JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Gast

/ #827 Onbegrip

2014-02-20 19:17

Wat mij opvalt is het onbegrip van de ja-stemmers voor de argumenten van de neen-stemmers.
Ik ben 54 en rijd zo'n 15 km met mijn fiets naar mijn werk en 's avonds natuurlijk terug. Tot daar, geen probleem: het is goed voor de conditie en goed voor het milieu. In tegenstelling tot wat sommigen beweren, rijd ik helaas wel vaak in de regen en wind op kop is ook niet heel aangenaam, maar goed, ik klaag niet.
Alleen, ik ben ook stagebegeleidster in de hogeschool en dat betekent dat ik een heleboel studenten tijdens hun stage mag begeleiden. Om het de studenten gemakkelijk te maken, mogen ze hun stageplaatsen (onder bepaalde voorwaarden) zelf kiezen. Dan kunnen ze dicht bij huis, met de fiets of met het openbaar vervoer, stage gaan lopen en onze kosten worden toch terugbetaald.
Alleen... we worden enkel terugbetaald als we het openbaar vervoer nemen! We hebben al discussies met de directie gevoerd, maar die houdt voet bij stuk: enkel het openbaar vervoer wordt terugbetaald. Onnodig te zeggen dat we met het openbaar vervoer ontzettend veel tijd verliezen. Een school op 20 km betekent al snel een uur - enkele rit. Ga ik met de fiets, dan leg ik niet alleen kilometeraantallen die mijn lichamelijke conditie overstijgen, bovendien is ook de fiets een weinig efficiënt vervoersmiddel als je studenten een optimale begeleiding wil geven.
In beide gevallen zijn we twee uur onderweg en kunnen we de student een kwartier à dertig minuten aan het werk zien.
Dus gaan we de bezoeken met de auto afleggen, op eigen kosten... uit idealisme. Hoe meer de studenten begeleid worden, hoe beter we kunnen bijsturen, hoe beter ze later zullen worden. Of zou u het aanvaarden dat sommige studenten nauwelijks begeleid worden...?
Nu weet ik niet of ons idealisme nog wel zal standhouden als we nog een kilometerheffing zullen moeten betalen (zelf al is dat tegen het laagste tarief). En aangezien iedereen nu al verontwaardigd is over het 'povere' niveau van onze toekomstige leerkrachten, zal een minder doeltreffende begeleiding het alleen maar erger maken.
Kunnen de ja-stemmers hier even over nadenken en een antwoord verzinnen?
Blijven volharden dat wie rijdt, moet betalen, zal ons idealisme geen goed doen en ervoor zorgen dat we het openbaar vervoer nemen en desnoods studenten een diploma geven zonder ze ooit in de praktijk aan het werk te hebben gezien.
Enerzijds zal een kilometerheffing voor iedereen dus zeker kwalijke gevolgen hebben (in het mijne, een verminderde kwalitatieve begeleiding) en ik kan mij inbeelden dat ook de vele andere mensen terecht bezorgd zijn om de kwalijke gevolgen die een kilometerheffing voor hen zal hebben, zonder dat hun gemakzucht of een gebrek aan milieubewustzijn kan worden verweten.
Anderzijds kan het ook niet de bedoeling zijn om een systeem in het leven te roepen dat meer uitzonderingen zal zien dan mensen die aan de algemene regel voldoen.
Met vriendelijke groet,
Linda