Verbod op kleutertoetsing

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Verbod op kleutertoetsing.


Gast

#26

2013-05-15 19:38

werd tijd!

Gast

#27

2013-05-15 21:29

Een Kleuter vraagt………

Mag ik spelen ???
Bouwen , in de poppenhoek thee drinken
Tekenen , plakken , kraaltjes rijgen
Lekker kneden met de klei
Lekker buiten in het zand
De wereld ontdekken
Op mijn manier ?
Al spelend leer ik contacten te leggen
Met vriendjes
Die trouwens ook willen spelen
Als ik speel
Leer ik heus wel veel
Ik ontwikkel me op allerlei gebied
Maar het belangrijkste is toch dat ik ervan geniet ?!!
In mijn wereld kom ik van alles tegen
Ik leer tellen maar ook delen
Mag ik nu gaan spelen ???
Ik leer vooral hoe ik op een goede manier
Met anderen om hoor te gaan
En dat is iets waar we eigenlijk
Allemaal voor moeten staan !!!
Mag ik spelen ???
Het is zo belangrijk voor mij
Mag ik spelen ???
NU ???
Mag ik spelen ???
Alsjeblieft ???

Mag ik nog kleuter zijn ???

Marjan

Gast

#28

2013-05-15 22:18

Ik ben van oorsprong ook een kleuterleidster. Later ging de kleuterschool op in de basisschool waarbij de kwaliteit van het kleuteronderwijs achteruit ging. Natuurlijk horen toetsen niet bij jonge kinderen onder acht jaar! De gevoelige periodes die Maria Montessori heeft ontdekt, worden met deze toetsen grondig verpest.

Gast

#29

2013-05-16 07:10

Kinderen zijn tegenwoordig 'accessoires' waarmee gepronkt moet worden. Zo snel mogelijk na de geboorte gaan ze naar de crêche, daarna gelijk door naar de vóór-, tussen- en naschoolse opvang en op school leren ze met het digibord want dan kan juf in die tijd met haar eigen dingen bezig zijn. 'Thuis' worden de stakkers gedumpt bij computer en TV. Spelen (ook buiten!), tekenen, knutselen, fantaseren, voorlezen, 'leren' door nabootsen, daar wordt het belang niet meer van ingezien. Mama en papa hebben het te druk met hun carrière en geld verdienen, naar hun kinderen kijken en luisteren doen ze niet. Of hun kinderen gelukkig zijn en hun hart kunnen volgen is niet belangrijk. Is het gek dat er zo veel kinderen ontsporen? En dan krijgen ze er ook nog de schuld van....

Gast

#30

2013-05-16 07:53

Het is zonneklaar dat jonge kinderen spelenderwijs de voorwaarden scheppen voor het latere leren. Door het doen, niet door het denken! Te vroeg beginnen met het leren brengt juist problemen met zich mee, want het schaadt een gezonde ontwikkeling.


Gast

#31

2013-05-16 09:01

Het wordt tijd dat kinderen weer kind zijn en spelen .Daardoor leren ze te delen, ontdekken, improviseren en genieten.Dat is een belangrijke beginbalans van hun leven

Gast

#32

2013-05-16 09:19

stop stop stop met die toetsingen bij kleuters

Gast

#33

2013-05-16 09:31

hokjesgeesten zouden helemaal uit het leven verbannen moeten worden
wie bepaald er welk hokje voor wie geschikt is?
ieder mens is zoals hij/zij is, tot er net zoveel hokjes zijn als dat er mensen zijn zou hokjesgeest niet toegepast mogen worden.

Gast

#34

2013-05-16 11:31

laat kleuters spelen en 3e en 4e groepers spelend leren!!!

werk niet tegennatuurlijk maar mét de natuur mee, dan is het resultaat overvloedig en uitbundig <3

Gast

#35

2013-05-16 12:46

Zoals Maria Montessori al zei :"mijn spelen is leren"!
Niets meer en zeker niets minder!

Gast

#36

2013-05-16 12:47

Helemaal mee eens!! Laat kinderen vooral lekker kleuteren, zonder ze het gevoel te geven dat ze iets niet kunnen

Gast

#37

2013-05-16 13:14

Daarom gaan onze kinderen naar de Vrije School, waar een kleuter nog een kleuter mag zijn zonder te worden getoetst. Weet men eigenlijk wel hoe schadelijk dit is en wat dit allemaal bij zo´n kind teweegbrengt? Belachelijk.

Gast

#38

2013-05-16 14:33

ja wil graag ook

Gast

#39

2013-05-16 14:52

Ik begrijp niet waarom mijn zoon van 5 niet eenmaal maar viermaal getoetst wordt in de kleutergroep.

Gast

#40

2013-05-16 15:13

Ik ben kleuterleidster van beroep. Ik ken de oude leesvoorwaarden toets nog wel. Een gigantisch verschil met nu. Een veel te grote nadruk ligt nu op het leren i.p.v. op het spelend leren.
Waar is het inzicht "uitgaan van het kind" gebleven?

Gast

#41

2013-05-16 15:32

Alle wetenschappelijke onderzoeken geven dit aan; laat staan ons gezonde verstand. Wie wil een klein kind nou toetsen op zijn kennis en kunde? De onbezorgde jaren waarin het goed is zoals het is.

Gast

#42

2013-05-16 15:33

Vrije school dus...

Gast

#43

2013-05-16 16:08

De hele toetserij in het Nederlands onderwijs is onzinnig.

Gast

#44

2013-05-16 16:36

Een kleuter is GEEN schoolkind!

Gast

#45

2013-05-16 17:16

Stop het toetsen van kleuters en geef ze hun onbevangenheid terug. Het is vreselijk dat onze allerkleinsten al niet meer onbezorgd mogen spelen en zich bewust zijn van het feit dat ze op deze jeugdige leeftijd al niet kunnen voldoen aan een norm van bovenaf. Dat is een ziekelijke ontwikkeling, die zich op de lange termijn zal wreken en daarom steun ik dit initiatief van harte. Terug naar de menselijke maat! Ieder kind is goed zoals het is en als we onze kinderen dat gevoel meegeven creëren we menselijk welzijn en dat is de basis waarop ieder mens tot goede prestaties komt.


Gast

#46

2013-05-16 17:19

Laat kinderen eerst maar eens kind zijn, dan komt het leren en maken van toetsen vanzelf wel, wanneer de ontwikkeling eraan toe is, met naar alle waarschijnlijkheid prima resultaten!!

Gast

#47

2013-05-16 17:30

Gun kinderen de tijd om kind te zijn

Gast

#48

2013-05-16 17:59

Het is tegen alle pedagogische en kinderpsychologische kennis in, om kinderen tot 8 jaar te toetsen, vanwaar die onzin?

Gast

#49

2013-05-16 18:26

Een mooi initiatief, geef kinderen ruimte om zichzelf te mogen zijn ! De nood is groot en kinderen leren als ze goed in hun vel zitten, geef hier extra tool mee !
Liefs, Suzy
So Momma Jo

#50

2013-05-16 20:15

Als kinderen van zes jaar oud naar een psycholoog moeten om met de stress van school om te gaan, zit er ergens iets fout in ons huidige systeem. Bij kinderen van deze leeftijd is een toetsuitslag mijns inziens weinig zeggend. Dat er getoetst wordt is misschien nog één ding, maar om er zoveel waarde aan te hechten? Het ene kind heeft meer tijd nodig dan het andere, ik zeg: laat dat vooral lekker zo.