Red de Berendrechtse polder

Quoted post

Kies een pseudoniem

#47 Re: Re:

2014-04-08 22:17

#31: - Re:

Dag Magda,

Op de Antwerpse rechteroever is gekozen voor haveninbreiding.   Daarbij gaan een aantal Europees beschermde gebieden verloren.  Die moeten gecompenseerd worden in de onmiddellijke omgeving.  Voor ons had dat ook de polder van Ettenhoven mogen zijn....Dat finaal werd gekozen voor de Opstalvallei had te maken met het feit dat voor een groot deel van de Berendrechtse polder de ruimtelijke bestemming als landbouwgebied reeds eerder was opgegeven voor de aanleg van slibbekkens en van een wachtdok voor lichters.

Voor de betrokken landbouwers werd een flankerend beleid goedgekeurd en de grote landbouworganisaties hebben hun instemming gegeven aan dit plan. Naast ruimte voor landbouw is er ook ruimte nodig voor natuur.  De huidige intensieve landbouw laat nauwelijks nog plaats voor natuur. Denk maar aan akkervogels zoals de kwikstaart en leeuwerik.

En muggen...  jij weet ook wel dat de larven van exotische muggen in de haven vooral hun gading vinden in kunstmatig  plasjes stilstaand  water in een ton, een autoband, een emmer, een plat dak of een verstopte dakgoot.   In een goed functionerend ecosysteem met een divers waterleven zie je toch zelf geen problemen gezien je pleit voor een zwemvijver.

Vriendelijke goeten

Willy Ibens

 

Reacties

Bert De Wreve

#48 Re: Re: Re:

2014-04-09 08:22:44

#47: Kies een pseudoniem - Re: Re:

Beste Willy,

 

De traditionele partijen schuiven de hete aardappel door naar Natuurpunt en Groen. Jullie zijn nu de schuldige voor de onteigeningen en het verdwijnen van de vruchtbare landbouwgrond in onze polders. En wat doen jullie? Jullie zijn tevreden want er komt natuurgebied bij.

Maar is dat zo? Net zoals de persoon in reactie 21 schrijft “Landbouwgrond is ook natuurgebied!” Zit de haat tussen de landbouwers en de ‘natuur’groeperingen zo diep dat ze elkaar het licht niet in de ogen gunnen? Waarom kiest men voor landbouwgrond en niet voor lege bedrijfsterreinen of voor bouwgrond?

En u noemde hem al  “de polder van Ettenhoven” ook deze vruchtbare grond moet samen met een groot stuk tussen de Kapelsesteenweg en de A12 plaats maken voor een verbindingsweg. En de akkers tussen ’s Hertogendijk en de wijk het “Pekgat” wordt dan weer vol met “sociale” woningen gebouwd.

Waar gaan straks uw akkervogels zoals de Kwikstaart en uw leeuwerik broeden? En waar moeten al die andere dieren (voedsel voor andere dieren), die nu in de akkers leven,naartoe?

 

Beste Willy, natuurpunt en de ‘Groene’ partijen hebben zich hier WEER dik in de zak laten zetten. Mogen wij jullie dan ook verzoeken om jullie acties stop te zetten want als dit jullie streven is, dan wordt er niemand, ook de natuur niet, beter van.

 

Groeten,

 

Bert De Wreve

gast

#101 Re: Re: Re:

2014-04-18 21:37:51

#47: Kies een pseudoniem - Re: Re:

blijkbaar kunnen we nog heel veel leren van onze noorder buren ivm groen !

landbouwer

#166 Re: Re: Re:

2014-04-27 07:16:25

#47: Kies een pseudoniem - Re: Re:

Willy,  dat flankerend landbouwbeleid is een lege doos, ik word er op mijn bedrijf ook mee geconfronteerd, onze gronden worden geschat aan nog niet de helft van de huidige verkoopprijs hier in de buurt die door die groene waanzin op 2 jaar tijd met 100 % gestegen is, dat wil dus zeggen dat ik 24% van mijn grond verlies, en ongeer 10 % kan terug kopen ( huren lukt hier niet, alles staat vol paarden aan 200 € /maand).  Die 14% die ik verlies zorgt wel voor een inkomensdaling van ongeveer 33 %  (vaste kosten verdeeld over minder ha, weet je wel).  Voor de rest zegt men dan bedrijfsomvorming, dat wil ik niet, ik ben melkveehouder, en ken niets van fruit ( werd ons voorgesteld, omschakelen naar fruitteelt, minder ha nodig om een leefbaar bedrijf te zijn). Das hetzelfde als tegen een garagist zeggen dat hij ineens maar schrijnwerker moet worden. zo werkt het niet.