Zeg NEE tegen het nieuwe Gentse mobiliteitsplan
Neem contact op met de schrijver van de petitie
OpenVLD behoren jullie ook nog tot het stadsbestuur???
Pro
Ik ben pro het circulatieplan uit het Mobiliteitsplan. London, Parijs en Brussel begrijpen sinds een paar jaar dat steden als Kopenhagen en Amsterdam het voorbeeld zijn. Ze zullen weldra Gent voorbijsteken qua mobiliteitsingrepen. Wie veel steden bezoekt ziet dat Gent achter loopt. Waarom? Omdat Gentenaars bang zijn voor verandering? Je zou het denken. Toen ik in de jaren 70 in Gent kwam wonen was het Belfort een rotonde, en stond het autoverkeer er in het weekend muurvast. Auto's reden van Oostakker naar Sint-Denijs-Westrem via de Veldstraat. In de Langemunt waren de voetpaden drie of vier tegels breed. Toen men de winkelstraten autovrij wou maken: groot protest. Daarna konden ze niet zonder. Idem voor het Mobiliteitsplan van Sas Van Rouveroi eind jaren 90: groot kabaal, doodsbedreigingen, kortzichtigheid, en na een paar jaar wil niemand het anders. Nu evolueren we naar een cirkulatieplan zoals het vele andere Europese steden functioneert. Met grote tevredenheid van de bewoners. Ook in Gent zal het een vooruitgang zijn. Autoverkeer zal inderdaad minder ruimte krijgen (wat iets anders is als: géén ruimte). Openbaar vervoer, fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte. Zo kunnen we evolueren naar een respectvollere manier van mobiliteit dan gisteren en vandaag. Maar vooral: naar een leefbaardere stad. Je gelooft me niet? Ga eens op reis naar de voorbeeldsteden, en kijk goed. Dat helpt.
Immers ik zie het niet zitten te voet of met een fiets of met het openbaar vervoer zes flessen cola en zes trappistjes en wat andere dingen naar huis te slepen. Watteeuw zal nu wel repliceren dat kraantjeswater veel gezonder is.
Re: Pro
Met een stadsring waar je voortdurend file schuift is dit een slecht mobiliteitsplan. Mocht men eerst een stadsring gemaakt hebben waar men vlot kan op rijden, dan zou rondrijden (rond de stad) geen beletsel zijn. Maar nu is het gewoon een ramp.
Ben een kleine zelfstandige en dit plan zou waarschijnlijk mijn doodsteek zijn... ik heb een klusbedrijf en ik doe veel kleine klussen die mijn klanten niet {meer} zelf kunnen doen etc... dus veel oudere mensen , ook veel alleenstaande mama's die het al moeilijk hebben . 1 van mijn sterkste punten is de snelheid waarmee ik mijn klanten kon bedienen , zeker in geval van een waterlek of een verstopte wc ofzo . die snelheid is al veel geminderd door de werkzaamheden en veranderde verkeerssituaties in Gent . Als dit plan erdoor komt is het gedaan met mijn bedrijfje ... Normaal gezien bied ik contracten aan aan kotbazen als er een student een probleem heeft dat ik binnen een bepaalde tijd aanwezig ben , ik durf deze niet meer aanbieden uit schrik om mijn beloftes niet te kunnen nakomen ( ik ben geen politieker dus dit is belangrijk voor mij ) . De ring kan nu al het verkeer niet aan , dus nog grotere files . nog meer vervuiling door uitlaatgassen en dat voor iemand van Groen ? Ergste vanal is dan nog dat we niks van inspraak hebben ... ja er waren 2 avonden waar we naartoe konden gaan ... de ene avond had ik een dringende interventie (waterlek ) en de andere avond had ik een opleiding die al maanden vastlag en waarvoor ik 350 euro betaald had .... dus ja . Gewoon schandalig !
| This discussion has been closed. |
Zogezegd moet dit nieuwe mobiliteitsplan de stad groener maken. Omdat er meer file is, auto's en andere voertuigen er langer over doen om op hun bestemming te komen, is er meer uitstoot. Er moet ook meer omgereden worden. Het traject wordt langer. Dus nog meer uitstoot van schadelijke gassen. En dat alles onder de mom van werken aan een 'groen' klimaat. Welke 'groene' geest heeft dit bedacht?