De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

Quoted post


Gast

#25 Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-08 21:07

#23: hans - Re: Knuppel in hoenderhok.

Bedankt voor je heldere antwoord, maar dat de prijs die je neerlegt te laag is ten gevolg van de markt is niet iets dat de belastingbetalende loonslaven moet worden aangewreven. Dat velen hun werkzaamheden gaan verpakken in een BV constructie valt te bezien gezien de hoge kosten die dat met zich meebrengt. Kapitaalstorting en hogere eisen aan de boekhouding.Ik mag hopen dat voor de ZZPers de voldoening in het werk prevaleert boven de verdiensten.

 

 

 

Reacties

Duif

#37 Re: Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-09 07:46:44

#25: - Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

Voldoening in het werk is voor mij altijd het belangrijkst geweest. Maar we hebben het hier in veel gevallen niet over het voor lief nemen van een wat lagere winst, maar over of je je hoofd boven water kan houden. Als dat met een BV wel kan en als zzp-er niet, dan is de keus snel gemaakt...

Boontje komt om z'n loontje

#97 Re: Re: Re: Knuppel in hoenderhok. # 25

2013-08-09 15:56:44

#25: - Re: Re: Knuppel in hoenderhok. 

 

De zzp' betaald net als de loonslaaf belasting. Loonheffing is een voorheffing op de IB. De werknemer heeft daarnaast voordelen uit dienstverband, denk aan opbouw ww, zorgverzekering etc. die de zzp 'r niet heeft. Maar wat als die voordelen uit dienstverband worden weggehaald, ik hoop dat de werknemer ook de voldoening in het werk prevaleert boven de verdiensten.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2013-08-10 07:16:11


een zzp'er

#355 Re: Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-17 12:15:22

#25: - Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

Volgens mij zegt niemand hier dat 'loonslaven' minder inbrengen dan zzp'ers. En je hebt gelijk dat zzp'ers een goede prijs voor hun product of dienst moeten vragen en dat vraag en aanbod mede die prijs bepaalt. Maar ik ben het niet eens met jouw standpunt dat omdat dit de keus  is van de zzp'ers, het belastingvoordeel voor zelfstandigen daarom maar opgeheven moet worden. Het belastingvoordeel is er in mijn ogen niet per se om de kosten voor een AOV of tijdelijke werkloosheid te dekken, het is er omdat de echte zzp'er het risico wil nemen om zich over te geven aan de grillen van de markt (waarbij het soms dus lastig is een goede prijs voor een product of dienst te vragen) en daarmee zijn nekt uitsteekt.

Natuurlijk kan een slechte markt ook op jou als werknemer invloed hebben. Maar lang niet zo direct als bij zzp'ers. En mocht je een keer zonder werk komen te zitten, dan is er voor jou een beter vangnet. Een behoorlijk verschil met de positie van de zzp'er. Een verschil dat naar mijn mening moet worden gecompenseerd met de zelfstandigenaftrek.

Groet

 

Beer

#435 Re: Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-22 17:10:06

#25: - Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

Vergeet niet dat u als"loonslaaf" ook belastingvoordeel geniet in de vorm van loonheffingskorting.

Signaal

#665 Re: Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-08-29 18:19:29

#25: - Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

Hallo .. wel bij de les blijven. Een BV is tegenwoordig heel snel en makkelijk en hoeft geen kapitaalstorting meer (snelBV)... en de boekhoudingseisen zijn niet zo zwaar en ook erg makkleijk te doen via allerlei zeer serieuze onlinepakket die je automatisch waarschuwen als je iets niet goed doet.

Ik lees dat u ook zzpér bent geweest.. is het u niet gelukt en daarom nu wrijving en kregelig reageren naar zzpér die het wel proberen?

Ik ben zelf gewoon een zzpér maar wel met een bv en zal er niet zoveel last van hebben maar ben het gewoon niet eens met deze maatregel. Genoeg is genoeg en laten we nu eerst eens op adem komen met alle bezuinigingen. Rust in de tent is wat Nederland nodig heeft.

Mari T.

#684 Re: Re: Re: Re: etc. etc. etc..

2013-08-29 20:14:57

#25: - Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

Ik lees de discussies veelal tussen een, zo door zichzelf genoemde, 'loonslaaf' en een zelfstandige. Deze reactie zou op meedere bercihten van toepassing kunnen zijn.

In mijn ogen ontstaat hier naast een discussie over het al dan niet terecht zijn het neerleggen van de 'prijs' bij de kleine zelfstandige ten voordeel van de 'loonslaaf, ook een concurrentie tussen deze twee groepen.
Ik snap heel goed dat geen van beiden zieligheid moet worden toegeschreven.
Het gaat voor mijn gevoel in deze discussie meer over concurrentie tussen deze twee gropen dan over de vraag hoe de pijn van de bezuinigingen eerlijk zou moeten worden neergelegd.

Ik heb eens wat rondgesnuffeld over de aanleiding de zelfstandigenaftrek in te voeren.
Wat me vooral opviel is de wens van het toenmalige kabinet (1984 en eerder) de kleine zelfstandige te stimuleren. De kleine zelfstandige werd toen gezien als de motor achter de economie. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een positef gevolg heeft gehad. Nog niet zo lang geleden heb ik vanuit politiek Den Haag heel posieve uitlatingen gehoord / gelezen over de rol van de 'flexibele arbeiders'.

In een afstudeer scriptie van de heer Akansu uit Dordrecht wordt de aanleiding en het doel van de zelfstandigenaftrek duidelijk verwoord. Een zelfstandige, zeker als deze net start met de onderneming zal behalve de zorg voor eigen consumptie, ook zorg moeten dragen voor bedrijfsreserve en voor investeringen. Invooral de beginperiode staat de zorg voor bedrijfsreserve en soms investering behoorlijk onder druk en dan helpt de startersaftek zelfstandigenaftrek substantieel. Bij interesse, de scriptie is te lezen op http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=80914

Toen ik een hele poos geleden zelf werknemer was keek ik wel eens met enige jaloezie naar de ZZP-ers en rekende mezelf voor hoeveel inkomsten ze hadden. Ze verdienden bruto toch wel tot zes keer zoveel. Toch durfde ik toen niet de stap te maken.
Ik merk nu als zelfstandige dat deze jaloezie onderhuids leeft onder sommige werknemers met wie ik samenwerk. Het is de jaloezie over het grotere bruto inkomen. Ik heb sterk de indruk dat er daarbij weinig besef is, dat het inkomen van een ZZP-er na aftrek van belasting, bij een gezonde bedrijfsvoering heel wat anders is dan een netto persoonlijk inkomen, het is bedrijfsresultaat. Toen waren de tarieven toen beter dan nu, maar voor het principe maakt het geen verschil.
Ik ga tegenwoordig discussies hierover uit te weg als ik merk dat jaloezie erachter meespeelt.

Ik ben zelf sinds nog geen twee jaar een kleine zelfstandige. Ik had na een bezuinigingsronde van het bedrijf waar ik voor werrkte de beste kansen als zelfstandige en ik heb dáárom daarvoor gekozen. Ik wilde gewoon op een prettige manier mijn inkomen verdienen. Het ondernemerschap neem ik erbij, ik doe het gewoon om mijn brood te verdienen.
Het gaat me goed, ik heb vanaf het begin een goede omzet gedraaid en kan nu zeggen dat ik het een paar maanden kan volhouden zonder opdracht. Het gespaarde geld is niet vrij consumeerbaar, ik zorg voor mijn eigen sociale verzekering. Mijn boekhouder benadrukt regelmatig dat een bedrijf 'vlees op de botten' moet hebben om gezond te blijven. Hij heeft al heel wat bedrijven gezien en ik vermoed dat hij die waarwchuwing niet zomaar geeft.

Na veel rekenen en vergelijken maakt het in mijn ogen op langere termijn financieel gemiddeld niet zo veel uit of je nu zelfstandige bent of werknemer. Beiden hebben hun voors en tegens. Gemiddeld zal een goed draaiende ZZP-er op langere termijn wel ietsje meer overhouden, maar de verschillen zijn behoorlijk kleiner geworden. Voor dit verschil werkt een zelfstandige gemiddeld ook meer. Het verschik wordt kleiner, klanten willen nu eenmaal op het moment minder betalen voor een product en dat heeft consequenties. Niet alles is met innovaties op te vangen.

Ik vind dat rücksichtloss afschaffen van de zelfstandigenaftrek in het huidig economisch klimaat een verkeerd signaal van de overheid is. Bedrijven hebben het moeilijker en er vallen er veel om, ook onder kleine zelfstandigen. Afschaffen van de aftrek verlaagt de kansen om 'voor jezelf te beginnen'.  Het heeft mij mede geholpen de start van mijn bedrijf te maken.

Laten we hopen dat de regering wat meer rekening houdt met de kleine en vooral startende ondernemer. Het alternatief is bij een steeds groter wordende groep WW of bijstand. Dat moeten we niet willen, toch?

 


Gast

#1441 Re: Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

2013-09-07 14:45:07

#25: - Re: Re: Knuppel in hoenderhok.

Beste loonslaaf,

 

Ik heb nergens gelezen dat de prijspolitiek wordt aangewreven aan de (Net als de ZZPers) belastingbetalende loonslaven.

Ik lees slechts dat deze hardwerkende en belastingbetalende ZZPers hun prijzen slechter zien worden.

Heb je overigens in de tijd dat je zelf ondernemer was wel eens geprobeerd een hypotheek af te sluiten? Zelfs in de goede tijd deden de banken daar moeilijk over en moesten extra zekerheden gegeven worden.