Sluit de grenzen!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Sluit de grenzen!.


Gast

#126 Re:

2015-09-10 09:12

#110: -  

 De toekomst van Nederland (en ieder ander land) wordt voor een groot deel bepaald hoe Nederland zich gedraagt ten opzichte van andere landen in de wereld. Ieder land heeft andere landen nodig, al was het alleen maar voor de import van grondstoffen die men zelf niet heeft. Niemand, ook niet de grootste en machtigste landen niet, kan zichzelf bedruipen. Elk land dat zich als een onbeschofte klootzak gedraagt wordt ook door de rest van de wereld (terecht) als een onbeschofte klootzak behandeld. Voorbeelden te over.

Nederland heeft nauwelijks grondstoffen, moet dus vrijwel alles importeren en is dus voor vrijwel alles afhankelijk van andere landen. Dan kun je je dus niet permitteren om je als een onbeschofte klootzak te gedragen of je grenzen te sluiten, want dan snij je in je eigen vingers. Wil je bovendien meetellen in een wereld die door een steeds kleinere groep machtigen onder zich verdeeld wordt, dan zul je je krachten moeten bundelen (de EU), zodat je zelf ook enige macht hebt. Nederland op zichzelf stelt helemaal neits voor. Zelfs grootmachten als Rusland, die zelf toch over heel veel grondstoffen beschikt, kun je op de knieën dwingen door bijvoorbeeld boycots.

Als ik vlees wil kopen bij de slager, dan moet ik niet de slager eerst verrot schelden en de straat uit schoppen. Als ik dan ooit nog vlees krijg van hem, dan betaal ik een veelvoud van de normale prijs. Snapt iedereen. Zou je denken. Toch zie ik hier de ene na de andere (onsuccesvolle) petitie over "sluit de grenzen", "stop de stroom buitenlanders", "eigen volk eerst", enzovoorts.


Gast

#127 Re: Re:

2015-09-10 11:19

#112: - Re:  

 Hersencel bezet ja  als ik de lusten en de lasten afweeg zie ik weinig toekomst in Europa daarbij wil t niet zeggen dat je Europa de rug toekeert   


Gast

#128 Re: Re: Re:

2015-09-10 12:00

#127: - Re: Re:  

 Deze petitie heet toch "sluit de grenzen"? Wacht dan toch ook totdat jij die hersencel weer hebt voordat je iets roept.


Gast

#129 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-10 13:28

#102: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Het geloof doet er niet toe, omdat hulp geboden dient te worden op basis van behoefte. De geloofsovertuiging heeft daarmee niets van doen.


Gast

#130

2015-09-10 18:30

Ik teken omdat we de mensen DAAR zouden moeten helpen om ze hun land te laten behouden en wij ons land kunnen behouden

Gast

#131 Re:

2015-09-10 18:46

#130: -   Ik teken omdat we de mensen DAAR zouden moeten helpen om ze hun land te laten behouden en wij ons land kunnen behouden

 Maar totdat het zo ver is, moeten we de mensen ook helpen. En wel hier, want daar kan niet.

Het Perspectief

#132 Wie liever de leugens van de populisten wil blijven geloven hoeft niet te lezen

2015-09-10 19:01

15 vragen en antwoorden voor wie de draad kwijt is in het vluchtelingendebat

Ruim vier jaar geleden barstte een gruwelijke burgeroorlog uit in Syrië. Miljoenen mensen sloegen in hun eigen land op de vlucht. Maar al snel trokken ze de grens over - op weg naar Turkije, Libanon en Europa. In de wirwar aan nieuwsberichten zou het goed kunnen dat je de draad bent kwijtgeraakt.

Dus bij dezen in sneltreinvaart: de 15 vragen over de vluchtelingencrisis die je niet durfde te stellen.

1. Oké, vertel, hoe groot is het probleem? 

Er is niemand die de omvang van het drama beter kan uitleggen dan de Zweedse professor Hans Rosling. Hij laat zien dat landen als Turkije, Libanon en Jordanië pas echt van een ‘crisis’ kunnen spreken. Relatief gezien komen er maar weinig vluchtelingen naar Europa.

Het verhaal van Rosling in een notendop:

  • Twaalf van de twintig miljoen Syriërs hebben hun huis verlaten.
  • Acht van die twaalf miljoen Syriërs zijn in andere delen van het land gaan wonen.
  • Vier van de twaalf miljoen Syriërs zijn neergestreken in Turkije, Libanon en Jordanië.
  • Ongeveer 350.000 Syriërs zijn in Europa beland.

2. Zo’n 350.000 Syrische vluchtelingen dus. Is dat veel of weinig?

De Hongaarse premier Viktor Orbán waarschuwde onlangs dat Europeanen een minderheid op hun eigen continent worden. Maar in dit tempo kan dat nog eeuwen duren. Ten opzichte van de totale Europese bevolking - zo’n 630 miljoen inwoners - vormen de Syrische vluchtelingen namelijk een kleine groep: zo’n 0,05 procent. Er wonen ongeveer evenveel mensen in de stad Utrecht.

In de top 10 van landen die de meeste vluchtelingen ontvangen, staat dan ook geen enkel Europees land. Maar dat neemt weer niet weg dat het aantal vluchtelingen in Europa stijgt. Er zijn sinds de jaren negentig niet zoveel vluchtelingen geweest.

3. Als ze naar Europa komen, waar gaan de meeste vluchtelingen dan naartoe?

In Europa ontvingen Duitsland, Zweden, Italië, Frankrijk en Hongarije in 2014 de meeste vluchtelingen. Duitsland is verreweg de populairste bestemming. Vorig jaar gingen er zo’n 200.000 mensen naartoe en voor 2015 verwacht Duitsland 800.000 nieuwkomers (dit cijfer is niet te checken, sommige experts denken dat het overdreven is).

Maar wie de aantallen in perspectief plaatst, ziet dat de meeste Syrische vluchtelingen nog altijd in Syrië, Libanon, Turkije en Jordanië zijn. Om de zoveel tijd pleit een politicus voor meer ‘opvang in de regio,' maar dit gebeurt al lang en op immense schaal. In Libanon bestaat inmiddels een kwart van de inwoners uit Syrische vluchtelingen.

4. En hoeveel vluchtelingen komen hierheen?

Nederland kreeg vorig jaar 24.500 asielaanvragen. Daarmee staan we op de achtste plek van Europa. Relatief gezien (per 100.000 inwoners) staan we nog lager in het ranglijstje: op de dertiende plek. Trouwens, in de jaren negentig kwamen er méér vluchtelingen naar Nederland dan nu. Toen vroegen gemiddeld 35.000 mensen per jaar asiel aan, in de jaren nul waren dat er nog 16.000 en sinds 2011 is dit aantal gestegen naar 20.000.

5. Zijn er eigenlijk geen rijke landen in het Midden-Oosten die de Syrische vluchtelingen kunnen opvangen?

Goed punt. Amnesty International schreef het eind 2014 nog: ‘De zes Golfstaten - Qatar, de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Koeweit, Oman en Bahrein - hebben nul hervestigingsplaatsen geboden voor Syrische vluchtelingen.’ Je leest het goed: nul.

de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties zijn er wel 500.000 Syriërs in Saoedi-Arabië. Zij kregen eerder een werkvisum en mochten na afloop van hun visum blijven.

6. Even over die reis: hoe komen de vluchtelingen in Europa? Allemaal met de boot?

De beelden van volgepropte, gammele bootjes zijn zo indringend dat je zou denken dat dit de enige manier is waarop mensen naar Europa komen. Niets is minder waar: als je naar de data kijkt, zie je dat de Middellandse Zee voor één derde van de asielzoekers de toegang tot Europa vormt. Minstens zo belangrijk is de route via de lange oostgrens. En bovendien komt één derde van de asielzoekers gewoon legaal binnen, via het vliegtuig, op bijvoorbeeld een werk- of studievisum.

7. Toch begrijp ik niet waarom vluchtelingen honderden euro’s betalen om in een gammele boot te stappen. Waarom nemen ze niet allemaal het vliegtuig?

We roepen opnieuw de hulp in van onze Zweedse professor Hans Rosling.

Dat wil zeggen: vluchtelingen willen niets liever dan het vliegtuig nemen. Ze hebben daar eigenlijk ook het recht op, maar de luchtvaartmaatschappijen zijn bang dat ze een boete krijgen als ze economische migranten aan boord nemen. En dus weigeren ze uit voorzorg iedereen die geen visum heeft.

8. Wacht even - dus die professor zegt dat ons grensbeleid indirect verantwoordelijk is voor duizenden slachtoffers?

Ja. Sinds afgelopen mei houden wetenschappers van de Vrije Universiteit bij hoeveel mensen er omkomen aan de zuidgrens van Europa. Tussen 1990 en 2013 waren het er 3.188. Let wel: het gaat hier om geregistreerde doden. In werkelijkheid zijn er veel meer mensen omgekomen. Zo zijn er volgens de Internationale Organisatie voor Migratie in 2014 maar liefst 2.223 vluchtelingen verdronken in de Middellandse Zee. Begin deze week stond de teller voor 2015 al op 2.760. Het aantal slachtoffers neemt, kortom, snel toe.

9. Dat is verschrikkelijk. Toch vraag ik me af: zitten hier niet veel economische ‘gelukzoekers’ bij?

Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat de Syriërs die hun land ontvluchten vrijwel allemaal oorlogsvluchtelingen zijn. Zij krijgen dan ook bijna altijd asiel, net als de meeste vluchtelingen uit Eritrea, Irak en Afghanistan.

Maar het is belangrijk om te weten dat nog niet zo lang geleden - begin dit jaar - asielzoekers uit de Westelijke Balkan de grootste groep vormden. Vooral uit Kosovo en Servië staken tienduizenden mensen de grens over. Dit zijn economische migranten op zoek naar werk. Zij misbruiken het asielsysteem eigenlijk: ze weten dat ze teruggestuurd worden, maar in de tussentijd kunnen ze soms wel illegaal werk doen en/of een uitkering ontvangen.

10. Oké, ik begrijp best dat we iets aan het vluchtelingenprobleem moeten doen. Maar toch, ondertussen wordt er ook op onze ouderenzorg bezuinigd.

Volgens de begroting van 2015 geeft Nederland 632 miljoen euro uit aan asielzoekers. Hier zit alles bij in: van de Immigratie- en Naturalisatiedienst tot de asielzoekerscentra. 632 miljoen euro is natuurlijk een groot bedrag, maar relatief gezien valt het mee. Het is 0,24 procent van de totale overheidsuitgaven.

Ter vergelijking: aan de ouderenzorg gaf de overheid in 2013 ongeveer 7 procent van haar budget uit - bijna 30 keer zoveel dus. Op de opvang van vluchtelingen wordt bovendien flink bezuinigd. In 2013 was het budget nog 746 miljoen; in 2018 moet dat zijn gedaald naar 582 miljoen.

11. Nog even hoor, maar zijn die Syriërs niet al rijk zat? Waarom zouden ze anders allemaal een smartphone hebben?

De journalist James O’Malley geeft in de Britse krant The Independent een helder antwoord op deze vraag: omdat mobiele telefoons relatief goedkoop zijn en - zeker als je een lange reis maakt - heel nuttig. En bedenk: de wereld bestaat al lang niet meer uit louter rijke landen, waar mensen hippe telefoons kunnen kopen, en arme landen waar mensen verhongeren. De meeste landen zitten ergens tussen die uitersten in. Syrië was voor de uitbraak van de oorlog geen rijk land, maar ook niet arm.

12. Je bedoelt dat de vluchtelingen die hier komen relatief gezien juist wat rijker zijn?

Precies. Naarmate andere landen rijker worden, moeten we dan ook op méér migranten rekenen, niet minder. Reizen is immers een kostbare aangelegenheid - een ticket op een van die gammele bootjes kost al gauw duizend euro. De écht arme sloebers komen überhaupt hun land niet uit of blijven onderweg steken in Turkije, Libanon of Jordanië.

13. Wat een uitzichtloze situatie is dit. Kun je nu eindelijk over de oplossingen beginnen?

Jazeker. We kunnen een hek om Nederland zetten, het Vluchtelingenverdrag opzeggen en al onze humanitaire pretenties vaarwel zeggen. Dan moeten we dus ook ophouden met ons druk maken over verdronken kinderen. Niet ons probleem.

14. Doe even normaal, natuurlijk is dit ook ons probleem. Zijn er geen oplossingen waar mijn geweten mee kan leven?

Die zijn er ook ja. Het goede nieuws is dat Europa al het beste asielsysteem ter wereld heeft. Het slechte nieuws is dat dit systeem nagenoeg onbereikbaar is. We bouwen steeds hogere muren die er niet voor zorgen dat er minder mensen komen, maar dat migranten steeds gevaarlijkere routes nemen. En juist doordat er geen veilige wegen naar Europa zijn, kunnen mensensmokkelaars handenvol geld verdienen.

Dat kan anders. We kunnen migranten de kans geven om al buiten Europa asiel aan te vragen - precies wat staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Veiligheid en Justitie, VVD) nu voorstelt. Degenen die recht hebben op een vluchtelingenstatus kunnen vervolgens gewoon met het vliegtuig komen.

Maar op de korte termijn zal dit de vluchtelingenstroom natuurlijk niet stoppen. Als we willen voorkomen dat er nog meer mensen sterven, zullen we dan ook veilige routes naar Europa moeten creëren. We zouden ook meer kunnen investeren in de opvang in de regio en in bijvoorbeeld Griekenland en Bulgarije. En we zouden vluchtelingen eerlijker kunnen verdelen over Europa, met een verdeelsleutel die we gezamenlijk afspreken.

15. Kan ik zelf nog iets doen voor vluchtelingen in Nederland?

Natuurlijk. Allereerst kun je politici oproepen om echt aan de slag te gaan met de bovenstaande oplossingen. Teken een petitie, demonstreer en stuur een verontwaardigde tweet de wereld in. Er zijn inmiddels ook tientallen initiatieven om iets concreters te doen. Op de site ikwilietsdoenvooreenvluchteling.nl staan ze allemaal op een rij. Bedenk: geld doneren is bijna altijd effectiever dan spullen geven. De kosten om de spullen te vervoeren wegen vaak niet op tegen het nut van nog een tweedehands winterjas.


Gast

#133

2015-09-10 20:47

met scherp aan de grens staan zero tolerance.
extreem rechts

#134 grenzen dicht klaar

2015-09-10 20:52

stom gelul in mecca is een leeg tentenkamp daar is plaats voor 20,000,000 mensen ik denk dat bijna elk gebouw in dubai half leeg staat daar is echt ruimte zat

 

EXTREEM RECHTS

#135 Re: Wie liever de leugens van de populisten wil blijven geloven hoeft niet te lezen

2015-09-10 21:05

#132: Het Perspectief - Wie liever de leugens van de populisten wil blijven geloven hoeft niet te lezen 

 hey en hoeveel vluchtelingen hebben wij dan per vierkante kilometer inverhouding met andere europese landen want dat is het grootste probleem vermoed ik bij veel mensen ik denk dat we dan namelijk in de top 3 staan als het niet stipt op 1 is


NEDERLAND IS GEWOON TE ZWART AAN HET WORDEN PUNT UIT!!!


Gast

#136 Re: Re: Wie liever de leugens van de populisten wil blijven geloven hoeft niet te lezen

2015-09-10 21:27

#135: EXTREEM RECHTS - Re: Wie liever de leugens van de populisten wil blijven geloven hoeft niet te lezen 

 Niet de moeite gedaan om te lezen, anders had je het antwoord wel geweten en niet zelf maar dom wat geraden. De werkelijkheid is namelijk dat Nederland niet eens in de buurt van de top tien staat, laat staan de top drie.

Maar dat is precies het probleem met jouw slag: niet geïnteresseerd in de realiteit, liever lui en domweg papegaaien wat gasten als een Wilders roepen. Alleen vergeten jullie steeds dat gasten als een Wilders dat roepen om zichzelf in het pluche te houden, liefst zonder enige verantwoordelijkheid.

Leer voor jezelf luisteren, horen, zien en denken. Zolang je dat niet doet zul je nog héél vaak besodemieterd worden door de eerste de beste gladjanus die jouw pad kruist.


Gast

#137

2015-09-11 02:20

Daarom is nodig

Gast

#138

2015-09-11 05:59

Vol is vol

Gast

#139 Re: grenzen dicht klaar

2015-09-11 06:32


Gast

#140

2015-09-11 08:09

omdat ik vind dat er teveel mensen hier komen 


Gast

#141 Re: Re: Re: Wie liever de leugens van de populisten wil blijven geloven hoeft niet te lezen

2015-09-11 10:38

#136: - Re: Re: Wie liever de leugens van de populisten wil blijven geloven hoeft niet te lezen 

 Spaar je de moeite, joh. De tokkies kunnen niet lezen, willen niet lezen. Zij laten zich veel liever voorliegen door krapuul als Wilders en zijn bende en nu ook nog Moskovicz en diens trawanten. Is gemakkelijker, hoeven ze zelf niet te denken. Worden ze moe van.

Laat ze toch hun vijfentwintig allemaal even zinloze petitietjes over hetzelfde onderwerp opstarten. Hulp aan de vluchtelingen wordt toch gegeven en de opvang komt er toch. Als hulp al niet om puur menselijike redenen geboden zou worden (en daarin onderscheidt zich de tokkie: die heeft namelijk geen menselijk kant), dan zou het evengoed toch moeten gebeuren vanwege de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, die ook door Nederland is ondertekend en geratificeerd. Hulp is dus niet alleen een menselijke, maar ook een juridische plicht.

Weten die tokkies niet, snappen die tokkies niet, dus laat ze maar lallen. Zijn ze toch weer even beziggehouden. 


Gast

#142 Re:

2015-09-11 14:32

#140: -  

 Omdat ik vind dat er teveel van jouw slag zijn; kunnen we missen als kiespijn. Doet ook niemand iets aan. Wen er dus maar aan dat er nog meer gaan komen.


Gast

#143 Re:

2015-09-11 19:12

#130: -  

 Kijk eens op deze site en verbaas je:

www.greenmediabox.eu/syrischevluchtelingen/

Kunnen we nu ophouden over die flauwekul van "opvang in eigen regio"?


Gast

#144 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-11 22:31

#122: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

  Onze samenleving kent officieel een scheiding tussen kerk en staat; we zijn geëvolueerd, of is u dat ontgaan? De christelijke leest betekent niet dat onze samenleving op de bijbel is gericht, dit in tegenstelling tot islamitische landen.

Het onderwerp is niet veranderd; alleen als je sec naar de situatie kijkt, zonder daar achtergrond en religie bij te betrekken, kunnen Joodse vluchtelingen met de huidige vluchtelingen worden vergeleken. Maar dat is niet aan de orde. U verandert het onderwerp, niet ik. Het gaat niet om Joodse vluchtelingen en zielige vergelijkingen die er niet toe doen. Of hebben uw emoties uw verstand verdrongen na het zien van dat ene fotootje van die verdronken jongen (hoe verschrikkelijk ook)? U kent het ware verhaal erachter, toch?

Vluchtelingen moeten worden opgevangen, maar aan dit vluchtelingenverhaal zitten nogal wat haken en ogen die u blijkbaar niet ziet, met islam als voornaamste oorzaak. Heeft u enig idee hoeveel geradicaliseerde moslims zich in Nederland bevinden? En die wonen hier al decennia, velen vanaf hun geboorte; tijd genoeg gehad om te integreren, zou je zeggen. Meer dan 80% van de Turkse gemeenschap is supporter van ISIS. De meerderheid van de huidige Nederlandse en Europese moslims houdt er extremistische denkbeelden op na. Op dit moment zijn tussen de vluchtelingen al diverse ISIS-strijders geïdentificeerd. Denkt u dat we al die anderen ook zullen herkennen, of dat we ze hiermee allemaal te pakken hebben? Waar zijn alle vrouwen en kinderen? Waarom willen al die vluchtelingen naar rijke EU-landen? Is veiligheid niet hun eerste prioriteit, of zijn ze misschien toch niet allemaal op de vlucht voor oorlog? Waarom staat er in Saoedi Arabië een enorm tentenkamp met airconditioning waar zomaar 3 miljoen vluchtelingen kunnen worden opgevangen; waarom worden ze daar niet toegelaten? Waarom wil Saoedi Arabië wel de bouw van 200 moskeeën in Duitsland betalen? Waarom zijn er in Frankrijk zo’n 300 no-go areas waar moslims het voor het zeggen hebben? Waarom zijn er in Stockholm ongeveer 50 van die no-go areas? Enz. enz. enz.  Islam is geen religie van vrede, integendeel. En dat handjevol moslims dat zich niet rigide vastklampt aan de koran, mag wat mij betreft blijven. Voor de rest moeten de grenzen dicht. Doe uw oogkleppen af.


Gast

#145 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-11 22:37

#124: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Eh...ja...de situatie is nu wel precies omgekeerd: toen (en overigens nog steeds) waren Joden niet welkom in Arabische landen, nu zijn Arabische vluchtelingen hier niet welkom (althans, de meesten, wat mij betreft). Ik zie een concentratiekamp in Marokko niet als een teken van bereidwilligheid om Joden in een Arabische maatschappij op te nemen. Het is mij allemaal bekend, maar snijdt geen hout. En nogmaals: ik vind dat die vluchtelingen moeten worden opgevangen, maar niet hier. Islam is wat mij betreft niet verenigbaar met Westerse normen en waarden. Er zijn slechts een paar Arabische landen die iets doen, en dat trekt een zware wissel op hun samenleving, dat begrijp ik heel erg goed. Er zijn ook genoeg ongelooflijk rijke Arabische landen die niets doen; daar moet zware druk op worden uitgeoefend, in plaats van de grenzen hier open te gooien. Dat is geen oplossing en gaat onze eigen samenleving op termijn (en niet eens zo lange termijn) volledig ontwrichten.


Gast

#146 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-11 22:38

#125: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Wij zijn niet schuldplichtig aan het feit dat moslims het zelfs met elkaar niet kunnen vinden.


Gast

#147 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-11 22:39

#129: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Die heeft daar alles mee van doen. Zonder dat geloof zou deze situatie helemaal niet bestaan.


Gast

#148 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-11 22:59

#144: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 En weer verander je het onderwerp. Er is nergens gezegd dat de samenleving op de bijbel is gericht. Er staat dat wij leven in een samenleving die voortkomt uit de christelijke traditie. Of je dat nu leuk vindt of niet, of je zelf christen bent of niet, de samenleving (waar jij deel van uitmaakt) heeft christelijke wortels. Ons hele "normen en waarden"-stelsel is een christelijk stelsel, op de 2 euro-munt staat nog steeds "God zij met ons", elke wettekst begint met de woorden "Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.", onze feestdagen zijn veelal christelijke feestdagen, enz., enz., enz..

En weer ga je voorbij aan het vluchtelingenprobleem en maakt er meteen een islamofoob probleem van. De propaganda van de polpulisten is bekend en talloze malen weerlegt. Ik ga dat hier niet nog een keer herhalen; jij wilt het toch niet horen.

Het gaat hier om het helpen van mensen die in nood zijn. Ja, er zitten dieven, verkrachters, moordenaars tussen, zoals in elke grote groep mensen dieven, verkrachters, moordenaars te vinden zijn. Jij wilt 4 miljoen vluchtelingen laten verrekken, omdat er tuig tussen zit? Dan moet je ook 17 miljoen Nederlanders laten verrekken, want - geloof me - ook daar zit levensgevaarlijk tuig tussen. Komen al die 4 miljoen vluchtelingen naar Europa? Nou nee, niet bepaald. Het overgrote merendeel van die 4 miljoen is gevlucht en opgevangen in de omringende landen (Turkije, Libanon, Jordanië, Irak, Egypte). Slechts een klein deel waagt de oversteek naar Europa, niet in de laatste plaats omdat het voor de meesten financieel niet eens haalbaar is om tot hier te geraken, zelfs niet op illegale wijze. Ten zuiden van Syrië strekt zich de immense Sinaï-woestijn uit — aangezien de Syriërs geen uitverkoren volk zijn en zich dus niet kunnen permitteren om veertig jaren door de woestijn te trekken, zijn de landen ten zuiden van Syrië geen reëele optie om naartoe te vluchten.

Jouw islamofobie weerhoudt jou ervan om een helpende hand te bieden. Het enige waartoe jij bereid bent is een opgestoken middelvinger. Is jouw menselijkheid verworden tot dat: een obsceen gebaar? Dan moet deze samenleving jouw soort meer vrezen dan de vluchteling, die jij niet kent, waar jij nog nooit van gehoord of ook maar iets van gezien hebt, maar waar je wel al boekdelen aan vooroordelen over hebt.


Gast

#149 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-11 23:08

#147: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  Die heeft daar alles mee van doen. Zonder dat geloof zou deze situatie helemaal niet bestaan.

 Dus omdat de strijdende partijen allemaal een geloof aanhangen met een gezamelijke oorsprong (niet alle moslims hangen hetzelfde geloof aan, of is dat nieuws voor je?), is dat geloof de oorzaak van de veelheid aan conflicten in het gebied? Het IS-probleem heeft te maken met godsdienstfanaten, ja, maar er woedt ook een burgeroorlog in Syrië (of is dat ook nieuws voor je?). Bovendien is de Koerdische bevolking allang opgejaagd wild in zowel Syrië als Turkije.

Praat toch niet klakkeloos de populisten na, die alles simplificeren om te scoren. Helaas, de wereld zit niet simpel in elkaar en dus zijn er ook geen simpele oplossingen. Wie simpel denkt, ziet dus erg veel over het hoofd.


Gast

#150 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-11 23:11

#145: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

Waar wil jij dan dat de vluchtelingen worden opgevangen? Laat me raden: "in de regio", de dooddoener van de populisten. Sorry makker, maar meer dan 90% van de vluchtelingen wordt al opgevangen in de regio. Probeer jezelf eens te informeren voordat je onzin blijft roepen.