Vind jij 19 fietsslachtoffers per week aanvaardbaar? Wij niet!

Quoted post


Gast

#201

2016-10-19 12:14

Het is vreemd om vast te stellen hoe chauffeurs zich onaantastbaar wanen eens ze achter het stuur kruipen. Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel kan verbeteren aan de weginrichting in België, maar laat ons eerlijk zijn: hét grote probleem is de attitude.

Elke dag fiets ik van en naar het werk (8 km), en mocht ik een euro krijgen voor elke chauffeur die ik zie bellen of sms'en of wat dan ook op de gsm, ik zou al veel geld verdiend hebben. Het ergste is vooral de reacties die je krijgt als je met een (neutraal!) gebaar de chauffeur wijst op zijn of haar gsm-gebruik: middenvingers, geroep en gescheld, agressief en intimiderend rijgedrag door extra dicht te komen rijden,... het is niet te geloven. Zolang ze maar zelf niet hoeven te geloven dat ze in fout zijn. Waar is het in godsnaam zo fout gegaan dat we achter het stuur ons eigen gedrag niet meer in vraag stellen, en enkel fouten bij de ander zien? Gedrag en attitude verander je natuurlijk niet in een vingerknip, maar enkele relatief makkelijk in te voeren maatregelen kunnen ons wel op weg helpen:

- verplicht lessen 'gedrag in het verkeer' op de scholen, en liefst zo vroeg mogelijk al.

- laat op school slachtoffers van verkeersongevallen getuigen.

- vertienvoudig de boetes voor gsm-gebruik. Ze kunnen niet hoog genoeg zijn. Jammer genoeg voelen mensen het meestal pas als je aan hun centen zit.

 

"Rijd in elke straat alsof uw eigen kinderen er wonen".

Reacties

JD

#362 Re:

2016-12-16 10:34:21

#201: -  

 Veel automobilisten schakelen over op tunnelzicht als ze eenmaal in hun cockpit zitten. Er is maar één weg: de weg vooruit! (en al de rest moet wijken) Voor dat soort mensen is er weinig onderscheid tussen een stuk straatmeubilair en een andere weggebruiker, hoe zwak ook. Je moet dat soort dingen ontwijken, niet ontzien...


Alhoewel... Een paar jaar geleden werd onderzocht wat de invloed was van de invoering van fietshelmen: op de medische gevolgen van fietsongevallen, natuurlijk, maar ook op het gedrag van automobilisten. Tot grote verbazing van iedereen bleek dat de afstand waarop auto’s fietsers passeren een stuk kleiner was geworden sinds de invoering van de helm, zo van: hij/zij heeft een helm op, dan kan het niet zoveel kwaad...

JD

#363 Re:

2016-12-16 11:09:24

#201: -  

 Over gsm’s: ik heb zelf een keer alles moeten dichtgooien (met de auto, gelukkig) omdat de chauffeur van een bestelwagen, die op een kruispunt vrolijk aan ‘t bellen was achter zijn stuur terwijl hij de van rechts komende file doorliet, plots van gedacht veranderde en het kruispunt opreed. Toen ik hem een kilometer verder inhaalde was-ie nog steeds opgewekt aan ‘t kwebbelen: geen vuiltje aan de lucht...

Dit soort gedrag zal niet veranderen zolang ons zogenaamde ‘zelfbeschikkingsrecht’ op een onaantastbaar voetstukje blijft staan, ondanks alle tegenargumenten. Volgens steeds dezelfde mensen moet je zelf weten of je rookt, of je je te pletter vreet dan wel lazerus drinkt, of je 100 rijdt waar 50 toegelaten is... Of je daarmee buiten jezelf ook andere slachtoffers maakt, of je daarmee heel de maatschappij op kosten jaagt...: allemaal van geen tel! Vreemd... Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet (meer): jammer misschien, maar we zullen er moeten mee leren leven...

In Nederland wordt al hardop gedacht over een systeem waarbij gsm-signalen van automobilisten geblokkeerd kunnen worden. Ideetje?