Red de Berendrechtse polder

Quoted post

Bert De Wreve

#48 Re: Re: Re:

2014-04-09 08:22

#47: Kies een pseudoniem - Re: Re:

Beste Willy,

 

De traditionele partijen schuiven de hete aardappel door naar Natuurpunt en Groen. Jullie zijn nu de schuldige voor de onteigeningen en het verdwijnen van de vruchtbare landbouwgrond in onze polders. En wat doen jullie? Jullie zijn tevreden want er komt natuurgebied bij.

Maar is dat zo? Net zoals de persoon in reactie 21 schrijft “Landbouwgrond is ook natuurgebied!” Zit de haat tussen de landbouwers en de ‘natuur’groeperingen zo diep dat ze elkaar het licht niet in de ogen gunnen? Waarom kiest men voor landbouwgrond en niet voor lege bedrijfsterreinen of voor bouwgrond?

En u noemde hem al  “de polder van Ettenhoven” ook deze vruchtbare grond moet samen met een groot stuk tussen de Kapelsesteenweg en de A12 plaats maken voor een verbindingsweg. En de akkers tussen ’s Hertogendijk en de wijk het “Pekgat” wordt dan weer vol met “sociale” woningen gebouwd.

Waar gaan straks uw akkervogels zoals de Kwikstaart en uw leeuwerik broeden? En waar moeten al die andere dieren (voedsel voor andere dieren), die nu in de akkers leven,naartoe?

 

Beste Willy, natuurpunt en de ‘Groene’ partijen hebben zich hier WEER dik in de zak laten zetten. Mogen wij jullie dan ook verzoeken om jullie acties stop te zetten want als dit jullie streven is, dan wordt er niemand, ook de natuur niet, beter van.

 

Groeten,

 

Bert De Wreve

Reacties


Gast

#50 Re: Re: Re: Re:

2014-04-09 08:52:30

#48: Bert De Wreve - Re: Re: Re:

Dag Willy,

Ik vind dat Fase 2 niet door mag gaan en dat Fase 1, dat nu een onwelriekende muggenkweekpoel is, moet omgevormd worden tot recreactiegebied met een grote zwemvijver en een strandje. Dat is waar de mensen behoefte aan hebben. Voor mij staat de mens centraal.

Het wegnemen van polders raakt een zere plek bij mensen die geboren en getogen zijn in deze dorpen, zoals ik.

Vriendelijke groet,

Magda

t z

#64 Re: Re: Re: Re:

2014-04-11 10:10:42

#48: Bert De Wreve - Re: Re: Re:

Bert

Ik ben opgegroeid in de polder.  Ik heb ze één voor één zien verdwijnen in functie van de haven, voor nieuwe woningen, voor  nieuwe wegen, voor nieuwe bedrijven.

Op 65 jaar is heel dat historisch landschap verdwenen.   Stukjes van de Ettenhovense polder, Polder van Muisbroek, Polder van Stabroek,  Kabeljauwpolder en Noordlandpolder is het enige wat ons rest.

Tegen 2030 komen er naar schatting 100.000 Antwerpenaars bij.   Tegen 2050 zullen er 1.000.000 meer Belgen zijn.  Nieuwe woningen, nieuwe scholen, nieuwe winkels, nieuwe bedrijven, nieuwe wegen... Waar komen ze ?  Vooral in de open ruimte.    De evolutie van de voorbije 65 jaar zal niet zomaar stoppen.   Belgie is het meest dicht bebouwde land in Vlaanderen en dat kan je niet omkeren.  Integendeel.

Het weinige dat we aan open ruimte kunnen behouden in onze regio zijn natuurgebieden,  soms gehavend, soms intact :  Oude Landen, Ekers Moeras, Bospolder, Grote Kreek, Muisbroek, Kuifeend, Opstalvallei, Ruige Heide, vandaag nog als natuurgebied,  binnen enkele decennia misschien als stadsparkjes.

Gelukkig maar dat er een sterke Europese natuurwetgeving is om - nu het nog kan - deze open ruimte als natuur veilig te stellen voor de toekomst.  Natuur is en blijft voor de beste garantie dat de open ruimte echt wordt behouden.

Willy Ibens