Wij zijn tegen de Surinaamse Amnestie wet.

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Wij zijn tegen de Surinaamse Amnestie wet..


Gast

#76

2012-03-22 17:47

Zonder Bouterse gaat Suriname vooruit, anders niet!

Gast

#77

2012-03-22 17:56

Het recht moet altijd zijn beloop krijgen, onafhankelijk van het parlement en van het kabinet! Het eeuwen oude principe van de Trias Politica! pas als het proces is afgerond kan er over amnestie gepraat worden! Mensen hebben verantwoordelijkheden! Ook voor hun daden! Zij hebben het geluk gehad dat het gerecht ze al die 30 jaar met rust heeft gelaten! Nu moeten zij toch voor hun daden verantwoording afleggen en mogen zij geen misbruik maken van hun verworven macht om hun verantwoordelijkheid te ontlopen! Als men zich schuilt achter het belang van de voortgang van de staat Suriname is de juiste weg nog altijd de weg van het recht! Alle andere drogredeneringen zijn een vorm van lafheid! Lafheid bij leiders van het land kunnen wij niet gebruiken!

Gast

#78

2012-03-22 18:00

ook in de Caribische regio, waar ik woon, wordt al sinds januari gemeesmuild over de Surinaamse regering, nu Suriname het voorzitterschap van de Caricom heeft voor 6 maanden. Door de amnestiewet zal het land nog meer geisoleerd raken, want juist op het moment dat het onderzoek naar de decembermoorden eindelijk kon worden afgerond, grijpt de politiek in bij de rechterlijke macht. En weg democratie! De roversstaat, de moordenaarsstaat, zo was al jaren de bijnaam van Suriname in de regio, en dat komt nu in verhevigde mate terug. De krantenkoppen in Trinidad vandaag zeiden alles!!!!!
Onherkenbaar Vaderland

#79 Re: Citizen X

2012-03-22 18:29

#25: Citizen X -  

 Je hebt gelijk. Maar laten we het niet baka-baka doen. Het lijkt mij beter dat de DNA een bepaling in het Wetboek van Strafrecht laat opnemen, waarin staat dat 'deze wet is niet van toepassing op Desire Delano Bouterse'. En terwijl de DNA toch bezig is; laten we gelijk de Grondwet veranderen door te wijzigen dat Suriname een rechtsstaat is. Dat moet worden een 'machtsstaat'. Degenen met politieke macht bepalen wie zich wel, en wie zich niet, voor zijn strafbare daden voor de rechter moet verantwoorden. Met deze wetswijzigingen zijn we eerlijk en transparant.

Iedereen weet daarna dat elke burger het hoofd moet buigen voor de machthebbers. Dat is handig, want protest en petities zijn maar lastig.

Iedereen weet dan ook dat Bouterse onaantastbaar is, en onder en boven de wet staat. Hij is toch geen gewone burger? Dat mensen dat maar niet schijnen te snappen. Sorry voor de man die vorige week 2 vrouwen en een kind vermoordde. Hij zal moeten zitten, want hij is geen bijzondere burger. Hij heet geen Bouterse.

Het is ook niet erg dat Suriname na de aanname van de wet niet langer in het rijtje van beschaafde volken thuis hoort. Het belang van Bouterse gaat immers voor het belang van Suriname en haar volk. Zucht, dat mensen dat maar niet snappen.


Gast

#80

2012-03-22 18:31

Zie je wel er zijn mensen met een geweten in Suriname niet alle aanhangers van de NDP zijn ja knikkers
Consensie

Ik hoop dat er nog meer parlementariers zijn die hun geweten laten spreken. Het komt nu uit op ratio en moed.

Assembleelid Noreen Cheung (Mega Combinatie/NDP) heeft grote twijfels over de wijzigingen die haar coalitiefractie wil aanbrengen in de amnestiewet. Voor haar is het een persoonlijke zaak waarover zij nog een mening moet vormen. Als zij morgen vóór of tegen zal stemmen tegen dit wetsvoorstel, weet zij nu nog niet.

“Wel weet ik dat zolang ik geen standpunt heb en me twijfels daar zijn, zal ik niet voor kunnen stemmen. Als we echt van Suriname houden zal elke parlementariër bij zichzelf te raden moeten gaan”, zegt Cheung aan Starnieuws.

Kom er niet uit
Het assembleelid wil niet over één kam geschoren worden met personen die schreeuwen het niet eens te zijn en tóch volgens de traditie met de fractie meestemmen. “U moet mij niet vergelijken met die mensen. Ik ben geen jaknikker. Als u goed op me heb gelet, heb ik dat verschillende keren bewezen in het parlement toen het op stemmen aankwam. Deze zaak heeft me al die dagen bezig gehouden. De haast, de onwetendheid over vele zaken. Iedereen roept dat het gaat om nationaal belang, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Ik zou me liever willen bezig houden met zaken om dit land vooruit te brengen, met de toekomst. Ik weet ook zo weinig van 1980 en 1982. Ik probeer de gevoelens van de samenleving en ook van de nabestaanden te begrijpen, maar ik kom er niet uit”, zegt de jonge parlementariër.

Niet bang
Cheung zegt helemaal niet bang te zijn voor consequenties wanneer dit standpunt gelezen wordt. “Ik heb één ding geleerd de afgelopen periode en dat is dat we in een rechtsstaat leven en ieders mening gerespecteerd moet worden. George Hindori (gewezen parlementariër van de VHP die ondanks zijn partij geen voorstander was voor de onafhankelijkheid, hieraan meewerkte in 1975…red.) is moedig geweest en is opgekomen voor zijn eigen mening. Dus niet omdat de meerderheid ja zegt zal ik ja zeggen. U moet mij morgen maar goed in de gaten houden”, zegt Cheung.


Gast

#81

2012-03-22 18:50

Als levenden zwijgen, zullen de doden praten? Gado blessi wi kondre!
Roël Lugard
Harderwijk

#82

2012-03-22 18:50

Ik ben faliekant tegen het gebruiken van democratische instrumenten om MOORDENAARS en antidemocraten te beschermen.
Ik ben tegen een amnestiewet die puur bedoeld is om Bouterse en zijn medeverdachten in de 8-december zaak en de moorden op Marrons tijdens de zogenaamde binnenlandse oorlog van vervolging te vrijwaren.

De partij van Bouterse(lees Bouterse) heeft met de het initieren van deze wet, schuld bekend.

Gast

#83

2012-03-22 18:57

ik sluit me aan en zeg NEE tegen deze amnestie wet!

Gast

#84 Ware Surinamers toon uw gezicht

2012-03-22 19:10

Ik vind dat we goed in de gaten moeten houden welke assembleeleden hieraan meewerken. En hun en hun nageslacht tot in lengte van dagen ervoor verantwoordelijk moeten houden.Don't let them get away with it!!!
Het is de hoogste tijd dat we als volk van onze volksvertegenwoordiging afdwingen dat zij zich uitsluitend door het landsbelang laten leiden. Er is dan geen ruimte voor figuren die Bouterse verafgoden en hem boven het landsbelang stellen.

Gast

#85

2012-03-22 19:33

Dit is een moderne variant van een staatsgreep dus voor Suriname de derde staatsgreep. Wanneer gaan de ogen van A-Combinatie en Volksalliantie eindelijk open. Suriname plaatst zich voor de derde keer buiten de internationale rechtsorde. When will they ever learn ????

Gast

#86

2012-03-22 19:47

was onthust toen ik dit hoorde op het nieuws

Gast

#87

2012-03-22 19:49

Je kan hier niet eindeloos mee doorgaan er moet een bindende uitspraak komen.Hier kan men toch niet mee wegkomen. Het recht moet zegevieren.

Gast

#88 Re:

2012-03-22 19:55

#73: -

Dat heeft hier niets mee te maken dat moeten we met Nederland uitvechten???

 

Zwarte roos

 


Gast

#89

2012-03-22 20:02

Er moet rechtvaardigheid komen de schuldigen moeten hun straf krijgen.

Gast

#90

2012-03-22 20:03

Deze voorgenomen rechteloosheid acht ik net zo verachtelijk als de moorden zelf!
Indien Suriname deze wet aanneemt, dan glijdt het weer vele jaren terug in haar ontwikkeling, verliest ze volkomen haar geloofwaardigheid en zakt ze internationaal af naar de status van bananenrepubliek.
Mart Muis

Gast

#91

2012-03-22 20:15

dit mag NOOIT gebeuren
Neus Determinist Whome

#92 Amnestie is the best

2012-03-22 20:18

15 people gone away because they were messing up Surinam and the military leaders. Don't forget that please! They had no rights and they lost the battle.
Where were parents or kids to keep hold on their 15 relatives?

Gast

#93

2012-03-22 20:38

Goed dat dit wordt gedaan, ik hoop dat veel mensen
zullen tekenen!

Gast

#94

2012-03-22 20:41

Omdat een ieder die een misdaad heeft gepleegd daarvoor gestraft dient te worden nbet als alle anderen.

Gast

#95

2012-03-22 20:51

bouterse moet straf uitzitten en geen gelul

Gast

#96

2012-03-22 21:00

Wie zich brandt moet op de blaren zitten

Gast

#97 Ik ben voor de aanname van de initiatief amnestie wet

2012-03-22 21:15

Ik sta keihard achter president Bouterse dat er masen worden bij gevld in dat oude wet van Venitiaan.

Gast

#98 Er zit niks fout President doe je ding.

2012-03-22 21:22

Dhr Venitiaan en consorten hebben legio jaren gehad de gelegenheid gekregen om president Bouterse op te sluiten ze hebben daarin gefaald oppositie doe je best dat die wet van kracht wordt.(Succes)

Gast

#99 Zie commentaar hoogleeraar internationale recht.

2012-03-22 21:29

Dhr Knoops een van de beste juristen in nederland, ziet er ggen kronkelingen aan om die wet niet door te voeren, dit valt in grote lijnen in het voordeel van President Bouterse,Baas ik sta 400% achter jou.

Gast

#100 Re: Zie commentaar hoogleeraar internationale recht.

2012-03-22 21:38

#99: - Zie commentaar hoogleeraar internationale recht. 

 Baas?? Zijn er dan nog werkelijk 'knechten' die kritiekloos achter een baas aanlopen?