JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

/ #843 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

2014-02-22 10:40

#842: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Een fragment uit het boek Groei maakt gelukkig

"Nee ik bedoel niet alleen dit alles word duurder en als je drie kinderen hebt voel je dat, gelijk opvang inderdaad de hobby's school kleren voeding dokter elektriciteit verzekeringen noem maar op. Ronduit alles is verschrikkelijk duur geworden en ja wij zijn auto-afhankelijk gelijk zo veel mensen niet door luiheid maar door noodzaak. vb: als ik het OV neem om naar het werk te geraken ben ik +- 3 keer 1u30 enkel langer onderweg wil zeggen dat ik nooit optijd terug geraak voor dat de opvang sluit s'avonds s'morgens is nog een heel ander probleem."

Ik vrees dat de 'gouden jaren' achter de rug zijn. Europa is over zijn hoogtepunt, er is de vergrijzing, het einde van goedkope fossiele brandstoffen, de vorige generaties hebben schulden gemaakt op kap van de huidige en toekomstige generaties. Maar anderzijds lees je wel dat de Belg spaarkampioen is, bouwkampioen is (in NL en D wordt er veel meer gehuurd), dat er tijdens de vakantie-uittocht steeds records gebroken worden en dat veel gezinnen twee auto's hebben, wat enkele decennia geleden ook pure luxe was. Nu is ons leven ingericht op al die luxe en is het natuurlijk moeilijk om in te binden. Mijn vrouw komt uit Zuidoost Azië, en mijn bezoek aan haar thuisland en andere vergelijkbare landen plaatst alles hier toch wel serieus in perspectief, als je bvb. ziet dat mensen die de zoveelste nieuwe gsm van 500 euro kopen vertellen dat het leven nogal duur geworden is (ik zeg niet dat jij dat doet, maar het gebeurt).

"één ding pleit zeker in jullie voordeel mijn "kinderen met de fiets naar hun hobby's" laten gaan +- 10 km ik heb de schrik van mijn leven om deze zelfs hier op de buiten op straat te sturen met een fiets door de traktor's auto's en bussen. Soms denken deze dat het hier een autostrade is."

Daar kan ik inkomen, ik merk dagelijks hoe gevaarlijk het kan zijn als half slapende, bellende, sms'ende en surfende bestuurders in hun SUV of bestelwagen aan 70 km/u rakelings voorbijscheren of me zelfs niet eens opmerken met mijn knalrode regenjas en sterke koplamp. En straks Google Glass, kunnen ze lezen of een filmpje kijken tijdens het rijden. Het probleem is dat veel mensen daardoor de fiets laten staan en in de auto blijven, waardoor het natuurlijk nog onveiliger wordt voor de resterende fietsers. In fietssteden is het evenwicht totaal anders, de macht van het getal is zo belangrijk in het machtsevenwicht. Maar het is wel zo dat dagelijks bewegen je gemiddeld meer levensdagen oplevert dan dat je er verliest door fietsongevallen of luchtvervuiling:

http://media.fietsersbond.nl.s3.amazonaws.com/fietsenincijfers/grafiek12.png

Als die grafiek klopt zou een stofmasker (als dat goed zou werken) meer levens redden dan een helm (die dodelijke ongevallen komen trouwens niet altijd door hoofdletsels).

"Allemaal te zien wat ze kiezen van hobby's vb muziekschool valt mee van afstand 10 km turnen toch wel kleine 20 km judo 3 km maar de ternooien zijn over heel Belgie. Als ik het goed voor heb is dat bij voetbal ook de wedstrijden op verplaatsing."

Mja, is dat ook geen fenomeen van de laatste jaren? Overlaatst nog een collega gehoord die haar dochter voor het ene optreden naar Sint-Truiden, en voor het andere optreden naar Gent moest brengen. Dat zijn toch allemaal nogal lange-afstandskinderen geworden hoor :)

"Het milieu is zeker belangrijk maar minder CO uitstoten in Belgie heeft op globaal vlak geen draagkracht zolang niet iedereen zowel de industrie als het verkeer over heel de wereld daar verandering in brengt, daar gaan wij als klein Belgie niet de wereld mee redden."

Nee, maar het probleem is dat de meeste mensen/landen zo denken, het resultaat zien we op de jaarlijke klimaattoppen die bijna meer CO2 uitstoten dan voorkomen. Iedereen zit naar de andere te kijken, tot het te laat zal zijn waarschijnlijk.

"Ja ik ben een tegenstander maar ik zoek wel ergens logische rederingen waarom er toch mensen voor zijn en ik zou graag hier iemand tegenkomen in een situatie als de mijne en zeggen wel ik ben er volledig voor en waarom en hoe deze dit dan ziet gebeuren. Dit zal ik niet moeten zoeken op de petitie van Tegen rekening rijden."

Ik denk dat er bij "verre pendelaars" weinig voorstanders zullen zijn, maar als ik een auto zou hebben zou ik ook niet voor het huidige systeem zijn, waarbij je voor korte afstanden even veel moet betalen als iemand die lange afstanden aflegt.

"Een andere vraag over het systeem zelf zijn jullie dan zo op jullie gemak met een GPS systeem van de staat die je elke meter volgt en al deze gegevens opslaat. ? Doet me toch aan iets anders denken."

We kunnen sowieso al overal gevolgd worden, een gsm hebben is voldoende, overal camera's tegen inbrekerbendes, flitscamera's, veiligheidscamera's in steden en winkels, en zelfs ik heb nu een camera op mijn fietsstuur :) En last but not least: veel mensen gooien hun hele leven op facebook, of laten hun positie zien op facebook, ook al kiezen ze daar zelf voor. Die gegevens zouden zoals alle gegevens kort bewaard moeten blijven en alleen door de bevoegde instanties ingekeken mogen worden.

Maar laten we de resultaten van het proefproject afwachten, en dan de eventuele definitieve tarieven en slimme/sociale correcties. Of laten we de mening van de 1200 proefpersonen eens afwachten.