Verbod op kleutertoetsing

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Verbod op kleutertoetsing.


Gast

#151

2013-05-28 12:14

kind mogen zijn om groot te kunnen worden!

Gast

#152

2013-05-28 13:00

Als kind heb ik vanaf mijn 3e levensjaar te snel mijzelf netjes moeten gedragen omdat mijn ouders hoofd waren van een Volkshogeschool.
Hierdoor heb ik zelf het gevoel veel van mijn jeugd gemist te hebben.
Laat een kind als je blieft zo lang mogelijk kind zijn en niet te snel eisen aan het kind stellen en zeker niet te hoge eisen.

Indigostar

#153 Kinderen moeten kind zijn

2013-05-28 13:07

Ik vind het belachelijk dat kleuters getoetst worden, kinderen moeten kind zijn, het is bewezen dat het voor kinderhersens helemaal niet goed is om op die leeftijd al te moeten leren, en zeker niet om getoetst te worden,

Gast

#154

2013-05-28 16:31

Het wordt misschien eens tijd om onze ambtenaren op onderwijs te toetsen naar bekwaamheid!

Gast

#155

2013-05-28 19:50

Een kind moet 'gewoon' kind kunnen zijn. En dat geldt zelfs voor kleuters! Volgens die geweldige de Cito-toets zou ik amper het voortgezet beroepsonderwijs hebben kunnen afronden. Vele jaren later plukt ondergetekende nog steeds de (financiele) vruchten, doordat hij met succes een studie aan de hogeschool heeft weten af te ronden. Wat mij betreft mogen die toetsen regelrecht de prullenbak in.
"Spelen is leren en leren is spelen" - volgens mij is dat wat kinderen nodig hebben om onbezonnen te kunnen bepalen welke koers ze later willen gaan varen.


Gast

#156

2013-05-28 20:33

Laat die kindjes lekker spelen!! In de Zandbak...:-)

Gast

#157

2013-05-29 06:20

Kleuters toetsen geeft de leerkracht inzicht waar nog hulp nodig is, maar doet de kleuters tekort, als je hen daar op beoordeeld. De vraagstelling van de toetsen is te uniform en juist bij elke kleuter moet je zoeken welke vraagstelling past bij jou om je tot je recht te laten komen.
Een toets doet geen recht aan de kleuter om te laten zien wie hij of zij werkelijk is. Spelen en ontdekken is een recht van de kleuter.
Daar kan ik verdrietig om worden.
Tip: laat meer horen over deze petitie, ik kwam hem toevallig tegen
Linda Koster

Gast

#158

2013-05-29 08:40

Wat een goed initiatief. Als schoolleider is het lastig om niet te voldoen aan de eis die de inspectie (overheid) stelt, maar ik zie de meerwaarde van het toetsen van kleuters niet.

Daarnaast duren de toetsen die je moet afnemen langer dan de gemiddelde spanningsboog van een kleuter.

Ik ben van mening dat kleuters/kinderen veel leren van spelen en de interactie met elkaar, zoals dat "vroeger" ook onderschreven werd.

Ook vind ik dat de overheid meer vertrouwen terug mag geven aan de leerkrachten. Zij zijn immers goed opgeleid om de kinderen te onderwijzen, ondersteunen en te coachen. (a la het Finse model :-))


Gast

#159

2013-05-29 10:17

Laat kleuters zich ontwikkelen zonder ze lastig te vallen met tijdverspillende toetsen.

Gast

#160

2013-05-29 11:15

Laat een kleuter op hem/haar eigen manier ontwikkelen alles moet tegenwoordig in hoog tempo en schriftelijk vast gesteld worden laat alles natuurlijke verlopen vooral bij een kind zij zijn ons toekomst ,laten wij voorbeeld geven!!!!

Gast

#161

2013-05-29 11:34

Ik heb de stress in het reguliere onderwijs meegemaakt en ben naar de Vrijeschool gevlucht, maar daar worden we ook door citotoetsen bedreigd.
Het wordt inderdaad tijd voor actie!

Gast

#162

2013-05-29 12:29

We toetsen of ons leven en welbevinden er vanaf hangt en ondertussen vergeten we dat we ons vak met bezieling en diepe waarneming zouden moeten uitvoeren . Dat we echt betrokken zijn bij onze kinderen. Onze kinderen hebben ons nodig, in ons hele wezen en niet of juist niet onze toetsen die ergens ooit gemaakt zijn door de machthebbers die bang zijn om te falen.

Gast

#163

2013-05-29 12:59

laten we de kleuter nu gewoon laten kleuteren. spaar hun energie voor de dingen die er werkelijk toe doen !

Gast

#164

2013-05-29 15:39

Ik heb er geen woorden voor maar intuitief weet ik dat het testen niet goed is voor de kleuters, het gaat tegen de natuur van het kind in.

Gast

#165

2013-05-29 20:33

Ik ben blij dat dit onderwerp serieus aan de kaak gesteld gaat worden. Kleuters moeten meer spelen en minder 'schools' leren. Het onderwijs slaat hierin door.

Gast

#166

2013-05-30 06:23

Volgens mij mogen/moeten kleuters eerst nog groeien,spelen en spelend leren. Dit is nodig om een stabiele emotionele basis te krijgen...


Gast

#167

2013-05-30 07:05

Ik ben het hier helemaal eens. Ik zie ook dat kinderen zich niet in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. De een is al vrij vlot in de kleuterklassen en de ander in de hogere klassen. Kinderen leren door te spelen en te ontdekken. Door al die toetsen wordt dat weg genomen.

Gast

#168

2013-05-30 15:49

Het systeem van sneller eerder, hoger, harder, meer, meer, meer is wat mij betreft een doodlopende straat ingegaan. Deze tijd vraagt om kijken naar wie we zijn, niet wat we moeten kunnen volgens de maatstaf van bovenstaand.

Anonymous

#169 erkenning van en werken vanuit de ontwikkelingsfases is bouwen met visie!

2013-05-30 17:41

Feit is dat ieder kind verschillende ontwikkelingsfases doorloopt om uiteindelijk tot een zelfstandig mens uit te groeien. Wanneer je een kind in de verschillende fases op de juiste manier de beste tools aanreikt, dan krijg je hierdoor volwassenen die met zelfvertrouwen de wereld tegemoet treden, verantwoordelijkheid kunnen nemen en creatief durven zijn en ik durf zelfs te stellen dat ze daardoor gezonder en gelukkiger zijn (scheelt ook weer in de gezondheidszorg!). Die fases zijn te vergelijken met het bouwen van een huis: je maakt een fundament, dan de muren en het dak om het uiteindelijk te kunnen inrichten. Wanneer het fundament van het verkeerde materiaal is of er wordt te snel op verder gebouwd voor het is uitgehard, dan gaan de muren op den duur scheef hangen en zakt het dak in. De inrichting raakt hierdoor verweerd omdat vocht, wind en regen zonder moeite binnen kunnen dringen. En bij een huis kun je nog besluiten de hele boel opnieuw te bouwen maar dat gaat natuurlijk niet op als je bij een mens een onvoldoende fundament heb gelegd. Wanneer je een kind in de kleuterleeftijd dan ook niet genoeg de ruimte geeft zich met zijn lichaam te verbinden en het te laten leren door te doen/ te ervaren (want zo leert een kleuter) dan heeft het een zwak fundament waarop het (de kennis) moet bouwen. De kennis komt dan a.h.w. ‘niet aan’ want het referentiekader (zijn lichaam) is onvoldoende ontwikkeld. Dit zorgt voor onzekerheid, onrust of leerproblemen bij het kind en brengt vaak hoge kosten met zich mee (onderzoek en behandeling) en extra onzekerheid bij de ouders.
Erkenning voor de ontwikkelingsfases van het kind en verdieping in wat een mens in elke fase nodig heeft en dit uitwerken, dat zou een goede investering zijn in het onderwijs! Mijn idee is dan ook om kleuterleid(st)ers en leerkrachten meer te leren over de ontwikkelingsfases en het onderwijs in te richten naar deze fases en deze als regering te ambieeren.
En geef alsjeblieft het vertrouwen aan de mensen die voor de groep staan i.p.v. ze op alle mogelijke manieren te willen controleren. Want waarom toetsen we eigenlijk? Dat was toch oorspronkelijk bedoeld om de leerkracht meer inzicht te geven in wat het kind kan om zo beter in te spelen op de behoefte van het kind…? Nu is het meer om de inspectie tevreden te stellen, labels op scholen te plakken en leerkrachten op af te rekenen…Maar wat heeft uw kind aan een gestreste leerkracht die voor de inspectie, de directie of ‘de ranking van zijn school’ moet proberen de scores van zijn toetsen zo hoog mogelijk te houden...maar dat terzijde…
Dus: verdiep je in de behoeftes van het kind en zorg dat het onderwijspersoneel er goed in uitgerust is om kinderen in hun ontwikkeling optimaal te ondersteunen. Op die manier bouwen we aan een krachtige samenleving!


Gast

#170

2013-05-31 04:34

Het toetsen van kinderem onder de 14 jaar levert een ovooorstelbáre stressdrempel op wat in het hele verdere leven blijft. Dit. S de grondlaag voor beursnotering en overwerkt zijn.

Gast

#171

2013-05-31 09:53

Laat kinderen zich al spelend ontwikkelen

Gast

#172

2013-05-31 13:19

juist daarom zitten (zaten) onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen op de Vrije School. Er wordt in het leven al genoeg van hen geëist

Gast

#173

2013-05-31 15:01

Ons hele leven wordt langzamerhand één grote toets. Stop daarmee. Laat kinderen gewoon spelend leren, zonder vergelijkingen, maar met persoonlijke aandacht.

Gast

#174

2013-05-31 15:42

Helemaal mee eens, het zou een zegen zijn als we weer eens ouderwets investeren in de kwaliteit van onderwijs en opvang, geen tien een dozijn oplossingen maar goed opgeleide leerkrachten, die vanwege hun goede vakmanschap weer respect afdwingen als leerkracht. Dus ook hbo+ en ac. geschoolde leerkrachten weer introduceren, en salarissen omhoog zodat het onderwijs een aantrekkelijke loopbaankeuze wordt voor nog veel meer begaafde mensen, die nu hun heil zoeken in zoiets jammers als het bankwezen....

Gast

#175

2013-05-31 15:45

Helemaal mee eens! Juffen, meesters en kleuters, met zijn allen naar Finland!! Of hopen dat verstand en inzicht hier ook gaan doordringen. En de cito hegemonie wordt doorbroken. Wat fijn als kleuters weer op een kleutermanier mogen ontwikkelen! Juf Carla