Sluit de grenzen!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Sluit de grenzen!.


Gast

#301 Re:

2015-09-13 23:52

#300: -  

 Een islamofoob is iemand die meer weet van de islam dan door islamknuffelaars is gewenst.


Anonymous

#302 Re: Re:

2015-09-13 23:58

#301: - Re:  

 Kennelijk niet, anders zou hij niet eisen dan sjiieten asiel moeten zoeken bij soennieten.


Gast

#303 Re: Re: Re:

2015-09-14 00:09

#302: - Re: Re:  

 Er is maar 1 islam. Overgrote meerderheid van volgers is soenniet.


Gast

#304 Re: Re: Re: Re:

2015-09-14 00:13

#303: - Re: Re: Re:  

 Er is ook maar één christendom. Veel stromingen binnen het christendom hebben zich ook naar het leven gestaan en nog niet eens zo heel lang geleden. Denken dat alles één pot nat is is naïever dan naïef. Maar ja, wat verwacht je van een Tokkie?


Gast

#305 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-14 00:21

#304: - Re: Re: Re: Re:  

 Als u denkt dat schelden uw "argumenten" er beter op maken, dan heeft u het mis. Misschien geeft het u een goed gevoel, in dat geval ben ik blij dat ik daaraan heb kunnen bijdragen. Maar het verandert de feiten niet. Wanneer heeft u voor het laatst een christelijke leider zoiets horen zeggen? <Link>  Slechts 1 van de honderden voorbeelden. Kruip toch eens uit die grot!


Gast

#306 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-14 00:30

#305: - Re: Re: Re: Re: Re:  

 Gaap. Jij verandert de feiten ook niet, hoe hard je ook probeert. Sterker nog, het zegt genoeg dat je moet proberen de feiten te verdraaien en verbloemen om je "punt" te maken. Zielig.


Gast

#307 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-14 00:43

#306: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Feiten verdraaien en verbloemen? Voorbeelden graag. Weet u wat zielig is? Uw oeverloze geleuter zonder onderbouwing.


Gast

#308 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-14 00:49

#307: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Doe niet zo achterlijk, dat weet je zelf verdomde goed. Je probeert weer iemand voor trollerijen te strikken, nou, niet ik. Zuig maar lekker verder aan je duim, want "onderbouwde argumenten" heb jij ook niet getoond en alles wat anderen schrijven doe je af met "kruip uit je grot". Met Tokkies ga ik niet in discussie.


Gast

#309 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-14 01:05

#308: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Geen voorbeelden dus. En geen argumenten. Ik heb er genoeg gegeven, dus kom niet aan met die onzin. Dat u de werkelijkheid niet onder ogen wilt zien is uw probleem. Hoewel, u heeft er geen probleem mee, blijkbaar. U bent zelf een tokkie.


Anonymous

#310 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-14 01:15

#309: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Ijzersterk antwoord. Is mijn neefje van vijf al af aan het leren ("Jij bent zelf stom"), maar zover ben jij nog niet, blijkbaar.


Gast

#311 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-14 01:22

#310: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Over ijzersterke antwoorden gesproken... Als iemand uw neefje wijsmaakt dat hij zich zomaar "jij bent stom" mag laten zeggen, zonder dat die aantijging wordt onderbouwd, dan noem ik dat onverantwoordelijk. Maar in uw wereld is dat blijkbaar gebruikelijk.


Gast

#313 Re: grenzen dicht klaar

2015-09-14 09:46

#134: extreem rechts - grenzen dicht klaar 

 Stom gelul, in iedere stad in Nederland staan tientallen kantoorgebouwen leeg. We hebben dus plaats zat. Dat tentenkamp in Saoedi-Arabië wordt tenminste nog jaarlijks gebruikt (waar het voor gebouwd is). Onze kantoorpanden worden we aan de straatstenen niet kwijt.


Gast

#314 Re:

2015-09-14 09:49

#47: -  

 Deze mensen willen hun kinderen ook een mooi leven geven. Maar dat snap je dan weer niet.


Gast

#315 Re: Re: Re:

2015-09-14 10:01

#53: - Re: Re:   en die kunnen prima in de regio worden opgevangen

 Die worden prima in de regio opgevangen. Maar dat verzwijg jij maar even voor het gemak. Komt in jouw kraam niet zo te pas. Maar dat doen jullie altijd. Gewoon de zaken omdraaien en als dat niet lukt de aandacht proberen af te leiden. Verschrikkelijk zielig en bekrompen.

Nee, je hoeft niet te antwoorden zoals je dat bij iedereen al minstens dertien pagina's lang meent te moeten doen. Jouw antwoord interesseert mij niet en niemand niet. 


Gast

#316

2015-09-14 11:46

Ik ben het nooit eens geweest met het feit van open grenzen. Zeer dom!

Gast

#317 Re: Re:

2015-09-14 12:47

#301: - Re:  

 Wie is dan volgens jou een "islamknuffelaar"? Iedereen die het niet met jouw islamofobie eens is? Betekent het niet hebben van een ongegronde afkeer automatisch dat je iets omarmt? Verknipte ideeën heb jij.


Gast

#318 Re:

2015-09-14 12:48

#316: -  

 Dat was inderdaad dom van jou, het nooit eens zijn geweest met de open grenzen. Tunnelvisietje?

De realiteit

#319 Voor de Tokkies onder ons

2015-09-14 12:55

Opvang in de regio: geen ei van Columbus

 
 
Landen als Jordanië, Libanon en Turkije moeten ondersteund worden opvang in de regio te realiseren. In het NRC van 17 juni schrijft VVD-fractieleider Halbe Zijlstra dat zelfs VluchtelingenWerk het daarmee eens is. De reactie van Jasper Kuipers daarop werd 25 juni in NRC gepubliceerd.
 

De heer Zijlstra heeft gelijk dat we elkaar vinden op het vlak van investeren in de regio. Maar daar houdt de eensgezindheid ook op. De VVD wil de Europese grenzen namelijk vervolgens sluiten. Maar met slechts noodopvang in de regio ben je er niet. Het is een illusie te denken dat 'de regio' dit allemaal kan bolwerken. Terwijl ik dit schrijf, ben ik als waarnemer mee op een overheidsmissie naar Libanon en zie ik wat de beperkingen zijn van de opvang die deze regio kan bieden.

1 op 4 is vluchteling

Hier in Libanon hebben ruim 1,2 miljoen Syrische vluchtelingen hun toevlucht gevonden op een bevolking van 4 miljoen. De situatie is nijpend. Hoewel Libanon in eerste instantie de Syrische vluchtelingen met open armen heeft ontvangen, is de grens met Syrië begin dit jaar gesloten. Er zijn onvoldoende middelen om alle vluchtelingen onderdak en voedsel te geven, laat staan kinderen naar school te sturen. Nu 4 jaar na het begin van de Syrische oorlog, lopen de spanningen tussen de lokale bevolking in Libanon en de vluchtelingen sterk op.

Grote uitdaging

Sinds de Tweede Wereldoorlog waren er wereldwijd niet zo veel mensen op de vlucht. Ik ontken niet dat we voor een grote uitdaging staan. Naast Libanon vangt ook Turkije 1,7 miljoen Syrische vluchtelingen op en Jordanië ruim 650.000. De EU telt 500 miljoen inwoners en ontving als rijkste continent van de wereld nog geen 30.000 Syriërs in het eerste kwartaal van 2015. En hier zouden de grenzen dan dicht moeten? Circa 97% van de Syrische vluchtelingen wordt al opgevangen in de regio. Welk signaal geeft Europa af aan landen in de regio als wij de deuren sluiten voor de resterende 3%? Het is niet ondenkbaar dat de regio verder destabiliseert als Europa de deur op slot doet. Investeren in opvang in de regio moet gepaard blijven gaan met enige solidariteit door zelf ook op te vangen. Alleen op die manier blijft Europa een geloofwaardige gesprekspartner.

Jasper Kuipers
Adjunct-directeur VluchtelingenWerk Nederland
vanuit Beiroet, Libanon

Vrijdag 26 juni 2015


Gast

#320 Re: Re: Re: Re:

2015-09-14 12:55

#315: - Re: Re: Re:  

 Als ze prima in de regio worden opgevangen, waarom zijn ze dan hier? Misschien omdat de rijke golfstaten geen vinger uitsteken? Er zijn een paar landen in de regio die veel vluchtelingen opvangen, die gaan daar zwaar onder gebukt. En ook dat komt omdat de andere landen er niets van willen weten. Het klopt inderdaad dat het u niet interesseert, maar dat interesseert mij dan weer niet.


Gast

#321 Re: Re: Re:

2015-09-14 12:58

#317: - Re: Re:  

 Ongegronde afkeer? Gronden zat. U bent degene met verknipte ideeën.


Gast

#322

2015-09-14 13:05

Drogreden #6:

Opvang vluchtelingen

in eigen regio is beter

Vluchtelingen kunnen beter opgevangen worden in de eigen regio dan verder weg, bijvoorbeeld in het Westen. Wanneer zij worden opgevangen dicht bij het land dat zij ontvluchten, kunnen zij sneller terugkeren als het weer veilig is. Zij kunnen zich in een land in de eigen regio gemakkelijker aanpassen aan de sociale en cultu- rele omstandigheden dan in een (westers) land met een ander ontwikkelingsniveau. Zij zullen er ook beter kun- nen integreren, in het geval dat de opvang langer moet duren. Opvang van vluchtelingen in de eigen regio is bovendien goedkoper. Voor eenzelfde bedrag kunnen in de eigen regio meer vluchtelingen geholpen worden. Dat is kosteneffectief.

Deze argumenten worden vooral gebruikt door wes- terse opinieleiders en politici. Het klinkt aannemelijk: opvang in de eigen regio is beter. Maar de vraag is: beter voor wie? Voor de vluchtelingen zelf? Voor de landen in de omgeving van het land waar de burgeroorlog woedt? Of voor de landen die de vluchtelingen niet hoeven op te vangen, omdat zij verder weg gelegen zijn?

Vier van elke vijf vluchtelingen in de wereld worden reeds in de eigen regio opgevangen. Daar komen de ont- heemden nog bij: al die mensen die van huis en haard verdreven zijn, maar de grens niet bereiken en ergens in eigen land proberen te overleven. Het eigen land en de eigen regio: dat zijn over het algemeen arme ontwikke- lingslanden en het is er doorgaans niet veilig. Armoede en onveiligheid nemen er zelfs toe door de komst van grote groepen vluchtelingen. De druk op kwetsbare voorzieningen in die landen wordt immers groter. Bo- vendien brengen concentraties vluchtelingen het con- flict waarvoor men vluchtte met zich mee. De opvang van miljoenen vluchtelingen uit Afghanistan in Paki- stan sinds 1980 was bewonderenswaardig. Maar het conflict in Afghanistan was vlakbij en Pakistan is gede- stabiliseerd. Vluchtelingen uit Irak zijn op grote schaal opgevangen in Jordanië en Syrië, zonder noemenswaar- dige hulp van buitenaf. De huidige stroom van vluchte- lingen uit Syrië naar Turkije, Jordanië en Libanon vormt niet alleen een gigantisch humanitair, sociaal en econo- misch probleem, maar vergroot de kans dat het geweld in Syrië ook deze landen overspoelt. Vluchtelingen uit landen in Afrika zijn op het eigen continent altijd ruimhartig opgevangen. Bijna alle Afrikaanse buurlanden hielden hun grenzen open en de lokale bevolking maak- te plaats. De gevolgen waren aanzienlijk: ontbossing, waterschaarste, voedseltekorten en etnische spannin- gen. Landen in de omgeving van een conflicthaard – hieronder vallen ook Zuid-Europese landen van eerste aankomst – verdienen zowel financiële als praktische hulp, niet alleen om vluchtelingen op te vangen, maar ook om hen in staat te stellen op een veilige manier ver- der te trekken.

Het aantal vluchtelingen dat in het welvarende Wes- ten opvang zoekt is relatief gering. Waar hebben we het dus over, in Europa, Australië en Amerika? De opvang- mogelijkheden zijn groter, economisch en organisato- risch. Maar de begrotingsmiddelen en de organisatie- kracht in Europa en Australië worden vooral gebruikt om de grenzen te versterken, vluchtelingen tegen te houden, op te sluiten en terug te sturen. Ze kunnen im- mers beter in de eigen regio blijven? Die redenering gaat zelfs zover dat van Spanje, Italië, Malta, Griekenland en Bulgarije – geografisch dichter gelegen bij de conflict- haarden, waar vluchtelingen die hun heil in Europa zoe- ken dus het eerste aanlanden – wordt verwacht dat zij de opvang geheel voor eigen rekening nemen. Het is hun probleem, aldus politici in het Noorden van Europa. Dat de Zuid-Europese landen verzwakt zijn door de eco- nomische crisis en dat het lidmaatschap van de Europe- se Unie de noordelijke landen zou moeten verplichten tot solidariteit, speelt geen rol. Noord-Europa is wel be- reid om Zuid-Europa te helpen vluchtelingen weg te houden en terug te sturen, zelfs naar Libië, waar sinds de vanuit Europa geleide regimeverandering zwarte Afrikanen op mensonterende wijze worden bejegend.

Een redelijk klinkende redenering – ‘vluchtelingen zijn er beter aan toe in de eigen regio’ – wordt tot in het extreme doorgetrokken. Het argument van de kosten- effectiviteit is huichelachtig. De internationale hulp voor de opvang van vluchtelingen in de eigen regio is schandalig laag. Europa, inclusief ons eigen land, sluit de ogen en de beurs.

Jan Pronk


Gast

#323 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-09-14 13:07

#320: - Re: Re: Re: Re:  

 Nog een jij-bak. Ben je sterk in, hè? Maar argumenten? Ho maar. Enkel gissingen gebaseerd op het gebrek aan kennis.


Gast

#324 Re: Re: Re: Re:

2015-09-14 13:08

#321: - Re: Re: Re:  

 Fantasie zat, zul je bedoelen. Geen wonder dat iedereen jou hier ondertussen al uitkotst. Een hoop geklep maar geen enkel gegrond argument.

Zo is het toevallig ook nog een keer

#325

2015-09-14 13:11

Geef vluchtelingen toekomstperspectief in veilige landen in de regio

Het kabinet pleit voor een betere vorm van opvang in de regio. Totdat het toekomstperspectief van vluchtelingen in veilige landen in de regio is verbeterd, moeten Europese lidstaten de verantwoordelijkheid voor asielzoekers binnen de EU verdelen. Dat schrijven staatssecretaris Dijkhoff en Minister Ploumen namens het kabinet in een brief aan de Tweede Kamer.

De situatie van vluchtelingen is zorgelijker dan ooit. Er moet een eind komen aan de verdrinkingen, verstikkingen en mensensmokkel. Europese landen staan onder een groeiende immigratiedruk die niet snel zal afnemen. Om mensen die op de vlucht zijn voor oorlog ook in de toekomst bescherming te kunnen bieden, moeten Europese landen samen actie ondernemen.

Europese lidstaten moeten toewerken naar een betere vorm van opvang in de regio om mensen die op de vlucht zijn voor oorlog daar een perspectief te geven en doorreis naar Europa tegen te gaan. Vluchtelingen zoeken veelal bescherming in het eerste veilige land dat ze op de vlucht tegenkomen. De opvangcapaciteit en -kwaliteit staat wereldwijd onder druk door een tekort aan middelen. In Syrië en omgeving bedraagt dit tekort voor 2015 inmiddels 4,2 miljard. Het kabinet zal daarom in aanvulling op eerdere bijdragen nog dit jaar 110 miljoen bijdragen. 

Wanneer vluchtelingen op veilige plekken in de regio geen perspectief hebben, reizen ze door naar Europa. Om tegen te gaan dat mensen doorreizen naar Europa moet de EU bijdragen aan het creëren van betere opvang in de regio. Als er goede afspraken zijn gemaakt met landen in de regio over veilig opvang, wordt daar bescherming geboden. Wie vanuit die regio toch via andere wegen de EU bereikt wordt op grond van afspraken met de landen waar die opvang is, teruggestuurd om daar bescherming te genieten. Tegelijkertijd moet er een EU hervestigingsprogramma komen om opvang in de regio lucht te geven waarbij UNHCR na registratie voordrachten formuleert. De route naar eventuele opvang in de EU loopt dan via de opvang in de regio. Deze maatregelen zijn nodig om het cynische bedrijfsmodel van gewetenloze mensensmokkelaars te ontmantelen.

Deze maatregelen zijn niet op korte termijn te realiseren, maar vormen een essentieel eindpunt waar de EU naartoe moet werken. Er is een tussentijdse oplossing nodig. De migratiedruk op Europese landen verschilt sterk. Er zijn landen waar vluchtelingen aankomen om ongeregistreerd door te reizen, er zijn landen die vluchtelingen opvangen die eerder in een andere lidstaat zijn geweest en er zijn landen waar nauwelijks vluchtelingen aankomen. Europese landen moeten daarom álle asielaanvragen die in de EU worden ingediend - en niet alleen de aanvragen die worden ingediend in landen waar veel migranten aankomen - verdelen op basis van een verdeelsleutel die rekening houdt met de absorptiecapaciteit van een land. Dit vereist dat alle migranten die Europa binnenkomen direct worden geregistreerd. Een Europees akkoord over de duurzame opvang van vluchtelingen in veilige landen in de regio is een voorwaarde voor de verdeling van verantwoordelijkheid.

Ondertussen moet de EU ook doorzetten met het uitvoeren van de Europese migratieagenda. In de eerste plaats moeten alle lidstaten het Gemeenschappelijk Europees Asiel Stelsel implementeren, waar nodig aangevuld met een verdere verbetering van de beveiliging van de Europese buitengrenzen. De EU moet direct vaart zetten achter de inrichting en uitbreiding van hotspots in Italië, Griekenland, maar ook Hongarije. Ten slotte moeten we bij de aanpak van mensensmokkel de samenwerking met landen als Turkije, Egypte, Tunesië en Niger versterken, onder andere op het terrein van grensbewaking.

Een geloofwaardig asielbeleid vraagt om snelle terugkeer van mensen die geen bescherming nodig hebben. Nederland streeft naar vrijwillige terugkeer. In de meeste situaties kan dat ook en nemen herkomstlanden hun eigen onderdanen terug. Wanneer mensen niet vrijwillig vertrekken moeten ze gedwongen vertrekken. Te vaak blijkt dat herkomstlanden ondanks hun internationaalrechtelijke verplichting niet meewerken aan gedwongen terugkeer. De Europese landen moeten gezamenlijk gevolgen verbinden aan deze weigering.