Erkenning orthopedagogiek als gezondheidszorgberoep
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Toch enkele bedenkingen
stijlfiguur
de term "klinische orthopedagogiek" is:
-een pleonasme
-een tautologie
-een neologisme
-een dilemma
[email protected]
"Het voortbestaan van een beroepsgroep met een specifieke eigenheid en meerwaarde voor het werkveld staat hiermee op het spel, evenals dit van de opleidingen ‘orthopedagogie(k)’ die bachelors en masters voorbereiden op het beroep van ‘klinisch orthopedagoog’".
Die tekst suggereert dat "klinisch orthopedagogen" zowel bestaan uit masters orthopedagogiek als bachelors orthopedagogie.
Dit is een beetje hetzelfde als zeggen dat klinisch psychologen zowel masters in de klinische psychologie als bachelors in de toegepaste (klinische) psychologie kunnen zijn.
Ik spreek me niet uit over de wenselijkheid van dat standpunt, maar ik denk niet dat dat ooit de bedoeling is geweest van de politici noch van de academische wereld en de eraan gelieerde verenigingen.
Re:
Als bestuurslid van de VVO wil ik duidelijk stellen dat wanneer op onze site of in teksten sprake is van klinisch orthopedagogen wel degelijk enkel de masters in de orthopedagogiek bedoeld worden.
Erkenning zou dus enkel gelden voor de masters in de orthopedagogie, niet voor bachelors?
Aan de ene kant klagen over een niet erkenning, maar aan de andere kant zelf ook gaan afbakenen;
lijkt mij een beetje een hypocriete houding.
Kom op voor elk opleidingsniveau binnen jullie beroepssector, aan verdeeldheid op dat vlak heeft niemand wat.
Open brieven vol verontwaardiging lijken mij ook niet de beste wijze om iets te bewerkstelligen;
beter is om u gedegen te verenigen (bachelors én masters dus) en effectief het werk neer te leggen tot die erkenning
voor elke ortho er komt.
Re:
Erkenning komt er nooit, toch niet zolang Vlaanderen en Wallonië federaal een eenheid vormen.
| This discussion has been closed. |
Re: Re: Re: Re: Indiener wetsvoorstel
#125: Wendy Leyn - Re: Re: Re: Indiener wetsvoorstel
De Broeders Van Liefde lijken het wetsvoorstel in zijn huidige vorm WEL te onderschrijven.
Ze hebben blijkbaar geen bezwaar tegen de tautologische term KLINISCHE orthopedagogiek.