Nederlands Vanzelf Sprekend

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Nederlands Vanzelf Sprekend.

Pomerio

#426 Re:

2014-05-11 16:48

#420: -

Beste Gast, zie reeds mijn reactie nr 52, waarin ik bevestig/stel dat  "vanzelf sprekend" bewust gekozen is omdat het ook meer zegt dan het aan-elkaar-geschreven-woord...


Gast

#427

2014-05-22 02:35

Ik heb deze petitie ondertekend voor gebruik van het 'echte' Nederlands: 'signeer' ipv 'onderteken' zint mij niet !
Taalgaardenier

#428 Re: Re:

2014-05-22 18:20

#156: Taaltuinier - Re:

Geachte,

Ik bedoel alle Hollanders in die mate dat waar zij het over belzen hebben en ipv Vlaams Nederlands, ons beledigen met "belgisch" Nederlands. Dus daar waar zij trachten de binding tussen taal en volk te negeren als het even kan, duid ik hen op dezelfde manier. Boven de Moerdijk wonen inderdaad de ergste, maar het dwepen met Nederfrengels is wel degelijk begonnen door de Hollanders en inderdaad verder gezet en bemoederd door zowat álle Nederlanders, ook Vlamingen.


Gast

#429

2014-05-22 23:12

super !
Gast

#430 De oorzaken van de intimidatie aanpakken?

2014-05-23 07:48

Als je ziet hoe bij deze petitie TUSSEN DE TWINTIG EN DE VEERTIG PROCENT van de ondertekenaars ervoor kiest om zijn/haar handtekening niet openbaar te maken, dan moet je wel besluiten dat het blootleggen en aanpakken van de oorzaken hiervan een prioriteit op hoog vlak mag zijn!

Gast

#431

2014-05-23 07:56

Ik steun deze petitie, maar zou het aanvullend waarderen indien onze taal ook steviger zou worden onderwezen in het onderwijs. Te veel studenten die afstuderen in het middelbaar onderwijs blijken niet meer in staat een aanvaardbare, duidelijke tekst in hun eigen taal te schrijven, verhandelingen schrijven is blijkbaar geen thema meer, maar in het hoger onderwijs moeten verslagen en scripties worden geschreven en dan is sms-taal niet meer aanvaardbaar, evenmin wanneer ze later in het beroepsleven moeten communiceren. Communicatievaardigheid is daardoor een steeds belangrijker selectiecriteria geworden dat steeds meer aan gewicht wint t.o.v. van de andere kwaliteiten, deze worden wel verondersteld gedekt te zijn door het behaalde diploma.

Gast

#432

2014-05-23 08:22

Je kan petities tekenen maar het beleid gaat toch de andere richting uit: http://www.vandaag.be/binnenland/151102_vanaf-september-in-17-vlaamse-scholen-les-in-andere-taal.html

Gast

#433

2014-05-24 13:13

Van dorp tot dorp al sprekend afwijken van het standaardNederlands ("drij" i.p.v. "drie"; "ik zen" i.p.v. "ik ben"; "ik zen gewonne" i.p.v. "ik heb gewonnen"; "geel" i.p.v. "heel" en omgekeerd; enz.) is een ramp voor mensen die (grote) moeite hebben zich een vast correct woordbeeld (geschrift) te vormen -de dyslectici-, bezorgt de nieuwkomers nog meer vertaalproblemen zodra ze buiten de schoolpoort komen, en maakt dat Waalse landgenoten het nutteloos vinden standaardNederlands te leren ("....want in Brugge spreken ze helemaal anders dan in Antwerpen; ik versta ze toch nergens".) 'Thuistaal' spreken mag blijven uiteraard, maar zodra je buiten die kring bent, hoort verstaanbaarheid voor allen de voorrang te krijgen.
Gesproken standaardNederlands sluit ook het beste aan op de schrijfwijze van het Nederlands. Laten we het voor allen het gemakkelijkst maken.

Renée Laqueur-van Gent, Schilde

Gast

#434

2014-05-26 20:37

Goed initiatief! Dat de minister maar een beginnen te beseffen dat het onderwijs meer faciliteiten nodig heeft om het taalonderwijs op te krikken.

Gast

#435

2014-05-27 12:53

Goed initiatief!
ekki

#436

2014-05-27 20:17


Je taal verloren dan ongeboren, je zult zijn in besef.
Cultuur vergeten hoe dan te weten, wie je was wat je kent.
Zo sterk verloren je geest te smoren, oh zombie hoe dom die.
Te node ge zijt ten dode geleid, suf de sul mist benul.

Hoe te ontwaken verzet te slaken, onze Raad ons verraad.
We schrijden tezaam al schreiend begaan, ten strijde om’t bestaan.
Als één w’ons weren niets zal ons deren, klare lucht vangt de zucht.
Verlichting is daar de toekomst zo klaar, welbeschouwd al zo oud.

Wij nu zien de gore schijn,
hoe zij kwamen alles namen,
ons beloerden in den noden.

Wij nu zien het reine zijn,
onze tale bleef bestane,
ons bevrijdde van de doden.

ekki-lyrics,
270514


Gast

#437

2014-05-29 07:41

Is gewoon de logica zelve. "Is water nat?"

Gast

#438

2014-06-01 14:50

Ik woon aan het Van Duyseplein, genoemd naar de man van "De taal is gans het volk" en hij herinnert mij elke dag voorzichtig aan die waarheid.

Gast

#439

2014-06-10 12:48

Ik vind zelfs dat er gewaakt moet worden over het Nederlands op TV. Er staan heel veel fouten in ondertitels en er wordt dikwijls gemompeld of gewoon dialect gesproken.

Gast

#440

2014-06-29 09:58

om het nogmaals te benadrukken : point n'est besoin d'espérer pour entreprendre ni de réussir pour persévérer.

Gast

#441

2014-07-04 17:30

Veel succes.

Gast

#442

2014-07-06 20:43

Nederlands is onze taal, niemand zal ons die ontnemen!!

Gast

#443

2014-07-10 07:56

Nederlands hoort hier thuis. Nederlands op de openbare zenders zou moeten worden verplicht. Geen vervuiling van onze taal zou mogen worden getolereerd. Men kan geen zin meer formuleren zonder een Engels stopwoord er tussen , foei.

Gast

#444

2014-07-20 20:03

Ik juich het initiatief volmondig toe! Men zou echter ook eens mogen beginnen met de "uitspraak" van het Nederlands op mekaar af te stellen.
Ik heb ervaren bv dat de Nederlanders de doffe e-klank niet kennen en nog altijd spreken van hèt ipv het. Verder zijn zij bijna volledig aan het ver-engelsen. Ik stel wel de kennis op prijs van het Engels als tweede taal maar vind dat het Nederlands voldoende woorden bezit om zich uit te drukken( natuurlijk niet overdrijven want een computer blijft een computer en hoeft geen "rekenaar te worden zoals in het Afrikaans.

Gast

#445

2014-07-28 13:57

Wij moeten terug naar de tijd van Joost Florkin:
"Hier spreekt men Nederlands"
AML

#446 Re:

2014-08-07 07:35

#25: -  

 Ja waarom

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2014-08-07 07:37


Criticus

#448 Re: Unie ??

2014-08-07 07:53

#376: Jefke - Unie ?? 

 Geachte mijnheer,

Ik kan enkel zeggen, uitzonderingen niet te na gesproken, dat ik het Nederlands van de VRT dikwijls bedenkelijk vind.  Geregeld ipv regelmatig. 't is te zeggen ipv  dit wil zeggen en ik kan nog een tijdje doorgaan. En is het niet erg dat men in een klein taalgebied programma's moet ondertitelen omdat het in dialekt gesproken wordt. Ik begrijp dikwijls West-Vlamingen niet met hun Nederlands op zijn Frans uitgesproken. Oe ipv ou, i ipv ij. We worden met het ouder worden allemaal 'gries' zeker? En ik vind het helemaal niet zo fraai dat het Engels in sommige series verminkt wordt. Of vindt u het Londens zo mooi?  Ieder zijn meug.

Mona

#449

2014-08-07 14:16

In de wetenschap dat talen altijd evolueren en daardoor in geen geval versimpelen of 'verloederd' raken, wil ik niet de huidige staat van het (Vlaamse) Nederlands veroordelen. In tegendeel, de taal wordt door de maatschappelijke veranderingen en toevoer van anderstalige concepten rijker in alle Nederlandse taalgebieden, ook al betekent dit dat er dan weer andere woorden, uitdrukkingen en grammaticale normen hun oorspronkelijke betekenis en sprekers verliezen. 

Wat ik echter niet zo fijn vind, is dat, nu Vlaanderen sinds enkele decennia met zijn eigen variant naar buiten durft te komen, de vele taalregels steeds meer uiteenlopen en dat ze dan ook nog eens afhangen van het taalgebied of de persoonlijke voorkeuren van leerkrachten en 'taalexperts'. Voor Vlaamse vertalers is dit een obstakel, want in het buitenland wordt er steeds vaker van uitgegaan dat Vlaams een aparte taal is en dat er voor een kwaliteitstekst een "Nederlandse" spreker nodig is. Ik ben benieuwd of dit ook voor Vlaamse uitgevers geldt.

De Vlaamse media doen intussen lekker voort met het verspreiden én (steeds minder standaardtalig) ondertitelen van een tussentaal, die ik als geboren Algemeen Nederlandsspreker niet eens altijd kan verstaan. Het doel hiervan is er misschien een voor de lange termijn, om stilaan een uniformere en sterkere Vlaamse taal te ontwikkelen, wat ik dan zie als een manier om de o zo aparte Vlaamse identiteit te bevestigen. Zoals ik al zei, is evolutie en daarom ook vertakking en afsplitsing van talen een natuurlijk proces, maar zijn we nu niet onze taal meer dan ooit via flamingante media aan het manipuleren? En wie in Vlaanderen, buiten de VRT-dienst, houdt in het oog welke uniformiteiten als normen kunnen dienen? Taaladvies.net is niet eens normatief; de Grote Nederlandse ANS wel, maar die is toch een tikkeltje bevooroordeeld…

We hoeven ons niet van Nederland weg te draaien, en Nederland moet ook niet op z'n eentje alle regels maken. Mensen hebben nog zo veel met elkaar gemeen, en dan vooral met hun buren die dezelfde taal spreken, is dat niet fantastisch? En ja, die al bestaande verschillen in onze cultuur en taal zorgen voor leuke variatie en gesprekstof (kijk maar naar het Engels als groot voorbeeld), maar zich cultureel afzonderen met de bijbehorende labels (regionaal = "alleen in België") maakt van Vlaanderen toch een zuur peertje dat liever een eigen dialectische moes wil terwijl een enthousiaste taalgenoot aan z'n poorten iets verstaanbaars staat te jubelen. Zet even de Nederlandse televisie op en je weet vast weer waar het echt op aankomt: elkaar willen en kùnnen verstaan en dat zonder (taal)grenzen!

Taalgaardenier

#450 Re: Re:

2015-06-08 17:46

#156: Taaltuinier - Re:  

 Ik zal het kort en begrijpelijk houden. Hier in Vlaanderen beschouwen wij iedereen uit Nederland als Hollander. Vooral omdat ze zowel in het Noorden als in het zuiden één ding gemeen hebben: het verbasteren, verklooien, Vernederfrengelen van onze taal. Het gaat daar zover dat ze op een schoolse manier onnodige Romaanse leenwoorden verplichten en aanleren ten nadele van Germaanse erfwoorden. Het taalonzingenootschap voorop!

Het wordt nog beter als men nadenkt over al het Nederfranglais dat door hén werd goedgekeurd en onnodig in onze taal gesluisd. Dat daar politieke ipv taalkundige oorzaken mee gemoeid zijn, blijkt overduidelijk. De haat en de pogingen om Germaanse oorsprong, binding en eigenheid totaal te vernietigen, valt bij nader toezien, bij iedereen op.

Zie: 1500 Vernederfrengelste Franse werkwoorden

Duidelijk genoeg?