Vrijstelling ER-rekentoets en rekentoets uit slaag-/zakregeling


Gast

#51

2015-07-25 19:24

Regeling is belachelijk,niet doordacht en geeft leerlingen geen eerlijke kans voor verdere ontplooiing.

Gast

#52

2015-07-25 19:33

Mijn dochter heeft ernstige dyscalculie. Al jaren hebben wij bij verschillende dyscalculiecentra's geprobeerd hier iets aan te doen. Ook vorig jaar hebben wij het weer geprobeerd echter zonder veel succes. Mijn dochter volgt een MBO 4 opleiding. De moed is haar maar ook ons in de schoenen gezakt. Zij zal nooit een vakdiploma kunnen halen, omdat zij niet kan rekenen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn. In andere vakken scoort zij wel voldoendes. Wat voor een toekomst krijgt zij als zij geen vakdiploma kan halen. Geef mijn dochter aub vrijstelling, zodat zij aan een goede toekomst kan werken.


Gast

#53

2015-07-25 19:51

Mijn mening is dat je mensen niet moet afrekenen op iets wat ze niet kunnen, maar dat je moet kijken waar hun talenten zitten, en daar actief op in moet zetten. Daar wordt iedereen beter van.

Gast

#54

2015-07-25 20:17

Omdat onze tweeling dyscalculie heeft en wij hebben geleerd dat je constant tegen grenzen, lees onbegrip, aanloopt. Maar ook omdat ik in het onderwijs zit en de anders kwaliteiten van kinderen zie!

Gast

#55

2015-07-25 20:49

Ik heb zelf dyscalculie en heb er tijdens mijn schooltijd flink veel last van gehad. In mijn tijd was er nog niks over bekend. Ik was lui en wilde het niet. Ik kan zeggen dat het zeer traumatisch is geweest voor mij. Dat er nu wel op wordt gelet en kinderen ermee geholpen kunnen worden juich ik toe. Maar de rekentoets is gewoonweg niet haalbaar! Iemand met dyslexie kan ook niet hele stukken schrijven.

Gast

#56

2015-07-25 21:15

Het mag niet zo zijn dat je opleiding bepaald wordt door het talent waarover je het minste beschikt. Ik ben groot voorstander van competentiegericht leren.

Gast

#57

2015-07-26 02:52

Omdat er steeds strengere regels komen en er teveel gevraagt word er zijn grenzen

Gast

#58

2015-07-26 03:36

Ik heb zelf discalculie ik kan waarschijnlijk niet het opleidings niveau gaan volgen dat ik wil gaan volgen alleen door rekenen. Ik ga ook dit jaar m'n examenjaar tegemoet, ik maak mij eigenlijk alleen over rekenen zorgen. Ik hoop dat ik slaag maar daar ben ik absoluut niet zeker van.
Het is natuurlijk ook belachelijk dat als je je reken toets niet haalt je gewoon je diploma niet haalt. Ik sta namelijk op de rest van mijn vakken gewoon goed

Gast

#59

2015-07-26 06:13

Mijn zoon zit al een niveau lager dan dat hij aan zou moeten kunnen. Ondanks zijn zeer hoge TL-cijfers zal hij straks op het MBO door de verplichte rekentoets nooit niveau 4 kunnen halen en dan naar het HBO-niveau kunnen doorstromen waar hij eigenlijk op thuis hoort. Hij wil graag verder in talen waar hij in uitblinkt en ondanks dat de tendens inmiddels in Nederland zo is dat je qua onderwijsniveau ingedeeld wordt op je rekenniveau, is er juist grote behoefte aan Nederlanders die hun talenkennis op niveau hebben. Nederland is per slot van rekening een exportland. Op dit moment zit het Goethe-instituut vol met cursisten die van hun baas weer hun Duitse kennis moeten opvijzelen. De MBO's in Drenthe hebben juist weer Duits verplicht op het rooster gezet (na jarenlang alleen Engels voldoende te vinden). Ze komen hiermee aan de grote wens van het bedrijfsleven tegemoet, dat al jarenlang roept hoe beroerd het is gesteld met de kennis van de vreemde talen onder de jongere generatie. En dat terwijl wij eerst werden bewonderd als de talenbeheersers van Europa. Een positie die we allang niet meer hebben, zelfs de Polen halen ons al in. Ik ben zelf docente Duits en word maandelijks benaderd of ik niet alsjeblieft op scholen Duits wil komen geven. Na de zomervakantie ga ik een paar uur extra op een MBO Duits geven; ik ben nog tijdens het sollicitatiegesprek aangenomen. Ik krijg daar een collega Duits van 70 jaar oud. En waarom? Er is een gigantisch tekort aan Duitse leerkrachten. Maar ook voor de andere talen is er goed werk in het onderwijs en in allerlei commerciële functies te vinden. Met deze verplichte rekentoets worden talentalenten buitenspel gezet die anders zeer nuttig voor de maatschappij hadden kunnen zijn. Ook de nieuwe voorgestelde aanpassing dat je op het MBO een vijf mag hebben voor Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen zal voor mijn zoon niks brengen. Hij heeft geen wiskunde gekozen en voor rekenen zal hij op 3F niveau nooit een vijf kunnen halen. Ik zie daar dus geen verbetering in. Laat het alsjeblieft aan de opleidingen (of dat nou MBO/HBO of universiteit is)over. Is het een rekenrijke opleiding dan is het logisch dat je rekenniveau op peil moet zijn, maar nu is er sprake van staatsbemoeienis en dat is nou juist wat je als land niet moet willen. Bovendien zijn de vervolgopleidingen inmiddels al zo ingesteld dat de studenten eerst geselecteerd worden aan de hand van bepaalde criteria/intakegesprekken en instaptoetsen om hun niveau te bepalen. In het eerste jaar worden ze gemonitord: als ze niet genoeg studiepunten hebben, moeten ze sowieso de opleiding verlaten. Er is dus inmiddels een hoop gebeurd om de opleidingen op niveau te krijgen. Beste bewindslieden: heb dus vertrouwen in de opleidingen die inmiddels heel goed door hebben waar hun studenten aan moeten voldoen. Laat de talentalenten zich op hun gebied verder ontwikkelen en datzelfde geldt voor de reken/wiskundetalenten. Samen vullen ze elkaar goed aan en kunnen ze later voor de maatschappij veel betekenen.

Gast

#60

2015-07-26 06:59

Geheel mee eens, maar niet alleen voor MBO, maar ook voor VO

Gast

#61

2015-07-26 07:16

Vind de petitie volstrekt logisch, en dat er uberhaubt een petitie moet komen omdat de politiek dit niet zelf kan bedenken, vind ik weer van een niveau om van te huilen! Je krijgt er een hard hoofd in. Alsof de ambtenaren totaal niet geschikt zijn voor het werk wat ze moeten doen!

Gast

#62

2015-07-26 08:27

Wij hebben twee dochters met dyscalculie die al vanaf groep 7 een dansopleiding volgen naast het reguliere onderwijs en nu in 5 Havo zitten. Nu wordt de kans op HBO dans vervolgopleiding onmogelijk gemaakt.
Beiden hebben de aangepaste toets gemaakt en steeds een 3 gehaald!
Wij zijn zeer blij met dit initiatief.

Gast

#63

2015-07-26 09:21

Nu eerst weer allemaal testen ondergaan om je dyscalculie aan te tonen? Bezopen. Zelf weer een vakken pakket kunnen samenstellen! Je weet zelf het beste wat je kunt en wat je wil en welke vakken je daarvoor nodig hebt.

Gast

#64

2015-07-26 11:12

om mijn zoon te steunen die dyscalculie heeft in het bezit van zijn mbo diploma niv 3 en nu verder gaat voor niv 4.

Gast

#65

2015-07-26 14:39

Omdat het van de zotte is dat jongeren met dit probleem net zoveel kans moeten hebben op de arbeidsmarkt

Gast

#66

2015-07-26 14:48

Iedereen is anders, maar niet minder....

Gast

#67

2015-07-26 15:59

Schande , nog meer jeugdige werkelozen............hebben Ambtenaren die dit uit gedacht hebben , zelf wel een diploma??????????

Gast

#68

2015-07-26 16:27

Omdat mijn dochter een 8.9 gemiddeld staat op haar vakken, maar omdat ze de rekentoets niet haalt een niveau 3 opleiding moet volgen ipv een niveau 4
Tegen de rekentoets

#69 Re:

2015-07-26 16:32

#59: -  

 Volgens mij herken ik jouw verhaal, maar voor de zekerheid: Wanneer je naar onze Facebook pagina gaat vind je de mailadressen van de leden van de Tweede Kamer. Wanneer je hetzelfde onderwerp neemt als wat er in de oproep wordt genoemd, nl: 'Voorbeeld van wat er verloren gaat door de rekentoets in de slaag-/zakregeling' en je schrijft jouw verhaal aan de kamerleden, dan zien ze wat hun beleid aanricht. Het heeft echt zin om je verhaal op de mail te zetten, want het wordt gelezen.

Bedankt voor jouw verhaal en sterkte!

Met vriendelijke groet,

Jules Blokhuis


Gast

#70

2015-07-26 16:40

Rekentoets oke, maar wel los van de slaag/zakregeling! Ook andere kwaliteiten zijn belangrijk! Wat als je niet goed bent in exacte vakken en daar ook je intresse niet ligt dan zou je niet verder kunnen, terwijl er ook mensen met andere kwaliteiten hard nodig zijn!

Gast

#71

2015-07-26 17:23

Er gaat veel te veel talent verloren wanneer deze rekentoets doorslaggevend blijft voor het eindexamen!
Ieder mens ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier!

Gast

#72

2015-07-26 17:33

Ik heb deze petitie ondertekend omdat iedereen kansen verdient. Lang niet voor alle beroepen hoeft men goed te kunnen rekenen. Maar a.g.v. de rekentoets wordt het veel jongeren onmogelijk gemaakt om bepaalde opleidingen te volgen en dat kan toch niet de bedoeling zijn in een land dat propageert alle talenten te willen ontwikkelen.

Gast

#73

2015-07-26 18:12

als de ministerie van financie konden rekenen dan waren er geen mensen die armoede lijd ,maar helaas hoe willen ze de middelbare scholen dit verplichten als zij al zelf niet kunnen rekenen

Gast

#74

2015-07-26 19:04

Het afhankelijk maken van één enkel vak voor je toekomst van welke opleiding dan ook, is ronduit belachelijk. Als het al zo moet, zou ik de taal belangrijker maken. Immers: communicatie tussen mensen is belangrijker om met elkaar te kunnen werken, dan of iemand kan rekenen. Wie dat heeft bedacht, is niet helemaal goed bij zijn of haar verstand.
WJP

#75 rekentoets

2015-07-26 19:05

Het afhankelijk maken van één enkel vak voor je toekomst van welke opleiding dan ook, is ronduit belachelijk. Als het al zo moet, zou ik de taal belangrijker maken. Immers: communicatie tussen mensen is belangrijker om met elkaar te kunnen werken, dan of iemand kan rekenen. Wie dat heeft bedacht, is niet helemaal goed bij zijn of haar verstand.