JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique

Alweer een fietser meer

/ #557

2014-02-12 08:41

Ergens scheelt er ook iets aan de motivering. Aan de ene kant kunnen er niet genoeg auto's gekocht en ingeschreven worden per jaar, en betalen we ons blauw aan parking gelegenheid, aan de andere kant worden de verbruikskosten drastisch opgetrokken. Vanuit beleidsoogpunt is dat eerder opportunistisch. Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat wat nu als proefproject voor 1 stad zou gelden, op termijn niet als concessie zal worden 'verkocht' zoals dat in Frankrijk al gebeurde met de payages. Met andere woorden, dit is een verdoken inrit in een nieuw licentie systeem zoals voor mobiele telefonie. De winst is voor de staat, de burger krijgt een bedrijf dat dan zijn goodwill maar moet tonen of aan resultaatsverbintenissen zijn laars kan lappen omdat failliet gaan uiteindelijk ook geen optie meer blijkt achteraf. Etc..

In wezen ben ik niet tegen het principe van rekening rijden, zelfs niet als het mij een beetje duurder uitkomt maar dan ook de files zou verminderen met percentages die zin hebben. 10% is dan toch een eerder magere voorspelling. Mijn vrouw rijdt voornamelijk met onze gezinswagen, en ik rijd zelf dagelijks met de fiets om benzine en sparen (onze 2de auto hebben we al 5 jaar geleden vaarwel gezegd). We doen er dus alles aan om het goede voorbeeld te geven, maar als ik uitreken wat de financiële gevolgen zijn kom ik algauw op iets tussen de 500 a 800 euro per jaar extra uit. Vaarwel zomervakantie. Het zal voor andere demografische groepen allicht een ander verhaal zijn, maar gezinnen zijn, hoewel minstens even creatief in het zoeken naar oplossingen, ook het meest kwetsbaar in dit verhaal.

Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat de knoop kunstmatig in stand wordt gehouden. Als je kijkt naar beleidskeuzes die met overheidsgeld worden gemaakt bij NMBS, dan mag je je toch terecht vragen stellen. Neem maar eens de trein van Gent naar Brussel op een doordeweekse ochtend. Treinen (eerder sardienblikjes op wielen) rijden langere trajecten omdat ze nog moeten afbetaald worden en de kaartjes daar duurder zijn. Je kan dan natuurlijk 2 dingen doen. Mobiliteit in zijn geheel bekijken en aanpakken, of wachten tot iedereen er genoeg van heeft en dan 'de broodnodige oplossing' aan een dure prijs in de maag splitsen.Zolang de instroom van wagens, 2de wagens, 3de wagens, en vooral het transit verkeer, het havenverkeer en de just-in-time-delivery rijdende warenhuizen het asfalt als goedkoopste alternatief kunnen blijven claimen, is rekeningrijden, en zeker in de huidige vorm, een zeer asociale en corporatistische maatregel.

In het krantenartikel wordt aangehaald door de econoom Van Craeynest dat mensen niet willen betalen voor iets dat ze als 'gratis' beschouwen en dus de weerstand genegeerd mag worden. Helemaal fout op alle vlakken. We betalen al voor verkeersbelasting en wegentaks, nummerplaten, biv, tol-tunnels, onderhoud, verzekering,.. en ergens is er meestal wel een redenering die steek houdt.  Maar in dit geval is het zwak.

Ik sta achter het principe, en de verbruiker moet betalen, maar ik vind dat rekeningrijden in zijn huidige vorm voor 'mobiliteit' geen oplossing is, maar de antithese.