Vind jij 19 fietsslachtoffers per week aanvaardbaar? Wij niet!


Gast

#351

2016-11-14 12:20

er zijn veel teveel auto's op dit ogenblik, enkel door meer mensen op de fiets te krijgen kunnen we ons vlotter verplaatsen. Maar dat vraagt een DRINGENDE aanpak van veiligere infrastructuur en meer controle op automobilisten die gevaarlijk rijden. Laat bij kruispunten eerst fietsers en voetgangers oversteken daarna pas auto's afdraaien.

Gast

#352

2016-11-14 13:09

als fervent fietser !!!

Gast

#353

2016-11-14 21:16

iedereen moet gewoon beter opletten in het verkeer vind het heel erg rot voor ouders die hun kinderen zo verliezen maar ben wel van menig dat de fietsers het vaak te bont maken hoe ze tegenwoordig rijden opzij gaan doen ze ook amper als je een seintje geeft je krijg eerder een grote muil dan dat zij zich aan de verkeers regels houden mij is geleerd rechts te fietsen en links passeren ben je met 2 hou dan goed in de gaten dat je achter mekaar doet rijden als er veel verkeer langs rijd met alle respect voor degene die zoiets hebben meegemaakt het is niet hatelijk bedoeld

Gast

#354

2016-11-15 15:53

Elk fietsslachtoffer is er één teveel. De fietsers moeten er ook op gewezen worden dat ze zelf veel in de hand hebben, qua zien en gezien worden.

Gast

#355

2016-11-17 10:01

Ik heb zelf 2 dochters die op de fiets naar school / vriendinnetjes gaan in en rond Mechelen. Ik voel heel hard mee met de ouders van de slachtoffertjes en hoop dat met deze petitie verkeersveiligheid nu eindelijk voorrang krijgt!

Gast

#356 Re:

2016-11-17 10:51

#353: -  

 Deze petitie zijn voor alle slachtoffers die verongelukt zijn door roekeloze bestuurders, zij hadden !!!de regels nageleefd en niet omgekeerd, zoals u bedoeld ddat de fietsers roekeloos rijden.ik denk dat u nooit de fiets neemt, meneer of mevrouw autobestuurder.


Gast

#357

2016-11-18 20:20

Ik kende Merel persoonlijk en zie nog steeds hoe groot en ondraaglijk het verdriet bij haar ouders en naaste familie is. Hopelijk wordt er door deze petitie iets gedaan aan de gevaarlijke situatie in het verkeer voor de kinderenen onze tieners om dit in de toekomst te voorkomen en zo van die onverantwoordelijke doodrijders voor altijd rijverbod op te leggen en zeer streng!!!!!!!!!!!! te straffen

Gast

#358

2016-11-18 21:13

Ik vind dat het verkeer moet veiliger moet voor fietser en dat er gewoon te veel fietsslachtoffers zijn en dat er zeker een eind moet komen aan vlucht misdrijf plegen!

Gast

#360

2016-11-19 17:32

Ook ikzelf fiets dagelijks naar mijn werk, besef maar al tegoed dat er teveel gevaarlijke verkeerssituaties zijn die voor een kind niet steeds goed in te schatten zijn

Gast

#361

2016-11-29 08:00

Omdat mijn zoon dezelfde leeftijd heeft, beide ongevallen kort bij onze deur gebeurd.  Vrienden van mijn zoon kenden Merel en Sofie.

Als je zoon dan zelf naar Mechelen fietst hoop je dat hij veilig toekomt.

We verdienen het niet als ouder ons kind te moeten verliezen door een stom ongeval.

JD

#362 Re:

2016-12-16 10:34

#201: -  

 Veel automobilisten schakelen over op tunnelzicht als ze eenmaal in hun cockpit zitten. Er is maar één weg: de weg vooruit! (en al de rest moet wijken) Voor dat soort mensen is er weinig onderscheid tussen een stuk straatmeubilair en een andere weggebruiker, hoe zwak ook. Je moet dat soort dingen ontwijken, niet ontzien...


Alhoewel... Een paar jaar geleden werd onderzocht wat de invloed was van de invoering van fietshelmen: op de medische gevolgen van fietsongevallen, natuurlijk, maar ook op het gedrag van automobilisten. Tot grote verbazing van iedereen bleek dat de afstand waarop auto’s fietsers passeren een stuk kleiner was geworden sinds de invoering van de helm, zo van: hij/zij heeft een helm op, dan kan het niet zoveel kwaad...

JD

#363 Re:

2016-12-16 11:09

#201: -  

 Over gsm’s: ik heb zelf een keer alles moeten dichtgooien (met de auto, gelukkig) omdat de chauffeur van een bestelwagen, die op een kruispunt vrolijk aan ‘t bellen was achter zijn stuur terwijl hij de van rechts komende file doorliet, plots van gedacht veranderde en het kruispunt opreed. Toen ik hem een kilometer verder inhaalde was-ie nog steeds opgewekt aan ‘t kwebbelen: geen vuiltje aan de lucht...

Dit soort gedrag zal niet veranderen zolang ons zogenaamde ‘zelfbeschikkingsrecht’ op een onaantastbaar voetstukje blijft staan, ondanks alle tegenargumenten. Volgens steeds dezelfde mensen moet je zelf weten of je rookt, of je je te pletter vreet dan wel lazerus drinkt, of je 100 rijdt waar 50 toegelaten is... Of je daarmee buiten jezelf ook andere slachtoffers maakt, of je daarmee heel de maatschappij op kosten jaagt...: allemaal van geen tel! Vreemd... Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet (meer): jammer misschien, maar we zullen er moeten mee leren leven...

In Nederland wordt al hardop gedacht over een systeem waarbij gsm-signalen van automobilisten geblokkeerd kunnen worden. Ideetje?

 

JD

#364 Merel en Sofie

2016-12-16 11:33

Dit verhaal stikt van de vragen en toevalligheden. Zo gebeurde er in september 2014 in Tilburg een ‘ongeval’ dat haast identiek was met dat wat Merel overkwam. Haast op het moment zelf dat Sofie aangereden werd, een half jaar later, verscheen op de Nederlandse teletekst het bericht dat de dader daarvan tot zes jaar cel veroordeeld was. Het is natuurlijk niet makkelijk, dit soort feiten en straffen te vergelijken, maar als je weet hoe terughoudend men in Nederland is met het uitspreken van lange celstraffen geeft dit dubbel te denken. Zo duurde het hier een jaar voor er enige beweging kwam in het dossier. Heel die tijd zaten de nabestaanden in spanning en kon de dader zich voorbereiden op zijn straf, o.m. door zijn firma’s failliet te laten verklaren. De openbare aanklager vroeg ook maar 3 jaar, waar 8 jaar mogelijk was. De rechter sprak een zwaardere straf uit, wat op zich al opmerkelijk is,  maar niet de maximumstraf. Tegen die uitspraak gaat de dader natuurlijk in beroep, en zo zijn we weer voor een tijdje vertrokken...

Er zijn nog meer toevalligheden. Zo ligt er tussen Vilvoorde en Mechelen al enige jaren een mooi fietspad langs de Brusselsesteenweg, netjes gescheiden van de rijbaan. Op de plaats waar Sofie aangereden werd lijkt de infrastructuur best in orde, al zou men het kruispunt nu misschien anders aanleggen. Op een luchtfoto zie je dat fietsers wel erg dicht bij het autoverkeer op de Brusselsesteenweg moeten komen als ze de Damstraat willen oversteken. Aan de andere kant van de steenweg, waar er een kleinere straat aansluit op de steenweg, laat men de fietsers zelfs uitwijken richting autoverkeer. Beide situaties hadden voorkomen kunnen worden als men de oversteek voor fietsers wat verder in de zijstraat (Damstraat, Guldenboomlaan) gemaakt had: niet echt leuk voor jou als fietser omdat je snelheid gebroken wordt, maar wel een stuk veiliger.

Het veilige fietspad in roze beton loopt van Vilvoorde tot bijna in Mechelen. Er is echter één onderbreking: in de fusiegemeente Zemst ligt er wel roze beton in de deelgemeente Zemst, maar niet in de deelgemeente Eppegem: daar moeten de fietsers het doen met een strook asfalt die van de drukke rijbaan gescheiden wordt door een witte stippellijn. Met name ter hoogte van de beruchte S-bocht bij de dorpskern is die strook wel erg smal. Die plek is voor automobilisten sowieso al vrij onoverzichtelijk door een opeenstapeling aan zijstraten. Fietsers moeten niet alleen door het verkeerskluwen zien te laveren, maar zelfs als ze gewoon de steenweg volgen krijgen ze niet echt veel ruimte. De vraag lijkt hier niet of er ooit een ernstig ongeval zal gebeuren, maar wel wanneer.

Nog zo’n toevalligheid: er loopt tussen Vilvoorde en Mechelen ook een alternatief fiets- en wandelpad langs de gekanaliseerde Zenne: een deel van de fiets-o-strade F1 Brussel-Antwerpen. Zalig: grote afstanden kunnen fietsen langs mooie en verkeersluwe wegen... Alleen: op het grondgebied van Eppegem (alweer!) ontbreekt het segment tussen het station (de beruchte S-bocht) en de volgende brug (Nedergemlaan): een stukje van... één, twee kilometer? Tenzij ze de omgeving goed kennen zijn de fietsers daar dus verplicht de Brusselsesteenweg te volgen - die op die plaats extra gevaarlijk is. De volgende segmenten - op grondgebied Zemst - zijn al ettelijke jaren af. Opmerkelijk... Het gekke is nu dat er, luttele weken na het ongeval met Sofie, in Eppegem plots borden verschenen die aankondigden dat er gestart zou worden met de aanleg van het ontbrekende segment... Toeval??  
Het alternatieve pad in Zemst wordt overigens relatief weinig gebruikt: haast alle fietsers kiezen voor de Brusselsesteenweg. Naar het schijnt zouden ‘andere’ veiligheidsaspecten daarin meespelen. Het ligt natuurlijk wat afgelegen, buiten de gewone circulatie: aantrekkelijk voor mensen met minder eerbare bedoelingen. Anderzijds: hoe meer passage hoe veiliger... En als er dan ook nog wat extra aandacht besteed wordt aan toezicht...

JD

#365 Re:

2016-12-16 12:11

#11: -  

 Negentien per week: da's veel, ja: net geen drie per dag, en toch heeft dat getal op zich weinig waarde. Zoals vele mensen hier zeggen: elk slachtoffer is er een te veel. Nochtans wordt er echt op die koele, mathematische manier 'gerekend': toen er een tijdje geleden plannen waren om de maximumsnelheid op bepaalde stukken autoweg in Nederland te verhogen rekenden tegenstanders uit dat dit x vroegtijdige overlijdens extra zou kosten: meer verkeersslachtoffers, meer zieken door de grotere hoeveelheid fijn stof... De minister van verkeer vond dit aantal 'aanvaardbaar'. Dat soort dingen krijg je in een wereld waarin alleen in cijfertjes, in 'economische' termen wordt gedacht.