JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Quoted post


Gast

#669

2014-02-13 07:03

Alle reacties ten spijt op deze petitie vrees ik dat er zo maar geen kant en klare oplossing bestaat. Waar zit die knappe bol die het kan oplossen/verzachten zonder eigenbelang te laten primeren of zonder naar de opdrachtgever van de studie zijn pijpen te laten dansen.
Sommige reacties hier, zowel als bij sommige neen-stemmers op de andere petitie zijn bijna net zo erg als het zo verguisde fundamentalisme in "bepaalde" godsdiensten...
Wie denken sommige mensen hier te zijn om mij te dicteren waar ik moet wonen, waar ik moet werken, waar ik mijn boodschappen moet doen? Welke studies ik moest gedaan hebben?

Heb in mijn werkend leven 25 jaar in de Gentse haven actief geweest in vier ploegen. Dank zij de "goede" wegeninfrastructuur (voor wie Gent kent...Wondelgemstation, Meulestedebrug, Muidebrug) had ik met de auto 45' nodig (tijdens spitsuur) om op mijn werk te geraken. Heb dit dan ook 25 jaar met de fiets gedaan aan 16'. Laatste vier jaar van mijn werkend leven met trein naar Brussel. 45' tram gevolgd door iets meer dan een uur trein gevolgd door 20' tevoet.(enkel en zonder de al te gekende overmachtssituaties.)
Al heel ons leven halen we het onderste uit de kast om onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Waar mijn buren iedere week een huisvuilzak buiten zetten is dit meer uitzondering bij ons. Wij streven naar één maal in de veertien dagen. Idem dito PMD-zak.
De auto die weinig kilometers haalt in het jaar dient hoofdzakelijk voor boodschappen en ontspanning. (Neen we gaan niet jaarlijks naar zonovergoten stranden...) Zelfs de stookketel is al met enkele graden gedaald. Aangenaam is het niet maar voorlopig nog wel leefbaar.
En of wij de ochtend- avondspits trachten te vermijden met de auto, laat daar geen twijfel over bestaan. Dat is echter niet steeds mogelijk.

Nog MEER toenijpen? 'k Betwijfel het.

Ik lees hier zaken ivm overconsumptie...Als ik vroeger een strijkijzer kocht en het ging defect kon ik het binnenbrengen bij iemand die het kon repareren. Nu...is alles er op berekend dat het zo lang "mag" meegaan. De reparatiekosten worden hoger dan het aankopen van nieuw. Is dat de consument zijn keuze? Ik ben er stellig van overtuigd dat men heden ten dage heel goed kan berekenen hoe lang iets mag/kan meegaan. Welke meewerkende huisvrouw stopt nog sokken???
Ik sta kort voor mijn pensioen, heb heel mijn leven gewerkt zonder ooit maar één frank/euro stempelgeld te incasseren. Heb steeds mooi alle bijdragen en belastingen betaald. Nu, aan de vooravond van "rust" zou men terug willen naar één of andere dictatuur en mij het bloed van onder de nagels halen?

Toen ik 30 jaar oud was en men had mij voorgesteld om te werken tot m'n 75e, mij daarbij voldoende voorhouden dat het pensioen niet meer betaalbaar was, mij voorhouden dat de leeftijdsverwachting steeds maar stijgt, had ik zeker ja geantwoord. Als men het maar genoeg herhaalt moeten de mensen het wel geloven...Deze morgen in het nieuws nog vind één of andere gouverneur dat er langer moet gewerkt worden. Ik heb welgemeend te doen met de jongere generaties. Ik zou die graag nog eens spreken als ze hun pensioen al halen.

Als ik al eens op bezoek ga in een RVT, waar de oudjes geacht worden een mooie oude dag te hebben...zie ik een dametje van dik door de tachtig in haar rolstoel tegen een passerende verpleegster zeggen: "Jufrouwtje...ik moet dringend naar het toilet." Het passerende jufrouwtje haalt haar neus op en antwoord: "Ik sta niet in voor deze gang, je moet wachten tot de verzorgster/verpleegster van jouw gang komt..." Resultaat...moedertje beplast haar ter plaatse...
Dat is pas waardigheid...ge kunt u niet voorstellen hoe ik daar naar uitkijk. Zou het gepast geweest zijn had ik haar proberen...euh...helpen? Oh ja...heb m'n eigen grootmoedertje nog met een stalen verpleegster van haar pispotje gehaald omdat ze zat te verrekken van de pijn doordat het weekend was en er amper twee hulpverleners voor 'k weet niet hoeveel gangen aanwezig waren. Was al blij dat m'n vrouwtje bij me was om haar poepke af te kuisen...want de arme sloor kon het zelf niet meer.
Een hartafwijking? Eigen schuld...slecht geleefd. Last van uw alvleesklier? Sorry teveel hamburgers gegeten. Kapotte longen? Neen meneer kan onmogelijk van de koolstofneerslag van het nabije havengebied/staalproducent zijn. (Je moet je venster eens een hele dag openzetten om je kamer te verluchten...) Gerookt zeker meneer? Onlangs bij mijn eigen moedertje enkele stents gestoken. Behandelende geneesheer: "Veel gerookt zeker mevrouwtje?" Antwoord:"Neen meneer, heel mijn leven niet..." Tsja dan zal het slijtage zijn hé...
Geen geld meer in pompen...laten creveren...allemaal hun eigen schuld. Zwart-wit? Neen vooroordelen en kortzichtigheid.

Ik vrees naar de toekomst toe dat er nog velen vrijwillig dit aards tranendal gaan verlaten. Pessimistisch? Tsja, toch wel een beetje.
Voor de fanatiekers langs beide kanten...nog een lang en gelukkig leven toegewenst liefst zonder de nood aan beknibbelde diensten en instellingen.

PS:

Met die €700.00 meer die we zouden moeten kunnen overhouden na de verkiezingen + mijn BIV + de rest van de taksen en accijnzen zijn mijn "luttele" kilometers betaald toch?

Reacties


Gast

#673 Re:

2014-02-13 08:49:02

#669: -

Ik ben het volledig met u eens, weinig mensen op beide fora hebben enig zin voor nuancering of begrip voor "de andere". Er zijn blijkbaar heel wat mensen die er van overtuigd zijn dat zij alleen het licht hebben gezien en missen ook maar enige vorm van zelfkritiek. Hoe durft u inderdaad te eisen dat mensen moeten leven zoals u dat ziet, zowel voor-, als tegenstanders? Ik heb geen enkel probleem dat andere visies worden aangekaart, dat er eens goed wordt gediscussieerd en sta open voor alle argumenten. Maar het leven is inderdaad niet zwart-wit. Er moet inderdaad iets gedaan worden aan de files en de vervuiling en liefst zo snel mogelijk, maar wel ook zo eerlijk mogelijk en zo correct mogelijk voor iedereen. Bovendien: gaat dit de luchtvervuiling in België oplossen? Laat me even hartelijk lachen. Of denkt u echt dat de lucht van België niet dagdagelijks wordt vervuild door wat er uit de buurlanden binnenwaait? Het zal zeker helpen ( en zeker op kleine schaal wat de grootsteden betreft) en dus moet het echt wel gebeuren. Ik ben op dat vlak echt wel geen tegenstander. Integendeel ik zet me enorm in voor een beter milieu. Maar wilt u dat uw kinderen in een betere en gezondere wereld leven: kijk wat verder dan uw neus lang is. Vedraagzaamheid betekent dat je ook kan aanvaarden dat iemand anders denkt (nog eens: je mag best met die persoon een discussie aangaan om je standpunt uit te leggen en te verdedigen, dat ligt aan de basis van wat we democratie noemen), maar dat betekent niet dat iemand maar goed kan zijn als die jou leven overneemt (dat noemt men extremisme). Bovendien is de discussie een (noodzakelijke) luxe. Ik denk niet dat een doorsnee Chinees in Peking (waar x-aantal meer smog aanwezig is) zich zoiets kan permitteren. Nochtans zou hij/zij het beter doen voor "onze" schone lucht... Willen we een beter milieu zal dat op veel grotere schaal moeten gebeuren dan alleen België, en op veel grotere schaal dan alleen de auto ( of heeft niemand er aan gedacht dat als de poolkappen smelten, België misschien sowieso geen file probleem meer zal hebben. Wil je dat oplossen: open brief schrijven naar Washington en Peking, hoofdsteden van de twee meest vervuilende landen in de wereld. Zeker wat luchtvervuiling betreft) Laat ons inderdaad op kleine schaal beginnen, hier in dit kleine landje, maar wel met een open geest en verder kijkend dat het eigen individu.