Verbod op kleutertoetsing

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Verbod op kleutertoetsing.


Gast

#126

2013-05-27 07:24

Op cement wat nog niet droog is mag je geen stenen leggen. Geef kleuters de ruimte om te spelen. Spelend te leren en te ontdekken.

Gast

#127

2013-05-27 07:35

Het toetsen van hele jonge kleuters zou geen prioriteit moeten zijn binnen het kleuteronderwijs. Politiek wellicht opportuun, maar didactisch schiet het zijn doel volledige voorbij (ook mbt van de inbedding daarvan in de opleiding van jonge kleuterleiders). Het doet een beetje denken aan het optuigen van een kerstboom, in augustus, buiten bij de BBQ. Niet op de laatste plaats is zo'n toets niet gratis. Die heeft een prijs (niet alleen financieel). De vraag is of we bereid zijn om die te betalen? Wat mij betreft niet; omdat we er weinig mee winnen, en op de school van ons kind, er andere kostbare zaken aan het kleuteronderwijs verloren gaan.


Gast

#128

2013-05-27 08:57

Kleuters zijn kleine kinderen en het is naar mijn mening goed voor ze om onbekommerd te kunnen spelen temidden van een gestresste wereld en ouders.  Dit heb ik uit ervaring met mijn zoon gezien op de Vrije school, een zeer goed gestructureerde onderwijsvorm waar niet 'getoetst'wordt maar waar de ontwikkeling van kinderen door middel van spel en waarnemen goed in kaart wordt gebracht door de kleuterleidster (geen leerkracht! Dit woord kleuterleidster alleen al geeft de kern weer van war het om gaat) en onderwijsassistentendoor vaardigheden, en begrip en andere zaken van de ontwikkeling van het jonge kind. De kinderen in mijn omgeving, helaas ook die van mijn broer, de ik mee heb gemaakt die wel getoetst worden, worden er gestresst van, ook door de spanningen en druk die ontstaat bij de ouders. Ze worden er vaak faalangstiger van, en hebben eerder de kans om dyslectie te ontwikkelen, blijkt uit onderzoek. 

vr. gr.

R Breuls


Gast

#129

2013-05-27 09:11

Ik denk dat opvoeden van belang is, en toetsen veel minder. Toetsen is tijd en energie steken in controlerende activiteiten. Heb je een goede kleuterleider/ster die de ontwikkeling van de haar of hem toevertrouwde kinderen volgt is toetsen onnodig. Signaleren en onder steunen als er in de ontwikkeling obstakels zijn is zeker wel zinvol. Dat is iets anders als toetsen. Het willen beheersen van en controleren van ontwikkeling heeft in de afgelopen 35 jaar opgeleverd dat er kinderen werden gelabeld en in hokjes gestopt, aparte schooltjes werden opgericht en weer opgeheven voor “weer samen naar school” en komt doorgaans niet van de opvoeders zelf.
Steek energie en geld in het ondersteunen van personeel op scholen in plaats van controleren of de kinderen iets mankeren.
M. Meursing Euritmietherapie

#130 Opvoeden is niet controleren

2013-05-27 09:12

Ik denk dat opvoeden van belang is, en toetsen veel minder. Toetsen is tijd en energie steken in controlerende activiteiten. Heb je een goede kleuterleider/ster die de ontwikkeling van de haar of hem toevertrouwde kinderen volgt is toetsen onnodig. Signaleren en onder steunen als er in de ontwikkeling obstakels zijn is zeker wel zinvol. Dat is iets anders als toetsen. Het willen beheersen van en controleren van ontwikkeling heeft in de afgelopen 35 jaar opgeleverd dat er kinderen werden gelabeld en in hokjes gestopt, aparte schooltjes werden opgericht en weer opgeheven voor “weer samen naar school” en komt doorgaans niet van de opvoeders zelf.
Steek energie en geld in het ondersteunen van personeel op scholen in plaats van controleren of de kinderen iets mankeren.

Gast

#131

2013-05-27 10:13

In Finland wordt zelfs helemaal niet getoetst. Pas als ze 16 zijn is er 1 toets. En aangezien Kleuters geen schoolkinderen zijn is toetsen grote onzin en mishandeling.

Gast

#132

2013-05-27 12:31

Kleuters mogen geen kleuters meer zijn, blijkbaar vinden ze de specifieke kleutereigenschappen niet meer belangrijk.De schoolleeftijd moet naar mijn inzicht ook omhoog net als vroeger 6 jaar dit geeft veel minder neurotische kinderen.

Gast

#133

2013-05-27 13:01

Laat kleuters alsjeblieft lekker kleuter zijn!!!! Het is te zot voor woorden dat ze nu al moeten presteren! Dat kan heel hun leven nog!
Volgens berichten is het ook niet goed voor het zelfvertrouwen in hun latere leven. Dus laat ze lekker met zand spelen en water kliederen en verven en in de hoeken spelen.

Gast

#134

2013-05-27 13:24

Kleuters moeten kunnen spelen en bewegen en hoeven niet getoetst te worden.
finch

#135

2013-05-27 13:46

laat een kind een kind zijn!
Faja Lobie

#136 Laat ze lekker spelen! Ze hebben de rest van hun leven nog om onderwezen te worden!

2013-05-27 13:55

"The anxiety children f...eel at constantly being tested, their fear of failure, punishment and disgrace, serverly reduces their ability to perceive and to remember, and drives them away from the material being studied into strategies for fooling teachers into thinking they know what they really don't know. " - John Holt

Gast

#137

2013-05-27 15:02

Heel goed om hier actie tegen te voeren. Onze toekomstige generatie zou alle creativiteit kwijtraken, onze belangrijkste potentie.Leren kan een creatief proces zijn, wil je meer weten kom dan op het creatief doe leerkracht festival.
http://www.deklinker.nl/creatief-doe-leerkracht-festival2/


Gast

#138

2013-05-27 15:17

laat onze kleuters toch alstublieft kleuter zijn! ze hebben het zo nodig om te spelen en spelenderwijs de wereld te ontdekken. het doet me pijn dat kinderen steeds minder de kans krijgen om onbekommerd kind kunnen te zijn.

Gast

#139 verlengde kleutertijd

2013-05-27 15:18

Als een kind nog niet toe is aan groep 3 en er wordt een extra kleuterjaar geadviseerd, krijgen we als tegenargument: als het kind nog een jaar in groep 2 blijft, mag hij één van de volgende groepen niet nog een jaar overdoen. (Het kan dan beter groep 3 nog een keer overdoen.)
Plat gezegd, hij/zij mag dan niet meer blijven zitten.... Ook dit is goed een discussie punt in het gesprek met de onderwijsinspectie. Deze afspraak zou moeten verdwijnen!
Wat de kleutertoets betreft: afschaffen. Cito bedenkt vragen waar de kleuters nog niet eens over zouden hoeven nadenken. Het is veel te abstract voor veel kinderen. Kinderen goed volgen vind ik wel belangrijk, maar dat kan ook op een andere manier.

Gast

#140

2013-05-27 16:03

Hoe jammer is het dat het samen gaan van basis school en kleuters leidt tot het vervroegen om cognitieve competenties in kaart te brengen.Het is ook de kans geweest om meerdere schooljaren ( t/m groep 5) instrumenten aan te bieden om sociaal- emotionele ontwikkeling extra te stimuleren. Dat dit niet als vanzelfsprekend wordt geacht is een verarming van ons onderwijssysteem.

Gast

#141

2013-05-27 17:00

De oud Klossers lijken alleen maar na te denken over kleuterjuffen/kleuterleidsters. Mannen kunnen dit niet doen?

Gast

#142

2013-05-27 17:20

schandalig dat een kind geen gewoon spelend kind meer mag zijn en al spelend zich kan ontwikkelen maar in een hokje gestopt moet worden,met het toetsen vorm je gestreste en karikaturen van kinderen.

Gast

#143

2013-05-27 18:48

Hartgrondig mee eens!!!!!!!

Gast

#144

2013-05-27 20:23

EINDELIJK!!!!!!!!!!

Gast

#145

2013-05-28 07:07

Zo ontzettend belangrijk om deze groep te beschermen! De vrijescholen deden dit altijd al, maar ik ben blij dat ook elders de kwartjes aan het vallen zijn... De handen ineenslaan, zou ik zeggen.
Madelief

#146 Academische geschoolde leerkrachten

2013-05-28 07:56

#19: -

Hoe kom je erbij dat het aan de academische graad ligt dat er daar beter gesignaleerd zou worden? Wordt daar beter gesignaleerd? Hoe weet je dat? Deze denklijn ligt indezelfde als het toetsen.

Het signaleren gaat ook bij academici niet altijd geweldig, zie je eigen huisarts.

Het gaat uiteraard om aandacht voor je werk. Daar ruimte en tijd voor krijgen en kunnen maken.


Gast

#147

2013-05-28 08:01

Het Finse voorbeeld lijkt me veelzeggend.

Gast

#148

2013-05-28 08:20

het is ongehoord, en vreselijk naïef om te denken dat jonge kinderen getoetst moeten worden om hun kunnen. Doordat te doen... worden het gestreste robots, die later in psychische problemen komen. Zitten we daar op te wachten......Nee, dat kost geld, zoals jullie altijd zeggen. Hoe meer je kinderen met rust laat...hoe meer ze zich gaan ontwikkelen.

Gast

#149

2013-05-28 10:30

Het begin van het einde! Moeten we allemaal Einsteintjes worden/zijn! Straks gaan we al peuters voorbereiden op een toets. Laat een kind zich in zijn/haar eigen tempo ontwikkelen. Zorg voor geld/middelen voor de scholen en laten we de ouders stimuleren om met hun kroos dingen te ondernemen!

Gast

#150

2013-05-28 10:41

Laat onze kinderen nog kind mogen zijn en al spelend de wereld ontdekken. Dat is aan de orde de eerste 7 jaar.