkomen en begrip voor andere culturen geleerd wordt. Dat moet blijven bestaan!!!

Gast

#64

2012-12-02 13:18

het is te gek voor woorden dat zo'n enig en interessant park dicht gaat.

Gast

#65

2012-12-03 09:22

Museumpark is naast een mooi en levendig museum ook een bijzonder nuttig museum. Iedere Nederlander zou dit museum tenminste 1x in zijn of haar leven moeten bezoeken om kennis te nemen van de Godsdiensten die zoveel invloed hebben gehad en nog steeds hebben op onze cultuur en samenleving.

Gast

#66

2012-12-03 12:23

Het openluchtmuseum moet echt blijven een mooi stukje geschiedenis op een bijzondere manier getoond;-)

Gast

#67

2012-12-06 04:12

Nu hoeft er niet met geld gesmeten te worden, maar de provincie is met haar Nuon-miljarden niet bepaald armlastig. Met een kleine financiële injectie kan een uniek, waardevol en zingevend museum open blijven. Niet onbelangrijk is dat de voor miljoenen euro's gerestaureerde rijksmonumenten in het park zo voor iedereen toegankelijk blijven en gebruikt worden op de wijze zoals oorspronkelijk bedoeld. Van Laarhoven en het team hebben bewezen dat met minimale middelen heel wat bewerkstelligd kan worden.

Waarom niet een klein beetje minder naar het gajes dat door middel van allerhande (vaak niet al te verheffende) activiteiten gepamperd moet worden, maar waaraan als dank jeugdzorg e.d. instanties de handen nog altijd overvol heeft. De geldkraan hoeft hiervoor echt niet dicht, maar waarom staan de sloten geld die in deze bodemloze sociale beerputten gepompt worden buiten elke discussie en kan hier niet eens wat zuiniger gedaan worden? Of wat te denken van de landschapsverwoestende waterhuishoudingsprojecten, ingegeven door de doodsangst dat men wellicht eens een keer een laagje water in het keukenkastje zou kunnen krijgen, waarvoor de ruimste budgetten beschikbaar zijn (hierbij laat ik de aanstaande gotspe van nieuwe dijkverzwaringen n.a.v. de 'piping'-leugen nog achterwege)...

Gast

#68

2012-12-07 23:36

Provincie, laat dit historisch erfgoed niet verloederen! Er ligt een reëel meerjarenplan om het museum weer financieel gezond te maken. Geef het museum een kans! Religie terugdringen tot achter de voordeur is een utopie van sommigen, maar niet reëel. Religie zal altijd ook in het publieke domein een rol spelen. Daarom kan een samenleving niet zonder bewustzijn over oorsprong en betekenis van religie. Orientalis kan daarin een belangrijke bijdrage leveren. Bovendien: het was lange tijd en kan opnieuw, een toeristische trekpleister worden voor de regio. Het s een uniek museum. Werk mee aan het behoud van het unieke park.

Maria Martens


Gast

#69

2012-12-08 17:03

De oudheid wordt al niet zo vaak op goede wijze gepopulariseerd, dus Orientalis sluiten maakt dat alleen maar nog erger.
Diederik

#70

2012-12-12 13:14

Wellicht moet er een endowment fund komen waaruit de exploitatie begroting structureel gefinancierd kan worden.

Gast

#71

2012-12-17 22:27

Zie hier een idee voor uw orientalis?

Heel veel goede ideeën komen vaak niet van de grond omdat het voor initiatiefnemers ingewikkeld is om van hun idee een haalbaar plan te maken. Dat is zonde van de creativiteit. Vooral als je bedenkt dat ze bijdragen aan het verbeteren van uw en mijn straat, buurt, plein, dorp, bedrijventerrein, kortom ons welzijn.

Townfunding.nl wordt hét crowdfunding platform voor gebiedsontwikkeling in Nederland. Via dit platform kunnen ideeën werkelijkheid worden en bijdragen aan de leefbaarheid van uw dorp.
Art

#72

2012-12-18 15:40

Een uniek museum annex park, waar mensen van jong tot oud kennis kunnen nemen van bekende en onbekende(re) aspecten van geloof/geloven en culturen. Is broodnodig om elkaar te kunnen begrijpen en met elkaar in gesprek te blijven! Maakt je bewust van allerlei gemeenschappelijks...
#56

#73 MuseumPark moet blijven

2012-12-21 23:14

Zelf had ik nog nooit van dit museum gehoord, maar het lijkt mij een best wel interesante gebouw
om er eens een keertje naar toe te gaan.
Ben van plan om dat te doen nu met Kerst om het Kerstverhaal mee te maken. Het zou jammer zijn als
ze besluiten om geen subsidies meer te geven en zo tot sluiting van het Museumpark te dwingen, terwijl de regering met geld smijt over andere banale dingen.
gast

#74 Uitbreiden

2012-12-25 15:33

Op 24 december ben ik met mijn kleinkinderen naar de unieke tentoonstelling van de kerstkribben geweest. Het was prachtig en de kinderen genoten ook van het vele groen in het park. Museumpark Orientalis moet absoluut blijven, sterker nog; het zou moeten uitbreiden en nog meer godsdiensten moeten opnemen in het park. Een ideale plek om culturen te leren kennen en te accepteren. Zeker in deze tijden van onverdraagzaamheid.

Maar ik ben het ook eens ben een vorige reactie; het museum moet meer aan de weg timmeren (en niet alleen maar als het met sluiting wordt bedreigd) Het Afrika museum doet het volgens mij prima, maar ontwikkeld ook veel activiteiten.

 


Gast

#75

2012-12-26 12:01

Hoezo sluiten?
Naast het vak Geestelijke Stromingen in het primair en voortgezet onderwijs zou elke leerling in Nederland gedurende zijn/haar schooljaren eenmaal het museum moeten bezoeken..
Waar is de overheid mee bezig...
aan de ene kant verdraagzaamheid tussen mensen van allerlei gezindten stimuleren en aan de andere kant zoiets educatiefs laten verdwijnen....
Overheid, steun dit museum en denk zelf na over het waarom.....