Eis het ontslag van Jozias van Aartsen

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Eis het ontslag van Jozias van Aartsen.

Kies een pseudoniem

#8601 Weet waar Michiel Mans voor schrijft!

2014-10-02 17:49

The Post Online; door Nazi’s, voor Nazi’s

 

Ach, maar natuurlijk. Het ligt weer aan mij. Ik heb weer niet goed gelezenvolgens Thomas van Aalten. Of sterker nog: ik lees dingen die hij niet zou hebben geschreven. Van Aalten heeft dus niet geschreven dat nieuwe journalistieke inititiatieven als De Correspondent en Jalta zinloos zijn omdat de tegelzetter uit Dalfsen niet weet wie Baudet is en dat zijn moeder gewoon de Volkskrant leest en ‘echt niet verbeten achter de knoppen zit: o, journalistiek initiatief, red mij toch!’

Nee, schrijft Van Aalten, hij heeft alleen wat tegen initiatieven waarmee ‘duidelijk geageerd wordt tegen het bestaande, zeker als de politieke kleur zo benadrukt wordt.’ Nou, dat is op zich een interessant standpunt, waarmee ik het totaal niet eens ben en dat getuigt van enorme intellectuele lafheid. Helaas onderbouwt Van Aalten die stelling niet, hij is het zelf die met die tegelzetter aankomt, en met zijn moeder, en met de inwoners van Elst (GLD), als argumenten voor de zinloosheid van De Correspondent en Jalta. Volgens mij heb ik dus precies gelezen wat Van Aalten geschreven heeft, maar probeert hij zich nu uit zijn eigen zompige moeras te wurmen omdat hij is overtuigd door mijn argumenten.

Voorbij het eigen gelijk

Van Aalten maakt het helemaal bont door een journalistiek initiatief te noemen dat zijn goedkeuring wél kan meedragen, namelijk The Post Online, voorheen De Jaap. Die site, papegaait Van Aalten de makers na, gaat ‘Voorbij het eigen gelijk’. 

Geweldig! Van Aalten keurt initiatieven af waarmee geageerd wordt tegen het bestaande, vooral als de politieke kleur zo benadrukt wordt, maar De Jaapvindt hij wel goed, en die is opgericht door Bert Brussen als protest tegen Joop.nl van de Vara en tegen de ‘politieke correctheid’. Nu moet ik eerlijk zeggen dat Brussen daarmee niet ageerde tegen iets dat bestond, want Joop.nl was alleen nog maar aangekondigd, toen Brussen al apestront ging. De site bestond nog niet eens.

Om Van Aalten om de oren te slaan met die holle frase ‘Voorbij het eigen gelijk’, keek ik even in de Twitter-tijdlijn van The Post Online, daar vis je de bewijzen dat die allesbehalve ‘voorbij het eigen gelijk’ opereert, zo uit. The Post Online heeft zichzelf diep ingegraven in het Eigen Gelijk, het Heilige Gelijk van The Post Online is in marmer gebeiteld, zogezegd. 

Racisten goed, antiracisten slecht

De eerste tweet, die ik zag was al bingo: ‘Anti-Fascisten belagen Powned en ThePos Online – En Constant Kusters houdt het netjes’. Vrij vertaald: Antifascisten slecht, fascist goed (Constant Kusters is de leider van de extreemrechtse NVU). Dat is precies wat je bij The Post Online kunt verwachten, dat mensen die protesteren tegen racisme de boeven zijn en de racisten de helden. Dat is waar het Brussen, die Marokkanen wegzet als Rifapen, vanaf het begin om te doen is geweest: een racistisch tegengeluid tegen de vermeende politieke correctheid van Joop.nl.

Dus lekker voor je, Van Aalten, maar je bent een luie denker, een intellectuele sloddervos, een prutser. Je gooit met je kont weer om wat je met je handen hebt rechtgezet.

Nieuwsgierig geworden door de tweet van The Post Online, volgde ik de link die erbij stond en kwam terecht bij dit verslag van een demonstratie van antifascisten tegen racistisch politiegeweld. Daar kwamen uiteraard de rechtse media op af om ruzie te zoeken, zoals rechtse media constant doen bij demonstraties van allochtonen en linkschmensen. Zuigerige vragen stellen, zich opdringen, treiteren, de weg belemmeren en als hun slachtoffers daar niet sportief op reageren, hebben zij het weer gedaan en wordt er gejankt over bedreigde persvrijheid en zo.

Voor de rechter verschijnen

Zo ook in dit verslag, waarin de antifascisten de zwarte piet krijgen toegespeeld omdat ze weigeren te praten met Powned en The Post Online. “Meningsvrijheid bedreigd, boehoe!”. Daarna krijgt Nazi Constant Kusters een veer in zijn reet want hij weet tenminste wat vrijheid van meningsuiting is. Daaronder foto’s van NVU’ers met borden: ‘De islam moet uit Nederland weg’. Voorbij het eigen gelijk. 

Maar het schokkendste aan dit alles is dat het verslag is geschreven door Robert van den Engel, die aanstaande woensdag voor de rechter moet verschijnen omdat hij iemand maandenlang heeft geterroriseerd, geïntimideerd, bedreigd en belasterd vanwege zijn mening. 

Daarnaast is Van den Engel een virulente racist en een seksist die al jarenlang vrouwen bedreigt met verkrachting, oproept mensen op te hangen en dood te schieten en zijn Twitter-account voorzag van foto’s van brandende kruisen en leden van de Ku Klux Klan met witte puntmutsen. Lees hier de details.

Fascistische site

Dat The Post Online een ranzige, racistische, fascistische site is en altijd is geweest, wordt ondubbelzinnig bevestigd door de samenwerking met Robert van den Engel. De redactie van The Post Online zegt hiermee: wij werken graag samen met racistische psychopaten die mensen stalken, bedreigen, terroriseren en belasteren vanwege hun mening, wij hebben alleen moeite met linkschmensen. Robert van den Engel en Constant Kusters zijn oké, antiracisten moeten dood. Zie ook de oproep van The Post Online om de website Krapuul kapot te maken.

Grote geldschieter van The Post Online is De Balie-directeur Yoeri Albrecht, part-time Nazi, die vorig jaar zat te janken dat ik hem bedreigd zou hebben. Up yours, vieze vuile hypocriete leugenaar. En ik verbreek de vriendschap met IEDEREEN die met The Post Online samenwerkt of die site aanprijst of promoot.

Houdt mijn omgeving Nazi-vrij.

Kies een pseudoniem

#8602 Weet waar Michiel Mans voor schrijft! Part two

2014-10-02 17:51

Laten we het eens over Nazi’s hebben

Dat krijg ik nou de hele tijd, als ik wijs op het extreemrechtse karakter van The Post Online, van die pruilers die me erop wijzen dat Miko Flohr toch ook voor die site schrijft. The Post Online-medewerker Michiel Mans doet het ook, en hij noemt Jaap de Ruiter, Huub Bellemakers en zichzelf, godbetert, als bewijs dat The Post Online een evenwichtig medium is, waar alle meningen gelijk zijn.

Miko Flohr, puh-leaze! Als Miko Flohr het linkse geluid op The Post Onlinevertegenwoordigt – en hij lijkt dat in elk geval zelf te geloven – dan is Links inderdaad hartstikke dood. Ik zie ‘m op Twitter weleens langskomen, dan is-ie altijd aan het meeblèren met zijn baasjes Bert Brussen en Bas Paternotte en het is steevast allemaal net zo fact-free als we van Domrechts gewend zijn. Gewoon dezelfde stemmingmakerij als bij De Telegraaf en GeenStijl en al die andere xenofobe schreeuwlelijkerds. Ik schreef er al eens eerder over.

Progressief, intellectueel tegengeluid

Flohr is wetenschapper en daar heeft The Post Online een klein legertje van, van ‘wetenschappers’. Linda Duits, bijvoorbeeld. Haalt overal Foucault bij om haar tenenkrommende drogredenaties en zelfs haar bestaan als couch-potato extra cachet te geven. Meende dat Annabel ‘dobbernegers’ Nanninga een feministische élan bij GeenStijl zou gaan ontketenen. Nee, echt een lampie, Linda Duits, en het bewijs dat The Post Online er ook is voor het progressieve, intellectuele tegengeluid. Lees het hier.

Of Jan Jaap de Ruiter, de Arabist. Denk je van charlatan Hans Jansen verlost te zijn, blijkt er in zijn keukenkastje een nog veel afzichtelijker gedrocht te zitten. Jan Jaap de Ruiter, met zijn mening en zijn stukkies en columpies en tweets en Facebook-berichten over álles. Met zijn gezwatel over Zwarte Piet (‘door de elite van het volk afgepakt’) en de groot-moefti van Jeruzalem, die Hitler best weleens het idee voor de Holocaust kon hebben ingefluisterd. Lees hier hoe Abu Pessoptimist gehakt van ‘m maakt, met twee vingers in z’n neus.

Aangifte tegen Krapuul

En dan hebben we nog Marcel Hulspas, de wetenschapsjournalist die meent dat de slavernij één grote zomervakantie was voor de zwarten, die hij lekker expres ‘neger’ blijft noemen, omdat zwarten hebben laten weten daar niet van te zijn gediend maar dat maakt Marceltjeparceltje zelf wel uit. Iemand moet me maar eens uitleggen waarom deze nitwit ook maar een haar beter zou zijn dan hoofdredacteur Pritt van GeenStijl.

“Maar er zit een GroenLinkser bij The Post Online!” Inderdaad, Huub Bellemakers. Ondertekenaar van een oproep van de redactie van The Post Online om aangifte te doen tegen de website Krapuul, wegens een mening die The Post Onliners niet aanstond. Need I say more?

Dwingend vingertje

Niet echt het bewijs dat The Post Online niet domrechts zou zijn dus, het gezelschap hierboven. Maar zelfs al waren ze wel echt links, dan nog zegt dat weinig. Het karakter van The Post Online wordt duidelijk als we kijken naar de ontstaansgeschiedenis en de grondleggers.

Bert Brussen richtte The Post Online, toen nog De Jaap, op om te proberen Joop.nl dwars te zitten, de linkse website die Francisco van Jole wilde maken als tegenhanger van het rechtse, tendentieuze GeenStijl. Brussen zag in Joop.nl, dat toen nog niet eens bestond en alleen maar was aangekondigd, ‘wederom een dwingend vingertje vanuit de zichzelf almachtig voelende progressieve hoek die krampachtig wil proberen invloed te blijven behouden’ en dat mocht helemaal niet van Brussen. De Jaap was bedoeld als aanval op dat progressieve vingertje van Joop.nl. Dat heeft Brussen zelf gezegd. Wie ben ik dan om hem tegen te spreken en net te doen alsof The Post Online niet domrechts is?

Sneue hoer

Het is ook niet zo dat Bert Brussen zich op de vlakte houdt, wat z’n politieke mening betreft of zo. Z’n haat jegens Marokkanen schreeuwt-ie van de daken evenals zijn weerzin ten aanzien van linksmensen. Brussen bedient zich van hetzelfde jargon en vandezelfde methoden als alle andere Domrechtse journalisten. Als hij het met iemand niet eens is, stalkt en belastert hij die persoon tot die huilend om genade vraagt. Wie niet toegeeft, mag van hem ‘sterven als een ‘sneue hoer’, of een ‘fascistische rat’. Vorig jaar organiseerde hij een virtuele lynchpartij tegen hoogleraar werktuigbouwkunde Marco de Baar, omdat-ie had getwitterd dat Jaap Mollema alias professor doctor Van Frikschoten, die pleitte voor genocide op moslims en die Anders Breivik bewonderde, een populistische en xenofobe blogger was.

Brussen haalde al snel Bas Paternotte binnen, de GeenStijl-columnist. Noemt zichzelf ‘fair and balanced‘ zonder een spoortje ironie. Heeft een tijdje met mensaap Jan Dijkgraaf meegelift, van De Metro naar HP/De Tijd, waar ze op een gegeven moment met hem in z’n maag zaten. Is van gezellige rechtse slijmbal verworden tot de Nederlandse Hermann Göring, die mensen kapot probeert te maken met laster als hij het niet met ze eens is. Lees het hier.

Theo van Gogh

The Post Online kreeg twee jaar geleden opeens versterking van Yoeri Albrecht, die een sloot geld meenam, en Mark Koster, een soort Donald Duck van de journalistiek, die nooit langer dan tien pagina’s een baantje volhield. Albrecht komt uit de entourage van Theo van Gogh, belastert mensen om ze kapot te maken als hij het niet met ze eens is. Koster heeft haat aan Marokkanen. Zo eentje die uit elk rapport de conclusie trekt dat allochtonen ons land kapotmaken. Ik vermoed om boete te doen voor het feit dat-ie vroeger politiekcorrect was.

Ik bedoel maar, de nieuwe medewerker van The Post Online, Neonazi-fan Robert van den Engel, tegen wie vandaag een proces begint wegens het terroriseren van een man die de broer van iemand is met wie Engel het niet eens is, is daar geen anomalie. Zijn modus operandi is precies dezelfde als die van zijn nieuwe collega’s.

Linda Lovelace

“Maar Peter, we zien toch ook stukken van mensen die écht links zijn? Zelfs van Marokkaanse Nederlanders die kritisch zijn over het huidige racistische klimaat in Nederland?” Klopt, Brussen wilde met zijn site het Nederlandse medialandschap veroveren en dat is hem deels gelukt. Onder andere door ook mensen, wier visie hij niet deelt, een podium te bieden. Nu The Post Onlineeen behoorlijke soortelijke massa heeft, denken mensen, die iets te zeggen hebben, eerder aan reus The Post Online als podium dan aan dwerg Frontaal Naakt

Maar het zijn allemaal Linda Lovelaces die zich laten deepthroaten door Brussen en Paternotte. Ze zijn de excuuslinksmensen en excuusallochtonen van The Post Online. In het het gros van de berichten over moslims en Marokkanen worden ‘de problemen benoemd’, zoals de haatpropaganda bij Domrechts eufemistisch heet, door types als Maja Mischke. Niet voor niks liep de gereformeerde Nazi Ewout Klei onlangs over van Joop.nl naar The Post Online. Hij verklaarde zelf dat hij zich niet meer bij Joop.nl thuisvoelde vanwege het antiracisme daar. Tja, dan kun je inderdaad beter voor The Post Online gaan schrijven.

Moslims en Arabieren

“Maar Peter, als je het niet met ze eens bent, hoef je ze toch niet meteen uit te schelden voor Nazi’s?” Ik ben van het benoemen, beste lezers, en bij The Post Online zijn ze niet gewoon rechts. Ze denken niet gewoon anders over klimaatopwarming of de multiculturele samenleving. Nee, het gaat over de superioriteit van onze beschaving, de perfide slechtheid van moslims en Arabieren, hoe Marokkanen ons land kapotmaken, over ‘Rifapen! Jazeker! JOUW volk!’. En wie het daarmee oneens is, wordt geïntimideerd en geterroriseerd, belasterd, kapotgemaakt.

Nazipraktijken zijn dat. En ik heb Miko Flohr, die altijd vooraan staat om de eerste steen naar iemand te gooien die de toorn van Domrechts heeft gewekt, nog nooit stelling zien nemen tegen deze praktijken.

Gast

#8603 Re: Re: Re: Speciaal voor alle Hindoes:

2014-10-03 08:47

#8597: - Re: Re: Speciaal voor alle Hindoes: 

 Ja, hopelijk lukt het jou ook.

Blijf bidden. Check "maha mantra" op google of youtube.

Veel geluk en vrede.

 

Jay Hind


Gast

#8604 Re: Re: Re: Re: Speciaal voor alle Hindoes:

2014-10-03 10:26

#8603: Gast - Re: Re: Re: Speciaal voor alle Hindoes: 

 Laat die charade maar; trapt toch niemand in, weirdo.

Gast

#8605 Re: Re: Re: Re: Re: Speciaal voor alle Hindoes:

2014-10-03 12:52

#8604: - Re: Re: Re: Re: Speciaal voor alle Hindoes: 

Probeer ook de Gaytrie mantra. Deze is heel krachtig. Let wel op de uitspraak. En voor het bidden goed reinigen en geen vis of vlees nuttigen. Zuiver je geest en lichaam.

Vrede zij met U en Uw familie.

Jay Hind

 


Gast

#8606 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Speciaal voor alle Hindoes:

2014-10-03 20:51

#8605: Gast - Re: Re: Re: Re: Re: Speciaal voor alle Hindoes: 

Mag je zelf doen; lijk je toch nog een beetje Hindoe.


Gast

#8607

2014-10-03 20:56

'Wilders klemde zich als drenkeling in nood vast aan het woordje miezerig'

COLUMN Bij veel politici én bij de media heerst een diepe angst Wilders aan de spreken op zijn gedachtengoed en onbehouwen gedrag, schrijft columnist Bert Wagendorp. 'Dat zijn nog altijd de naweeën van de episode-Fortuyn, toen jan en alleman wel meteen van leer trok, met alle gevolgen van dien.'




Gast

#8608

2014-10-03 21:04

Voorposters uit Twente met Job Hoogenboom (midden en hieronder) en Gerrit Knol (links). Job Hoogenboom is nu drie jaar belangrijk bij Voorpost Twente. Ook was hij actief op het fascistische internetforum van Stormfront en prees daar Adolf Hitler.


Gast

#8609

2014-10-03 21:05

Joseph Adolf Heitmann (1943) uit Amsterdam is zelf ook vervolgd wegens uitingsdelichten, net als Wilders. Sinds 2006 is hij al positief over de PVV. Eind 2009 krijgt hij een geldboete vanwege zijn uitingen op internet. Op een extreemrechts forum maakte hij homosexuelen en zwarte mensen uit voor “kruipende dieren” en noemde hij de “Hersen en zielssstruktier des Joods zwaar ziek”

Tja, het blijft moeilijk, hè, je moerstaal. Om van menselijkheid en fatsoen nog maar te zwijgen.


Gast

#8610

2014-10-03 21:06

Martijn Janssen (1967) uit Rotterdam is vooral erg actief op extreemrechtse internetfora, onder meer onder het pseudoniem ‘Ziekvanjoden’. Hij roept in 2006 al op om de PVV te steunen en voegt vandaag de daad bij het woord. Janssen is actief voor zowel Voorpost als de NVB en was in het verleden betrokken bij de NNP, Nieuw Rechts en de Nationale Alliantie.


Gast

#8611

2014-10-03 21:08

De NVB’ers Wim Beaux (midden) en Peter van Egmond (rechts). Beide heren zijn al vele jaren 'belangrijk' in extreemrechtse kringen. Zo was Wim Beaux voorzitter van CP’86 en loopt Peter van Egmond op demonstraties van de nazistische partij NVU mee. Samen bestieren ze de mislukte club Nationalistische Volks Beweging (NVB) die in 2007 in het nieuws kwam toen een knokploeg van Blood & Honour antifascistische demonstranten aanviel die bij een NVB bijeenkomst kwamen protesteren. Beaux heeft al een aantal veroordelingen achter zijn naam staan. Zo is hij in 2005 veroordeeld vanwege discriminerende uitingen in zijn tijdschrift en in 1998 veroordeeld wegens het leiding geven aan een criminele organisatie, de fascistische partij CP’86.


Gast

#8612

2014-10-03 21:09

Oud-CD Tweede Kamerlid Wim Elsthout (1963) uit Haarlem.  Hij zat samen met Hans Janmaat in de Tweede Kamer en was daarna kort actief bij Nieuw Rechts. Hij schreef in de jaren ’80 een racistische ingezonden brief, waarvoor hij een geldboete heeft gekregen.


Gast

#8613

2014-10-03 21:10

Links Alex Neid en midden Ben van der Kooi voor een Voorpost protestbord. Alex Neid is de afgelopen tien jaar actief geweest bij de Nieuwe Nationale Partij, Voorpost en de Nationale Alliantie. Ben van der Kooi is een straatactivist die verdacht werd van brandstichting in een moskee, maar bij gebrek aan bewijs vrijgesproken werd. Hij is al jaren actief bij extreemrechts. Onder meer bij het Vlaams Blok en de Nationale Alliantie.

Henk van Ingrid

#8614 Re:

2014-10-04 01:19

#8607: -  

 Zou Pechtold aub dan eerst afstand willen nemen van zijn nazi droom van "Ein volk, ein reich, ein führer" want die ideologie doet ons land veel meer schade dan 1000 Wildersjes zouden kunnen.

Henk van Ingrid

#8615 Re:

2014-10-04 01:21

#8607: -  

 Het is begrijpelijk dat Roemer en Samsom niet graag geassocieerd willen worden met het linksextremisme. Maar de linksextremisten associëren zich kennelijk wel graag met hén en misschien zouden ze zich eens moeten afvragen waarom dat zo is.


Gast

#8616 Re: Re:

2014-10-04 11:54

#8614: Henk van Ingrid - Re:  

 Gewoon maar iets roepen maakt het niet tot feit. Geef aan waarom je denkt dat Pechtold een dergelijke 'droom' heeft. En anders is het gewoon raaskallen.


Gast

#8617 Re: Re:

2014-10-04 11:56

#8615: Henk van Ingrid - Re:  

  Gewoon maar iets roepen maakt het niet tot feit. Geef aan waarom jij denkt dat linksextremisten zich graag zouden associëren met Roemer en Samsom (resp. gematigd en uiterst gematigd links), wat absoluut niet het geval is. En anders is het gewoon raaskallen.


Gast

#8618

2014-10-04 12:01

Rechtsextremisten actief bij de PVV

 

Mussolini-fan, SS-bewonderaar en Tweede Kamerlid Centrumdemocraten steunen Wilders

De Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders doet in maart mee aan de Provinciale Statenverkiezingen in alle provincies. Sinds de oprichting probeert de PVV tuig, onruststokers en bekende rechtsextremisten buiten de deur te houden. Dat dit niet eenvoudig is, bleek de afgelopen maanden. De ene na de andere PVV’er kwam in opspraak wegens criminele activiteiten, huftergedrag en politiek opportunisme. Om dit soort affaires en imagoschade te voorkomen werden in de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen de kandidaten zoveel mogelijk gescreend. Deze screening is niet waterdicht gebleken. 

Net als bij eerdere verkiezingen zijn er opnieuw rechtsextremisten bij de PVV betrokken. Een aantal als kandidaat en een aantal als ondertekenaar van een “Verklaring van ondersteuning van een kandidatenlijst”. 

De PVV heeft als nieuwe partij in elke provincie een aantal van deze verklaringen nodig om mee te kunnen doen. Als iemand de partij op deze manier wil steunen moet er direct contact met de PVV zijn. De potentiële ondertekenaars krijgen het benodigde papierwerk dan van de PVV. Daarmee dienen ze dan met een paspoort naar het gemeentehuis te gaan, waar ze aan de balie de feitelijke handtekening zetten. De PVV en de ondersteuners zijn dus bekend met elkaar.

Een overzicht van de extreemrechtse achtergronden van verschillende PVV’ers.

Dick Hartman (1960) uit Wateringen ondersteunt de PVV in Zuid-Holland. In 1982 stond hij twee keer kandidaat voor de neonazipartij Nederlandse Volks-Unie (NVU) voor de Tweede Kamer en de Haagse gemeenteraad, maar hij werd niet verkozen. Wanneer eind jaren negentig het internet opkomt, is Hartman betrokken bij verschillende websites rondom de SS en NSB. Hij gebruikt de schuilnaam “Seyffardt” waarmee hij verwijst naar de Nederlandse generaal Hendrik Seyffardt die in de Tweede Wereldoorlog met het nationaalsocialisme sympathiseerde en naar wie een SS-regiment vernoemd werd. Rond de eeuwwisseling werkte Hartman mee aan een website over Nederlandse vrijwilligers in de Waffen-SS. Dit project heette De Ordonnans en had ook een eigen tijdschrift. Na kritiek plaatst De Ordonnans een stelling dat ze geen neonazi’s of Holocaustontkenners zijn en niet aan politiek willen doen. Op de website staat een tijdschrift van oud-SS’ers uit Duitsland en er worden advertenties uitgewisseld met een uitgeverij en tijdschrift van Belgische oud-SS’ers. In 2001 schrijft Hartman dat hij al 15 jaar lang bijeenkomsten van voormalige Waffen-SS’ers bezoekt die zich in de Hilfsgemeinschaft auf Gegenseitigkeit der Soldaten der Ehemaligen Waffen-SS (HIAG) verenigd hebben. In 2007 staat er een herdenkingsartikel op Hartman’s website voor de Haagse SS’er Karel Weber, die kort daarvoor overleden is. Er staat een variatie op een SS-kreet bij: “Seine Ehre Hiess Treue”.

Ook Robin Ketelaars (1990) uit Zoetermeer ondersteunt de PVV in Zuid-Holland. Wanneer Geert Wilders zich in 2004 afsplitst van de VVD geeft Ketelaars op het nazistische internetforum Stormfront het advies om Wilders te steunen. Of anders het extreemrechtse partijtje Nieuw Rechts. Op Stormfront kunnen gebruikers hun standpunten ook duidelijk maken op een persoonlijke profielpagina. Ketelaars noemt zich daar “vol-is-vol” en is “blank met trots”. Hij plaatst een citaat uit Mein Kampf van Adolf Hitler waarin “rasvermening” afgewezen wordt. Ook zijn muzieksmaak in 2004 is veelzeggend. Hij houdt van de nazistische rockbands Landser, Skrewdriver en Brigade M. Verder schrijft hij dat hij in november 2004 een manifestatie van Nieuw Rechts in Amsterdam bezocht heeft en dat zijn moeder niet zo blij was dat hij bij Nova in beeld kwam. Na de moord op Theo van Gogh volgt er in het hele land een reeks aan geweldplegingen en aanslagen tegen islamitische doelen. Nadat er een zware bomaanslag is gepleegd op een islamitische basisschool in Eindhoven, klinken er lofkreten op het Stormfrontforum. Ketelaars schrijft: “Een lintje voor deze mensen! Eindelijk iemand die terugslaat. Natuurlijk, het zijn maar onschuldige kindertjes maar die kunnen wel uitgroeien tot radicale moslims”

De Centrumdemocraten (CD)

Je leest tegenwoordig stellingen dat de CD van Hans Janmaat minder radicaal zou zijn geweest dan de PVV nu is. Als je alleen naar het propagandamateriaal van de partijen kijkt en de stellingen waarmee men naar buiten treedt lijkt dit te kloppen. De PVV gaat verder in haar stellingen dan de CD durfde te gaan. Toch zegt dit meer over het maatschappelijke speelveld dan over het totale karakter van de partijen. Want de CD was wel degelijk veel radicaler dan de PVV, alleen was men veel voorzichtiger dit te uiten. Vooral omdat de maatschappij dergelijke taal destijds niet accepteerde. Als je bijvoorbeeld weet dat partijleider Hans Janmaat regelmatig bij de nazistische weduwe Rost van Tonningen op bezoek ging, de CD een eigen schietclub had waar skinheads en geweldplegers leerden schieten en men banden onderhield met rechtsextremistische partijen in Frankrijk, België en Duitsland, dan is het wel duidelijk dat de CD een veel radicalere partij was dan de PVV nu is.

Een aantal prominente ex-CD’ers steunt de PVV nu met een handtekening. Adèle Gilles (1965) en haar man Wim Elsthout (1963) uit Haarlem hebben het nog lang volgehouden bij de CD. Samen met de Amsterdammer Ruud Enthoven (1949) zijn zij niet alleen tot in 1999 bij de oude CD betrokken, ze maken ook een doorstart met een nieuwe CD, die ze Conservatieve Democraten dopen. Ze doen in 2006 nog tevergeefs mee aan de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam. Ze tekenen nu alle drie voor de PVV, net als de zoon van Gilles en Elsthout, Willem Elsthout jr. (1989). Junior werd in 2009 nog uit Trots op Nederland geweerd vanwege zijn extreemrechtse ouders.

Wim Elsthout was in 1997 Tweede Kamerlid voor de CD naast Janmaat. Net als Ruud Enthoven was hij bovendien gemeenteraadslid in zijn woonplaats. Ze waren jarenlang prominente gezichten van de extreemrechtse politiek in de praktijk. Het is dus opmerkelijk dat ze formulieren van de PVV hebben gekregen om deze partij nu te steunen. Vooral de Noord-Hollandse lijsttrekker Hero Brinkman moet als voormalig Amsterdams politieman toch weten wie Ruud Enthoven is. Kennelijk ziet hij er geen probleem in zich met dergelijke types in te laten. Enthoven was in de jaren negentig gemeenteraadslid voor de CD in Amsterdam, maar bewoog zich ook in het gezichtsveld van de Amsterdamse politie, waar Brinkman toen al werkte. Enthoven werd veroordeeld voor wapenhandel nadat hij illegale vuurwapens leverde aan taxichauffeurs en in de horeca. Hij zegt in 1994 lid te zijn van schietvereniging Lisse in Amsterdam Noord, waar Wim Elsthout zich destijds ook regelmatig ophoudt. Deze schietclub werd volledig gedomineerd door CD’ers en figuren die rond deze partij hingen.

Elsthout heeft een veroordeling op zijn naam staan vanwege een racistische ingezonden brief naar een lokale krant. In 2004 is hij actief bij Nieuw Rechts. Wim Elsthout staat dat jaar kandidaat voor het Europese Parlement en doet hij mee aan een “Jong-Rechts” demonstratie van Nieuw Rechts.

Naast deze kopstukken tekenen nu ook een aantal mindere goden van de CD voor de PVV. Bijvoorbeeld Andre Wijsman (1963) uit Leiden die in 1998 de CD tweemaal ondersteunde. Wijsman was in januari 2010 al aanwezig met een protestbord bij een actie van de PVV rondom het proces tegen Geert Wilders in Amsterdam.

Daar was Jeroen Korthuis (1965) uit Leeuwarden ook aanwezig. Korthuis steunde de CD in 1995. Hij kwam in 1999 in het nieuws door zijn bemoeienis met de moordzaak op Marianne Vaatstra uit Kollum.

Nieuw Rechts

Naast Wim Elsthout was ook Thimo Rietdijk (1985) uit Rotterdam actief bij Nieuw Rechts. Dit was een extreemrechts splinterpartijtje rondom de Rotterdammer Michiel Smit. Rietdijk staat een aantal keer kandidaat bij verkiezingen en doet mee aan acties. In 2006 schrijft hij op het extreemrechtse internetforum Holland Hardcore dat hij een paar duizend Nieuw Rechts pamfletten heeft verspreid, maar ook op de PVV heeft gestemd. Rietdijk tekent nu dus voor de PVV. Dat doet hij samen met iemand waarmee hij samenwoont, en die in het verleden ook Nieuw Rechts steunde.

Alexander van Hattem (1983) staat als derde op de PVV-lijst in Noord-Brabant en heeft daarmee een grote kans om als Statenlid te worden gekozen. Daarmee krijgt de PVV een echt politiek dier op het pluche. Maar wel één, die op vreemde plaatsen heeft rondgesnuffeld.

Van Hattem is 18 jaar wanneer Pim Fortuyn wordt vermoord. Fortuyn is vanaf dat moment de rode draad in het politieke leven van Van Hattem. In 2003 probeerde hij al gekozen te worden voor de Provinciale Staten voor de Lijst Pim Fortuyn (LPF). Vanaf dan kleedt hij zich vaak in de blauwgele partijkleuren met dito Fortuyndas.

Na de moord op Fortuyn is een groep jonge fanatieke aanhangers van plan om een jongerenorganisatie van de LPF op te richten. Dat plan is niet onomstreden, Fortuyn wilde immers nadrukkelijk géén jongerenorganisatie. Maar de ‘Jonge Fortuynisten’ (JF) worden na enige aandringen toch door de LPF gedoogd en in een later stadium omarmd. Van Hattem is vanaf de oprichting een van de dragende figuren van de JF en vanaf 2003 voorzitter. Met enkele anderen vormt Van Hattem in dat gezelschap de extremistische en activistische vleugel. Vanuit deze vleugel worden contacten aangegaan met extreemrechtse partijtjes als Nieuw Rechts, de Nieuwe Nationale Partij (NNP) en de Nationale Alliantie. Vooral met Nieuw Rechts ontstonden nauwe banden, partijleider Michiel Smit sprak een aantal maal op JF-bijeenkomsten.

Ook worden door de JF diverse acties georganiseerd in (nauwe) samenwerking met Nieuw Rechts en de NNP. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om demonstraties voor het binnenvallen van Irak, een handtekeningenactie tegen een moskee, een demonstratie tegen pedofilie (1) en een herdenking van 11 september. Die laatste demonstratie werd gedomineerd door rechtsextremisten, die er voor zorgden dat een aantal joodse demonstranten moest vertrekken. Alexander van Hattem voerde in het voorjaar van 2003 actie in Tilburg onder de vlag van Nieuw Rechts. Wanneer in Eindhoven een groep antifascisten folders verspreidt tegen de neonazistische Nationale Alliantie duikt Van Hattem op om deze activisten te fotograferen. Ook is Van Hattem in 2003 medeorganisator van een demonstratie tegen de terreurorganisatie RAF. Voor die demonstratie wordt opgeroepen onder de JF-aanhang en onder extreemrechtse organisaties. Dat zorgt ervoor dat een kleine groep JF-leden samen met een grote groep rechtsextremisten en neonazi’s demonstreert. (Zie Jonge Fortuynisten)

Overigens verliep de samenwerking met rechtsextremisten niet altijd even soepel. Na een persoonlijk conflict met een ander JF-lid verspreidde Van Hattem pamfletten in diens woonbuurt met de tekst “Neonazi in uw omgeving!”. (2)

Nadat de JF vanaf 2007 nauwelijks meer activiteiten heeft ontplooid, is Van Hattem vooral actief geweest rond de LPF-fractie in de Eindhovense gemeenteraad.

Internet

In Groningen staat Matthijs Jansen (1979) kandidaat op plek 3. Deze voormalige LPF’er was in 2006 betrokken bij de verkiezingscampagne van de PVV. Hij koos echter het extreemrechtse internetforum Polinco (Politiek Incorrect) als platform om steun te verwerven voor de PVV. Dit inmiddels opgeheven forum was een thuishaven voor complotdenkers, neonazi’s, antisemieten en Fortuynisten. (3)

In 2010 is Matthijs Jansen lijsttrekker van de Partij Vrij Groningen bij de gemeenteraadsverkiezingen. De PVV koos er toen voor om niet aan de gemeenteraadsverkiezingen mee te doen, waarop Jansen het met een imitatiepartij probeerde. Maar hij wordt niet verkozen.

Er zijn meer LPF’ers die op Polinco actief waren en nu voor de PVV tekenen, bijvoorbeeld politiek avonturier Bram van Tongeren (1950) uit Haarlem. Hij heeft een carrière achter de rug die hem van de SP via Leefbaar Nederland, naar de LPF en Nieuw Rechts, in 2006 bij de PVV doet belanden. Bij Leefbaar Nederland stond hij een oude rechtsextremist bij die vanwege zijn standpunten uit die partij werd gewipt. En op Polinco beklaagt hij zich over het feit dat Leefbaar Nederland rechtsextremisten royeert.

Uit Amsterdam komt Bram Fick (1966). Nadat hij in 2003 werd geroyeerd door de LPF, ging hij het huidige PVV-Kamerlid Fleur Agema ondersteunen in de Staten van Noord-Holland. Hij is in 2002 actief op Polinco.

Wladimir van Kiel (1950) uit Heiloo tekent nu ook voor de PVV. Rond de eeuwwisseling is deze libertariër flink actief in discussiegroepen op het internet. Hij loopt ermee in de kijker bij het Meldpunt Discriminatie Internet (MDI), dat hem op de vingers tikt. Hij scheldt ze hierna uit voor ‘fascistische bureaucriminelen a la Adolf Eichmann’ en hoopt dat de medewerkers van het MDI na de verkiezingen worden opgepakt. Van Kiel is rond 2002 actief bij de LPF en daarna gaat hij met zijn eigen partij Leefbaar Heiloo de boer op. In de jaren tachtig adverteerde hij al voor zijn automatiseringsbedrijfje in het blad StaVast van het extreemrechtse Oud-Strijders Legioen (OSL). Deze oudstrijders waren decennia lang speler op het veld van de internationale extreemrechtse politiek. Ze kenmerkten zich door anticommunisme, militarisme en Law-and-order-standpunten. OSL-voorzitter Prosper Ego was in de jaren zestig medeoprichter van de Nederlands Zuid-Afrikaanse Werkgemeenschap (NZAW). Het Apartheidsregime initieerde dit soort clubs om de Apartheidspolitiek te verdedigen.

Rein Kuiper (1939) uit Oude Pekela was in 1999 ook beroepshalve bij het OSL betrokken. Als accountant controleerde hij hun financiën. Hij schrijft in juni van dat jaar een opiniestuk voor de StaVast over de wreedheid van de Turken door de eeuwen heen. Ook keert hij zich daarin tegen “de verbreiding van het multiculturalisme” door regeringen van NAVO-landen. Hij was dus ook inhoudelijk en opiniërend bij het OSL betrokken. Kuiper is nu de dertiende kandidaat voor de PVV in Groningen. Rein Kuiper is geen nieuwkomer op het politieke speelveld. Hij was penningmeester van de autopartij Nederland Mobiel en in 2003 kandidaat voor de LPF in Gelderland.

Ook recenter stond hij nog kandidaat bij verkiezingen. In 2006 bijvoorbeeld trachtte hij met Hilbrand Nawijn in de Tweede Kamer te komen met diens Partij voor Nederland. Nawijn werkte toen openlijk samen met Filip de Winter van het Vlaams Belang.

In 2003 is Rein Kuiper deelnemer aan de extreemrechtse mailinglijst Frisians. Daar discussieert hij bijvoorbeeld met Mart Giesen (ex-CD) over de economie.

De lijsttrekker in Drenthe is Ronald Beimers (1969) uit Roden. In 1995 was hij medewerker “pers & voorlichting” op de afdeling commerciële en PR-activiteiten van de pro-Apartheidsorganisatie NZAW. Beimers hielp mee beursen te organiseren om Zuid-Afrikaanse producten te promoten. Omdat de Apartheid in Zuid-Afrika in de jaren daarvoor was afgeschaft, richtte de NZAW zich ook meer op culturele banden met blanke Zuid-Afrikanen en op de taalverwantschap met het Afrikaans. Toch was de betrokkenheid met de politieke ontwikkelingen in Zuid-Afrika daarmee niet verdwenen. In 1997 organiseerde de NZAW nog een bijeenkomst met de Apartheidsgeneraal Viljoen die met zijn politieke partij Vrijheidsfront aan de weg timmerde. In de jaren negentig werd er vanuit Zuid-Afrika een onderzoek ingesteld om de geldstromen van het Apartheidsregime naar de NZAW en soortgelijke belangenclubs te onderzoeken. Het NZAW was in 1963 immers opgericht met steun van het Apartheidsregime en werd vooral in de jaren zeventig en tachtig gezien als belangenbehartiger van Apartheid. In 2010 sprak Marcel Bas van de NZAW nog op een bijeenkomst over Zuid-Afrika van het extreemrechtse Voorpost. Ronald Beimers heeft tegenwoordig ook een vestiging in Zuid-Afrika met zijn bedrijfje 2b-Fast. In een interview zegt hij dat hij rond 2002 bij de LPF betrokken was.

In Zuid-Holland staat Hagenaar Sebastian Kruis op de tiende plek van de kandidatenlijst van de PVV. Hij werd in 1989 geboren in Colombia en als baby geadopteerd door een Nederlands echtpaar. In 2008 raakt Kruis betrokken bij de anti-islam-club Stop Islamisering van Nederland (SIOE-NL, Stop Islamisation Of Europe, afdeling Nederland). Deze organisatie had vanwege het gekozen thema een sterke aantrekkingskracht op rechtsextremisten, waarmee vervolgens werd samengewerkt. De extreemrechtse straatactivist Ben van der Kooi was vaak welkom op activiteiten van SIOE-NL. In april 2008 trachtte de club te demonstreren in Den Haag en stond Sebastian Kruis met mensen als Voorpostactieleider Paul Peters, de extreemrechtse querulant Rene van Gool en Ben van der Kooi te wachten tot de organisatie besloot de boel af te blazen vanwege een tegenvallende opkomst. Later heeft Sebastian Kruis via Hyves nog contact met Ben van der Kooi over acties om Geert Wilders te ondersteunen.

De activiteiten van Kruis op internet zijn sowieso opvallend. Zo had hij in 2008 een site onder de naam “eigencultuureerst” waarop hij zich tegen islamisering keert. In een discussie over het verkiezingsprogramma van de NVU, waarover hij “geen slecht woord” wil zeggen, stelt hij dat de fascistische Italiaanse dictator Mussolini “het grootste staatshoofd dat de wereld ooit gekend heeft” is.

Dries Mosch (1948) is al bijna tien jaar actief bij Leefbaar Rotterdam. Na de dood van Pim Fortuyn volgde Mosch hem op als raadslid in Rotterdam. Hij is nu ondersteuner van de PVV.

In de kieskring Rotterdam zijn nu ongeveer dertig mensen van Leefbaar Rotterdam betrokken bij de verkiezingsdeelname van de PVV. Dat bevestigt het beeld van de nauwe samenwerking tussen beide partijen, dat al eerder in de media naar voren kwam. In een grijs verleden schoot Dries Mosch met een illegaal vuurwapen een inbreker neer. Hij kreeg hier een werkstraf voor. Mosch was de laatste jaren ook actief bij de LPF en Trots op Nederland. In januari 2005 doet hij iets wat de meeste rechtse politici niet aandurven, om niet het risico te lopen voor rechtsextremist versleten te worden: hij bezoekt met een groepje van Leefbaar Rotterdam een bijeenkomst van het Vlaams Belang (voorheen Vlaams Blok) in Antwerpen. Hilbrand Nawijn houdt daar dan een toespraak. In datzelfde jaar raakt Mosch in opspraak als hij de eigenaar blijkt te zijn van het clubhuis van de Hells Angels in Rotterdam. In 2009 kwam een eind aan deze situatie.

Slotsom

Het is bekend dat de PVV de bezoekers op bijeenkomsten streng laat screenen door de politie. De kandidaten worden maandenlang getest en doorgezaagd in speciale klasjes. Ze moeten een verklaring omtrent hun gedrag overleggen om door de PVV geaccepteerd te worden. Van de handtekeningzetters is bekend dat ze de benodigde papieren van de PVV moeten krijgen. De gemeente levert dat soort informatie niet aan mensen die daar aan de balie om vragen. Dus ook zij hebben persoonlijk contact gehad met een vertegenwoordiger van de PVV.

Al met al geven de personen die de verkiezingsdeelname van de PVV mogelijk maken een gevarieerd beeld. Eén beeld is echter duidelijk. De PVV weet geen afstand te houden tot kandidaten en ondersteuners die hun sporen in de extreemrechtse wereld reeds verdiend hebben. Voormalige leden van de CD en diverse extreemrechtse actie- en belangengroepen herkennen zich in het politieke wereldbeeld van de PVV, dat bepaalde grondrechten van een gehele bevolkingsgroep wenst af te nemen. Zij beschouwen deze partij terecht als een nieuw vehikel om hun extreemrechtse en discriminerende politiek voort te zetten.


Gast

#8619

2014-10-04 12:03

Links Dries Mosch, midden Ronald Sorensen en rechts Hennie van Schaik op PVV manifestatie


Gast

#8620

2014-10-04 12:04

Sebastian Kruis op SIOE manifestatie


Gast

#8621

2014-10-04 12:06

Alexander van Hattem (met bril en Lonsdalejas) op een flyeractie van Nieuw Rechts in Tilburg


Gast

#8622

2014-10-04 12:07

Ruud Enthoven (in cirkel) op CD demonstratie


Gast

#8623

2014-10-04 12:08

Thimo Rietdijk (links met vlag) op Pim Fortuyn herdenking. Rechts partijleider Michiel Smit


Gast

#8624

2014-10-04 12:09

Robin Ketelaars op het Stormfront forum


Gast

#8625

2014-10-04 12:10

Sebastian Kruis over Mussolini, op een hyvesprofiel in 2009