Breed onderzoek misstanden psychiatrie

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Uitbreiding Commissie De Winter zonder "vrijwillige" plaatsingen/opnames jeugdzorg/stopzetten petitie-site.

2016-11-08 10:27:19

Beste ondertekenaars van de petitie,

Het Kabinetsbesluit om het onderzoek van de Commissie De Winter uit te breiden met de met rechterlijke machtiging geplaatsten in de jeugd GGZ, de alleenstaande onder voogdij staande minderjarige vreemdelingen, en de in doven- en blindeninternaten opgenomen minderjarigen, is positief te waarderen.

Maar helaas is wat WOMP vreesde bewaarheid: ten aanzien van cliënten in de jeugd GGZ blijft het kabinet halsstarrig vasthouden aan de tot het minimale beperkte interpretatie van wat moet begrepen als 'onder verantwoordelijkheid van de overheid geplaatst'. Zij beperkt die verantwoordelijkheid namelijk tot die plaatsingen die tot stand zijn gekomen op grond van een civielrechtelijke machtiging. Daarmee holt het kabinet de algemene verantwoordelijkheid van de overheid voor de zorgkwaliteit en de veiligheid van alle cliënten die in een instelling voor jeugd GGZ verbleven of verblijven. De overheid heeft en had immers als enige partij de bevoegdheid tot toezicht op en inspectie van die zorg, ook de zorg voor zogenaamd 'vrijwillig' geplaatsten in de jeugd GGZ. Er is geen redelijke grond te vinden voor het maken van onderscheid op basis van de formele vorm van de plaatsing, waar het gaat om geweld gepleegd tijdens het daadwerkelijke verblijf.

WOMP zal samen met cliëntenorganisaties, lotgenotenorganisaties en (individuele) professionals een beroep blijven doen op de politiek.

WOMP raadt een ieder aan die “vrijwillig” is geplaatst zich te melden bij de Commissie De Winter: “Ook mensen die er op andere wijze bij betrokken zijn geweest, kunnen vanaf dinsdag 8 november bellen.” https://www.commissiegeweldjeugdzorg.nl/

Op 1 mei j.l. heeft de werkgroep aan jullie gevraagd of er belangstelling was voor een een bijeenkomst, de aanmeldingen zijn te gering om een bijeenkomst te plannen. WOMP sluit de petitiesite, dank voor jullie ondertekening/steun, via de website kunnen jullie ons blijven volgen.

Met vriendelijke groet,

WOMP

werkgroep

Bijeenkomst

2016-05-01 13:53:21

Aan de ondertekenaars van de petitie,

De werkgroep observatie misstanden psychiatrie wil de mogelijkheid onderzoeken voor het organiseren van een bijeenkomst, waar we jullie als ondertekenaars voor willen uitnodigen. Dit is een bijeenkomst waar de gelegenheid zal worden geboden tot ontmoeting, onderlinge uitwisseling en ervaringen delen.
Nu weten wij niet of deze behoefte er is en of u daar als ondertekenaar voor voelt. Het is aan u om dat te bepalen. We hopen op deze manier tegemoet te kunnen komen aan de wens van hen die contact met W.O.M.P. hebben opgenomen met klachten, vragen en persoonlijke ervaringen met GGz.
We zijn als werkgroep zelf niet in de positie of gelegenheid en bezitten niet de invloed om de vaak complexe hulpvragen en klachten op te lossen. Wel zijn we met verschillende organisaties voortdurend in gesprek om het door ons allen gewenste meldpunt te realiseren, waar men met deze vragen terecht zal kunnen.
Op 17 mei presenteert de commissie de Winter de uitkomst van haar onderzoek omtrent psychisch en fysiek geweld in de jeugdzorg & pleeggezinnen. We zijn voornemens om nabij deze presentatie de petitielijst aan te bieden en de eerste conclusies van een eigen pilot-onderzoek dat we hebben verricht als werkgroep. Tijdens de ontmoetingsdag en via mail zullen we, voor wie dat wil, de uitkomst van het onderzoek en de Commissie de Winter bekend maken.
Wilt u, als u interesse heeft in een ontmoetingsdag, dit aangeven door dit ons te berichten via

werkgroepomp@gmail.com

Met vriendelijke groet,
Jeannette Brouwer, Janite Brands, Mark Ormel, Jolanda Huijberts, Mieneke Bril.

werkgroep

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.