De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

Quoted post

Boontje komt om z'n loontje

#97 Re: Re: Re: Knuppel in hoenderhok. # 25

2013-08-09 15:56

#25: - Re: Re: Knuppel in hoenderhok. 

 

De zzp' betaald net als de loonslaaf belasting. Loonheffing is een voorheffing op de IB. De werknemer heeft daarnaast voordelen uit dienstverband, denk aan opbouw ww, zorgverzekering etc. die de zzp 'r niet heeft. Maar wat als die voordelen uit dienstverband worden weggehaald, ik hoop dat de werknemer ook de voldoening in het werk prevaleert boven de verdiensten.

Reacties

Wie de bal kaatst.

#1147 Re: Re: Re: Re: Knuppel in hoenderhok. # 25

2013-09-05 07:57:26

#97: Boontje komt om z'n loontje - Re: Re: Re: Knuppel in hoenderhok. # 25

Geweldig antwoord. Ik had het zelf willen bedenken. Mijnheer Knuppel zegt wel dat hij precies weet waar hij het over heeft maar hij is geen zzp-er geweest maar heeft een bedrijf met 9 man personeel gehad. Hij heeft er blijkbaar ook voor gekozen toch weer in loondienst te gaan waar hij een goed arbeidsvoorwaarden pakket heeft bedongen. Dat pakket heeft geen enkele zzp-er.

Ik heb heel veel plezier in mijn werk als zzp-er en heb geen enkele moeite mijn hoofd boven water te houden maar ik moet wel zelf mijn pensioen bij elkaar sparen en ik heb niet de garantie dat ik in mijn pensioenleven elke maand hetzelfde bedrag krijg, ik heb ook geen 24 + 13 vrije dagen in het jaar, geen 13e maand, geen vakantiegeld, geen fietsplan en bovenal geen vangnet voor het geval er mindere tijden zijn. Ik moet dus sparen om periodes te overbruggen van minder inkomen en het spaargeld-salaris dat ik mij in die periodes toebedeel, is al volledig belast met IB.

Wat ik nog veel krommer vind, is dat als mijn bedrijf heel erg goed gaat (zoals nu) en ik wil een reserve opbouwen voor komende investeringen, ik daar aan het einde van het jaar wel gewoon IB over betaal. Als ik dus volgend jaar wil investeren, betaal ik dat van spaargeld dat al belast is geweest. Daarnaast is vorig jaar voor mij ook heel goed geweest en krijg ik dus een naheffing van 2012 (terecht en volkomen verwacht), moet ik de laatste 4 maanden van 2013 mijn IB van dit jaar nog ophogen om volgend jaar niet weer zoveel na te betalen en kan ik in 2014 een hogere voorheffing tegemoet zien. Geen enkel probleem, ik betaal graag belasting want dat betekent dat ik een goed inkomen heb maar ... als de bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek dan ook nog wegvalt, moet ik nog meer betalen. Gezien de investeringen voor volgend jaar i.v.m. de groei en de te betalen belastingen in korte tijd, moet ik mijn spaargeld nu al aanspreken om belasting te betalen en komt er van mijn pensioenopbouw weer niks terecht. Een positieve cirkel die geen enkele bank zal financieren en die de overheid niet nog eens extra zwaar moet belasten.

Mijnheer Knuppel zegt andere regelingen te willen zien als compensatie maar waarom? We gaan de maximumsnelheid op de autobaan toch ook niet verlagen omdat er zoveel overtreders zijn? Handhaven is ook een vak!Hij praat makkelijk over het loon van een ander en het is goed dat hij zegt wat hij denkt want dan kunnen wij dat met argumenten onderuit halen.