Vind jij 19 fietsslachtoffers per week aanvaardbaar? Wij niet!


Gast

#201

2016-10-19 12:14

Het is vreemd om vast te stellen hoe chauffeurs zich onaantastbaar wanen eens ze achter het stuur kruipen. Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel kan verbeteren aan de weginrichting in België, maar laat ons eerlijk zijn: hét grote probleem is de attitude.

Elke dag fiets ik van en naar het werk (8 km), en mocht ik een euro krijgen voor elke chauffeur die ik zie bellen of sms'en of wat dan ook op de gsm, ik zou al veel geld verdiend hebben. Het ergste is vooral de reacties die je krijgt als je met een (neutraal!) gebaar de chauffeur wijst op zijn of haar gsm-gebruik: middenvingers, geroep en gescheld, agressief en intimiderend rijgedrag door extra dicht te komen rijden,... het is niet te geloven. Zolang ze maar zelf niet hoeven te geloven dat ze in fout zijn. Waar is het in godsnaam zo fout gegaan dat we achter het stuur ons eigen gedrag niet meer in vraag stellen, en enkel fouten bij de ander zien? Gedrag en attitude verander je natuurlijk niet in een vingerknip, maar enkele relatief makkelijk in te voeren maatregelen kunnen ons wel op weg helpen:

- verplicht lessen 'gedrag in het verkeer' op de scholen, en liefst zo vroeg mogelijk al.

- laat op school slachtoffers van verkeersongevallen getuigen.

- vertienvoudig de boetes voor gsm-gebruik. Ze kunnen niet hoog genoeg zijn. Jammer genoeg voelen mensen het meestal pas als je aan hun centen zit.

 

"Rijd in elke straat alsof uw eigen kinderen er wonen".


Gast

#202

2016-10-19 12:17

Een kleine onoplettendheid kan een grote impact tot gevolg hebben. Veel ligt aan ons zelf.Jammer genoeg willen soms de instanties niet meewerken.

Gast

#203

2016-10-19 12:36

Ik weet hoe het er aan toe gaat in het verkeer ik rij zelf dagelijks met de fiets naar het werk

Gast

#204

2016-10-19 12:36

Heel veel sterkte.
Zelf ook paar vrienden overleden in verkeer.
Veel verdriet...
Ik deel dit initiatief.

Gast

#205

2016-10-19 12:42

Wij missen Sofie nog steeds!

Gast

#206

2016-10-19 14:21

De levenslange nachtmerrie die elke ouder meemaakt bij het verliezen van hun kind .... ook mijn zoontje van 13 die door een verkeersongeval plots weggerukt is uit het leven !

Heel veel sterkte voor al de nabestaanden xxx


Gast

#207

2016-10-19 14:47

Ik heb zelf al teveel fietsongevallen zien gebeuren. Zowel fietsers als chauffeurs waren in fout. De weginfrastructuur is niet veilig genoeg in Belgie

Gast

#208

2016-10-19 14:53

Ik onderteken deze open brief door eigen ervaring. Ik mocht geluk hebben. mijn man werd begin dit jaar letterlijk van zijn fiets ondersteboven gereden door een automobilist die zijn bocht afsneed. Hij had het geluk een helm te dragen. Anders was hij niet meer bij mij en mijn zoon geweest.

Gast

#209

2016-10-19 14:56

Ik heb 5 kleinkinderen die over een paar jaartjes ook het verkeer zullen moeten trotseren en ik hou nu al bang mijn hart vast !

Gast

#210

2016-10-19 15:16

Ik las het bericht op HLN over het ongeluk van Sofie toen ik zat te wachten op mijn oudste zoon die zijn examenresultaten ging afhalen. Verschrikkelijk.... geen woorden voor .... ik zag alle studenten opgewekt de school uitfietsen want het was vakantie...  Pas enkele uren later toen ik via mijn werk een sms kreeg kwam dan ook nog het besef dat het over de dochter van een collega ging.  Wij hebben zelf twee kinderen die dagelijks met de fiets naar school gaan. Tijdens de donkere dagen breng ik de jongste zelf met de auto weg, ook al is de school vlakbij.  Wij wonen in een straatje plaatselijk verkeer en zelfs hier is het soms levensgevaarlijk om te voet of per fiets de straat op te gaan gewoon omdat veel mensen sluipwegen gebruiken als F1 circuit om niet in de file te staan ....


Gast

#211

2016-10-19 17:53

Als fervente fietser wordt ik ook regelmatig blootgesteld aan de gevaren op de weg en in vele gevallen wegens gebrek aan fietspaden of onberijdbare slechte fietspaden. De veiligheid aan kruispunten met lichten zou je kunnen een stuk veiliger maken door eens groen licht te geven aan de fietsers en 30 " later pas aan de voertuigen.

Gast

#212

2016-10-19 19:03

Ik heb zelf 2 dochters van 9 en 10 jaar die regelmatig met de fiets in het verkeer komen. Ik hoop dat ze goede beschermengels hebben...

Gast

#213

2016-10-19 19:15

Hebben zelf ons dochter verloren in een zogezegd dodenhoekongeval

Gast

#214

2016-10-19 20:08

Ik heb fietsende kinderen.
Ik woon op een verkeersas waar geen vrachtvervoer doorheen mag, maar dagelijks tientonners de regels aan hun laars lappen

Gast

#215

2016-10-20 07:16

om mee de fietsers te beschermen in het verkeer

Gast

#216

2016-10-20 07:20

Mijn zoon is ook slachtoffer geworden van zwaar verkeersongeval met blijvende letsels. Hij werd letterlijk overreden door bus.

Gast

#217

2016-10-20 09:04

Ik heb zelf 2 tieners dat let de fiets naar school gaan of naar Hun vrijetijdsactiviteiten.
Spijtig genoeg is de weg die Zij dienes af te leggen niet overal veilig.

Gast

#218

2016-10-20 21:03

Ik heb de petitie getekend omdat elk verkeersslachtoffer er 1 teveel is en omdat ik ervan overtuigd ben dat mits een aantal wijzigingen er al veel beterschap zou kunnen zijn.
Veel succes met de petitie, en heel veel sterkte aan de ouders van Merel en Sofie.

Gast

#219

2016-10-21 06:56

Ik rij bijna dagelijks met de fiets en leer mijn kinderen om ook zoveel mogelijk de fiets te nemen. Dat kan allen als ze in een veilige omgeving kunnen fietsen.

Gast

#220

2016-10-21 08:28

Als pastoor van meerdere parochies heb ik in die 45 jaar al veel te vaak verkeersslachtoffertjes moeten begraven; ook dat wordt een doodgewoon mens vaak te veel. Des te erger is het voor ouders en verwanten die een zo dierbaar iemand moeten loslaten, Jan.

Gast

#221

2016-10-21 09:42

Ben ook mijn allerliefste zoon verloren in een tragisch (ongeval) en de dader is helaas niet gestraft. Mijn zoon lag in zijn auto naast hem, zo verschrikkelijk was het. De dader is nu gelukkig met een gezin,maar mijn leven is helemaal gebroken.En aub zeg nu weer niet dat de dader het slachtoffer is !

Gast

#222

2016-10-21 13:38

Sofie was een leerling van onze school en ik geef les aan haar zus die uiteraard 'getekend' is door het gebeuren dat zich voor haar ogen heeft afgespeeld. Ik ken deze weg ook zeer goed en weet dat hij voor fietsers sinds jaar en dag uiterst gevaarlijk is.

Gast

#223

2016-10-21 14:54

er is géén fietsbeleid en daarvan zijn kinderen het eerste slachtoffer; Kinderen leren volwassen te worden: geef ze ook de fysieke kans daartoe.

Gast

#224

2016-10-21 16:30

Omdat ik zelf mijn zoon verloren heb in het verkeer. Hij kwam met zijn fiets van school.

Gast

#225

2016-10-21 17:43

Een goed initiatief. Al teveel ouders hebben door dit soort ongevallen te vroeg afscheid moeten nemen van hun kind.