JA voor kilometerheffing/ Oui pour la tarification kilométrique


Gast

/ #437

2014-02-11 10:46

Rekeningrijden is maar een eerste stap in het werkelijk laten betalen van de externe kosten van het privaat personen- en vrachtvervoer. Een veel beter systeem is gestuurde heffing in functie van het tijdstip, de bestemming en de vraag of er wel of geen alternatieven beschikbaar zijn. In het model dat sTraten-generaal en forum 2020 uitwerkten voor de alternatieve financiering van het Meccano-tracé + wordt met zo'n systeem gewerkt. Vrachtverkeer dat doorgaand is (en dus niet in de stad of op de kleine ring door de stad moet zijn) betaalt veel heffing, vrachtverkeer dat in de stad moet leveren betaalt weinig heffing. Een stap verder is hetzelfde doorvoeren voor personenverkeer: wie niet in de stad woont maar er wel moet zijn en niet parkeert aan de rand om over te stappen op openbaar vervoer betaalt veel tijdens de tijden dat er openbaar vervoer is, wie niet in de stad woont maar er wel moet zijn als er geen openbaar vervoer is (bv. 's nachts) betaalt weinig, wie in de stad woont (en thuis moet geraken) betaalt niets. Wie buiten de stad woont en door de stad (of de kleine ring) rijdt om ergens anders heen te gaan betaalt veel, wie buiten de stad woont en via de grote ring (Meccano +) rijdt betaalt weinig.