JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Gast

/ #788 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-02-18 00:27

#782: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Typisch, mijnheer (of mevrouw - maar die hebben meestal sneller door wat de essentie is :-)) komt met statistieken af, die helemaal naast de kwestie spreken en de essentie van de discussie verdraaien.  Maar allé, ik zal je een plezier doen. Dames en heren, wie op fietsafstand woont, die moet flink zijn en fietsen. Daar is er geen argument tegen in te brengen. Het weer niet, de bagage niet (want dat kan alleen maar een laptop zijn), het wegbrengen van de kinderen niet, het reliëf niet. Alleman op de fiets. Klein, groot, gezond, ongezond, valide en mindervalide... OK, nu tevreden?

Bon, komen we nu terug tot de essentie van de vraagstelling: is een kilometerheffing rechtvaardig voor mensen die NIET op fietsafstand werken (en ook geen alternatief hebben)? Sorry, daar ben ik weer met mijn 100 km, want dit is mijn realiteit, dit is mijn afstand tot het werk en ik beschouw dit niet als fietsafstand. Of ga je je nu belachelijk maken door te beweren dat dat wel een fietsafstand is? Of heb je misschien nog een statistiekje dat dit zelfs kan aantonen? Neen? OK, dan ben je toch intellectueel eerlijker dan je tot nog toe liet doorschemeren...

Mag ik dan van jou argumenten krijgen die de invoering van de kilometerheffing rechtvaardigen (rechtvaardigen, rechtvaardig maken) voor de mensen die dus geen enkel alternatief hebben (was dat niet jouw statistiekje dat zei dat 6,3% in dat geval zat)?

En wat dat statistiekje betreft, ik heb de berekening in mijn vorige post vrij gemakkelijk gehouden door van 10 miljoen inwoners uit te gaan i.p.v. 11 miljoen (dat was nochtans in jouw voordeel), maar wat denk je dat 6,3% van de actieve bevolking betekent. Dat is ongeveer 285.000 inwoners (ervan uitgaande dat er zo'n 4.500.000 à 5.000.000 werkende Belgen zijn (aan jou om de correcte statistiekjes op te zoeken)). Tot die 285.000 inwoners (het kunnen er ook 250.000 zijn of misschien zelfs 300.000) behoor ik dus, maar de kilometerheffing zal dus mijn hele gezin treffen, d.i. mezelf, mijn partner (die nochtans in de overige 93,7% is ingedeeld) en mijn drie kinderen. Durf je nu nog te beweren dat mijn ruwe schatting van 630.000 mensen getroffen door een kilometerheffing ver van de realiteit zal zitten. Het zullen er wel meer zijn.

Hou er bij je argumenten wel rekening mee dat je niet moet afkomen met 'de vervuiler betaalt', 'verander van werk' of 'verhuis': die argumenten zijn ofwel niet correct, ofwel doen ze de Belgische realiteit geweld aan.

* Ik betaal namelijk al via mijn accijnzen een eerlijker manier van vervuilingstaks (een bijkomende boete in de vorm van een kilometerheffing is onrechtvaardig, want a) ik rij niet voor mijn plezier (zouden rallyrijders en de talrijke zondagsmotards die onze streek onveilig maken niet meer taks moeten betalen, want zij doen die verplaatsingen enkel uit luxe), b) ecologie en zuinigheid hebben een rol gespeeld in mijn autokeuze en c) ik weet als de beste hoe ik veel kilometers kan rijden met weinig brandstof)

* Werk vinden dat met je kwalificaties overeenkomt, vind je niet overal (en daartoe behoort ook mijn werk) en

* Verhuizen brengt dan weer mijn wederhelft op... 100 km (ja, sorry, de realiteit is er nu eenmaal) van een werkplek die niet zomaar voor een andere in te ruilen is.

Als enkel het congestieprobleem jou zorgen baart, zal ik zelf wel met een oplossing afkomen: leg enkel een kilometerheffing op aan de mensen die op fietsafstand van hun werk wonen (je zal wel een statistiekje hebben dat bepaalt welke die afstand is), maar laat in godsnaam de mensen zonder alternatief (noch fiets, noch OV) met rust. Als alleman fietst (oei, nu begin ik er zelf over), dan kunnen wij (de 6,3% van de actieve bevolking) filevrij en dus zonder andere kosten dan onze accijnzen naar ons werk rijden.

Zo heb ik 'lekker makkelijk zo' de oplossing voor jou aangeboden: jij kunt blijven fietsen en je zult zelfs niet meer alleen op het fietspad rijden EN je straft er niemand mee die door zijn (hogere) kwalificaties enkel werk kan vinden ver van zijn woonplaats.