JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#678 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-13 09:18

#667: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Vannacht was ik te moe om volgende nog toe te voegen:

Je schreef dat in Singapore vandaag het openbaar vervoer erg goed is uitgebouwd (toch beter dan bij ons). Daar ga ik natuurlijk mee akkoord, maar het is natuurlijk interessant om rekening te houden met volgende:

"In parallel to the whole spectrum of road pricing measures, the government has invested heavily in public transport and implemented a park-and-ride scheme, with thirteen fringe car parks, hence providing car users a real alternative to switch travel modes." ( http://en.wikipedia.org/wiki/Singapore_Area_Licensing_Scheme )

 

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat politici enkel een slimme kilometerheffing invoeren en voor de rest niets doen. Het zou naar mijn inziens veel beter zijn dat de tegenstanders en voorstanders hun krachten bundelen om de overheid erop te wijzen dat ze de andere cruciale onderdelen niet vergeten:

 

1) 100% afschaffen van de BIV (wegenbelasting).

2) Drastisch verlagen van de brandstofaccijnzen, en liefst daarbij het nadelige verschil tussen diesel en benzine rechttrekken.

3) Fors investeren in openbaar vervoer. Misschien door een onafhankelijke instantie op te richten die zonder overheidscontrole de heffing moet innen? Die instantie moet ook onafhankelijk kunnen beslissen om al dan niet mee te investeren in investeringsaanvragen voor projecten van het openbaar vervoer.

4) Continue te sleutelen aan het systeem zodat het blijft werken en beter wordt.

5) Niemand vrij te stellen; ook het openbaar vervoer moet een impuls krijgen om de bussen af te stemmen op het verkeer (lees: zo weinig mogelijk lege bussen en zeker tijdens de spits). Dit zal ook veel eenvoudiger te implementeren zijn.

6) Correcte tarieven afgestemd op de economische realiteit: net hoog genoeg om effect te hebben, maar niet zo hoog dat ze enkel dienen om een put te vullen. (of de tarieven in het proefproject te hoog of te laag zijn, weet ik niet, maar daarom zal het ook een proefproject zijn)

Reacties


Gast

#680 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-13 09:46:37

#678: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Zolang er niet over de andere maatregelen wordt gesproken, maar enkel de kilometerheffing wordt vooropgesteld, zal mijn ongerustheid blijven.

Is het niet beter al een volledig mobiliteitsplan - met verbetering van OV - uit te werken en dan een prijskaartje op te kleven, dat plan alvast op te starten en dan pas, als bijkomend geldbron, aan een kilometerheffing te denken. Nu heb ik als burger geen enkele garantie dat er alternatieven zullen zijn en dat het geld effectief in alternatieven zal worden geïnvesteerd (en niet in de core business van de verschillende partijen).

Zowel u als ik waren het namelijk over een ding eens: we wonen in een apenland.