Verbod op kleutertoetsing

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Verbod op kleutertoetsing.


Gast

#201

2013-06-04 10:32

Ja, ja, veel hedendaagse ouders zijn bang dat hun prinsje of prinsesje later de boot gaat missen en dan geen doctorandus kan worden.
En dat terwijl ze zeker weten dat hun kindje zeer begaafd is. Vele ouders denken dat hun mus een zangvogel is. Enfin, tegenwoordig lopen de hoog opgeleiden ook in de WW. Hadden ze beter een opleiding kunnen volgen die aansloot bij hun capaciteiten en geaardheid. Uiteindelijk is een tevreden machinebankwerker toch beter af dan de zoveelste bestuurskundige, socioloog of ander manager.
De wal zal het schip uiteindelijk wel keren.

Gast

#202

2013-06-04 20:07

Een kleuter is een kleuter, geen volwassene. Lekker laten spelen. De natuur geeft de kinderen de neiging tot spelen. Zou het kunnen zijn dat dat een reden heeft of weten wij mensen het beter ?

Gast

#203

2013-06-04 20:46

Ik ben voor terugkeer van de aparte opleiding voor kleuterleidster. Helemaal nu de wet passend onderwijs in werking gaat is het niet meer haalbaar om alle kennis, nodig om goed onderwijs te geven aan kinderen van 4 t/m 12 jaar in een 4 jarige PABO op te doen.
Daarnaast is, juist in de kleuterfase, het spelend leren en ontdekken de basis van waaruit kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
kleuterjuf
Gast

#204

2013-06-05 18:20

Wat een goed initiatief. de terreur van het toetsonderwijs moet stoppen. Uiteindelijk verliest de hele samenleving er alleen maar mee.  Kleine kinderen worden ongezond aangesproken. Maar dit geldt volgens mijn waarneming ook voor de oudere kinderen. Stoppen met alle toetsonderwijs.
Hoe smaller we de kinderen aanspreken in hun interesse (alleen nog maar 'toetsonderwijs'), hoe dommer ze worden...
Veel dank dus voor dit initiatief,


Gast

#205

2013-06-05 19:47

En nu maar hopen dat het ook effect heeft.

Gast

#206

2013-06-06 06:32

doe zoals de best in het onderwijs presterende landen; laat kleuters met rust.

Gast

#207

2013-06-06 14:17

Ik ben ervan overtuigd dat dit het beste is voor onze kinderen

Gast

#208

2013-06-06 14:28

Laat de kinderen kinderen blijven ...
bezorgde ouder

#209 Mijn kind had er baat bij

2013-06-09 11:27

Bij mijn kind gingen de CITO scores achteruit. Dit was voor ons 1 van de aanleidingen om een andere school te kiezen. Het heeft er alles mee te maken hoe je, ouders en school (...), er mee omgaat. Kinderen gaan zeker ook niet op zwemles voor het zwem ABC?

Ook zijn er genoeg kinderen voor wie leren leuk is. Ze willen al op jonge leeftijd, net als oudere broer of zus, leren lezen en rekenen. Als die in groep 2 alleen maar mogen spelen, worden die gefrustreerd.


Gast

#210 Re:

2013-06-09 13:58

Laten we dan ook stoppen met wegen en meten van baby's door het consultatiebureau. Is exact hetzelfde als toetsen van het jonge kind.

Gast

#211 Re:

2013-06-09 14:00

Je zegt het zelf al....kleine kinderen worden ongezond aangesproken. Dus wie maakt er nu een punt van toetsen? Het jonge kind echt niet hoor.

Gast

#212

2013-06-09 14:04

Het moet gewoon anders kunnen! Toetsdruk bij kinderen door de ouders. Leerkrachten proberen het nog met: we gaan een boekje maken. Ouders: ze weten heel goed wanneer het citotijd is: als je de toets niet goed maakt kun je niet naar groep3! Er wordt zelfs door ouders geoefend. Op de citosite kun je je kind laten oefenen!

Gast

#213

2013-06-10 05:42

toetsen lost geen enkel probleem op, veroorzaakt alleen maar stresssss bij de kinderen. bovendien wt ben je aan het toetsen???? ontwikkel talenten!!!
bezorgde ouder

#214 toesten heeft zeker zin

2013-06-10 21:41

Natuurlijk gaat het om je kind. Het is belachelijk om druk bij je kind te leggen. Maar als de onderwijzers te veel wisselen, niet de kunde hebben om het gedrag van een kind juist te interpreteren, niet meer weten hoe het kind een half jaar geleden presteerde, dan heeft toetsen zeker zin. Je legt namelijk vast hoe het kind presteert. Maar wel op niveau: voor kleuters dus spelenderwijs. En alsjeblieft zeg, vooraf oefenen levert ook hier geen juist beeld op. Ontwikkelingsachterstanden kunnen echter wel opgespoord worden.

Als je als ouder hier normaal mee om kunt gaan, hebben kinderen hier veel baat bij. Toetsen hoort er gewoon bij. Als je geen druk oplegt, gaat het kind ook gewoon om met toetsen als het in de hogere klassen zit. We hebben toch een maatschappij die hier veel waarde aan hecht. Het creeeren van zelfvertrouwen is hier heel belangrijk. Het zwem-ABC (vaak gehaald voor het einde van het 8e levensjaar) is hierin een belangrijke mijlpaal. Of vinden jullie het niet belangrijk om je kind zo snel mogelijk te leren zwemmen in ons kikkerlandje.

Gast

#215

2013-06-11 10:11

Beetje minder toetsen en meer kijken naar kinderen zelf zou wel fijn zijn..

Gast

#216

2013-06-11 14:22

te gek voor woorden.Spelen moeten ze dan leren ze zoveel.

Gast

#217

2013-06-12 10:49

Laat kinderen kinderen zijn. Ze worden al snel genoeg groot. Kinderen nemen heel veel informatie op. Bevorder dat maar doe het niet te gronden door zo vroeg te gaan vergelijken.

Gast

#218

2013-06-13 19:26

Ik wil daar verder in gaan. Tot 8 jaar, groep 4, moeten de kinderen de gelegenheid krijgen om langs meer natuurlijke weg, dus niet meteen in de schoolbanken, zich de nodige zaken eigen te maken. Ze worden gedwongen allerlei kennis en vaardigheden te verwerven waar ze feitelijk niet aan toe zijn.
Voor een goede begeleiding van dit proces, want de kinderen leren zo ontzettend veel in deze leerperiode, moeten we in deze leeftijdsgroepen met het hoogste gekwalificeerde onderwijspersoneel gaan werken, die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van deze kinderen in alle richtingen.
Ik wens alle (toekomstige) leerkrachten onderbouw veel succes met de voor hun liggende boeiende taak.

Gast

#219

2013-06-14 00:53

een toets in groep 8 is meer dan vroeg genoeg.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2013-06-14 07:19


# 61

#221

2013-06-14 07:28

#1: -  

 Laat de kinderen met rust.!!!! Ze zijn nog maar net op deze wereld en krijgen bijna de kans niet om echt kind te zijn.Er worden nu al eisen aan ze gesteld waar ze nog niet aan toe zijn.laat ze lekker kind zijn en lekker spelen.Dat is de manier om te ontwikkelen.Van die toetsen raken ze gestressed en worden ze onzeker.

# 61

#222

2013-06-14 07:32

Laat kinderen met rust.Ze zijn nog maar net op deze wereld en krijgen bijna de kans niet om die op hun tempo te ontdekken.Laat ze lekker spelen en kind zijn.Dat is de manier om te ontwikkelen en niet die stomme toetsen op kleuterleeftijd.Dat zorgt alleen maar voor stress en onzekerheid

Gast

#223

2013-06-14 08:41

Als oud-directeur van een basisschool vind ik deze petitie een goede zaak. laat kinderen zich de eerste jaren maar ontwikkelen in hun eigen tempo!

Gast

#224

2013-06-14 15:34

Ik ben zelf leraar en moeder en vind het belachelijk dat kinderen van 4 jaar al moeten presteren. Ik kan je garanderen dat iedere goede oplettende kleuterjuf na 4 maanden al een redelijk vermoeden heeft waar het desbetreffende kind na 8 jaar basisonderwijs terecht zal komen. Daar heb je geen extra toetsen voor nodig. Vanaf groep 5 is het wel handig om een volgsysteem bij te houden om zowel ouders als het vo ook weten wat het kind "waard" is

Gast

#225 Re: Re:

2013-06-14 15:36

onzin, meten en wegen volgt de ontwikkeling en spoort vroegtijdige problemen op die ouders vaak niet onderkennen. Een goede leerkracht weet wat een kind "waard"is en deze professional ziet een kind iedere dag. Een CB ziet een kind 1 keer per veel maanden#210: - Re: