JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

/ #698

2014-02-13 13:18

"Als de bestuurder hieraan gevolg KAN geven"

In de fifties waren auto's voor rijken. Toch boomde de economie en konden de meeste mensen hun leven inrichten zonder auto. Mijn grootouders konden alle vier hun boterham verdienen met de fiets, bromfiets of openbaar vervoer. Wegen konden toen grotendeels gebruikt worden voor nuttig vrachtvervoer, zonder de miljardenkost van files.

Nu wordt de auto als een onmisbare basisbehoefte gezien. Op je 18e zo snel mogelijk een rijbewijs en dan je eerste auto. De fiets diende om de tijd tussen de achterbank (als kind) en de voorbank van de auto te overbruggen. De meeste van die auto's rijden nog steeds op fossiele brandstoffen, die we (al dan niet via een oorlog) verkrijgen uit conflictgebieden in het Midden-Oosten, of uit een olieveld kilometers onder de zeebodem. En dat louter voor ons persoonlijk vervoer in een stalen kooi van 1000 kilo, voor een gemiddelde afstand van 13 km en een gemiddelde bezetting van 1,3 passagiers.

Intussen heeft België samen met Nederland en Luxemburg het dichtste wegennet ter wereld (wat als je alleen Vlaanderen zou meetellen), kosten de files ons miljarden en zijn de meeste auto's in onze dichtbevolkte regio fijnstof-spuwende diesels. Daarnaast zijn Belgen volgens onderzoek ook nog de minst gedisciplineerde bestuurders, zijn er in België procentueel de meeste bedrijfswagens en worden er jaarlijks 100 miljard autokilometers afgelegd in ons kleine landje (per persoon meer dan in dunbevolkt Frankrijk en Duitsland!)

Iets zegt me dan dat ons mobiliteitsbeleid grondig ontspoord is, en dat er dringend veel maatregelen moeten komen om dit bij te sturen (en een mentaliteitsverandering).