tweedekansbarlaboys

Ik weet zeker dat jullie afgelopen week allemaal hebben vernomen wat er is gebeurd op het Barlaeus Gymnasium. 4 Jongens hebben in het systeem van de school ingebroken en hebben op die manier hun absenties weg kunnen en halen en een van de jongens heeft zijn cijfers veranderd. Dit is natuurlijk een onacceptabele actie, en daarom werden de jongens deze week geschorst. Toen zij vrijdag op school kwamen kregen ze te horen dat ze alle 4 van school worden gestuurd. Ik ben het hier niet mee eens, om de volgende redenen.

Dit zijn de feiten; Drie van de jongens hebben enkel en alleen hun absenties af en toe aangepast, wat erg veel gebeurt op scholen door het hele land en wat ook al jaren lang mogelijk was, voordat het absentie-systeem werd gedigitaliseerd. Je zou kunnen zeggen dat omdat het een 'bewuste inbraak' was, het niet zo onschuldig te omschrijven valt, maar ik denk dat dit is hoe we ons ontwikkelen. Vroeger was het je 'te-laat strippenkaart' vervalsen, maar sinds alles in dit tijdperk digitaal is geregeld, passen ook de kwajongensstreken zich hier op aan, dus wordt dezelfde actie een computer-inbraak. Hoe de jongens het wachtwoord hebben verkregen is door een simpel trucje, namelijk door in firefox 'toon oopgeslagen wachtwoord' aan te klikken. Ze hebben dit gebruikt om absenties aan te passen vanuit het account van een lerares. Het is dus geen daad geweest door moeilijke hack-methodes, iedereen kan dit doen, bij elke computer op het Barlaeus.

Ten eerste is het vreemd hoe dit wordt afgehandeld. Je helpt een probleem niet de wereld uit door het simpelweg van je af te zetten en het andermans probleem te maken. Als de jongens van school worden gestuurd, hebben ze nooit meer een kans om het goed te maken en worden ze door de opvangende scholen gezien als misdadigers in spe. Zo zullen ze zich dan ook kunnen gaan gedragen, gefrustreerd door te snel genomen besluiten. Een doel van de school is immers ook om goede burgers in de maatschappij te zetten en ze heeft ook een rol in de opvoeding. Door ze weg te sturen maak je van deze jongens zeker geen betere burgers. Opmerkelijk is, is dat een van de leerlingen zelfs al gestopt was met zijn daden. Hij had al ingezien dat wat hij deed echt niet kon, maar toch is zijn straf even groot als van de jongen die cijfers en erg veel absenties heeft veranderd. Er zijn ook nog zo veel manieren om ze op het Barlaeus zelf te straffen, die ook nog een beter resultaat behalen. En vergeet niet dat ze nu al een hoop straf hebben gehad. Een week met je boze ouders thuis, veel werk in te halen en het is iets dat je in je hele leven nog blijft achtervolgen. Het doel van de school is immers om ervoor te zorgen dat dit niet nog een keer gaat gebeuren. Reken maar dat deze jongens dit geen moment nog een keer in hun hoofd zullen halen.

Deze jongens zitten al 5 jaar op het Barlaeus en zijn verder nog nooit geschorst geweest. Ik kan me voorstellen dat als je de mogelijkheid hebt om je af en toe niet te hoeven melden, je die dan grijpt. Het gebruik van het wachtwoord is niet buitensporig geweest door alle jongens. Dat zij allen zo'n grote straf moeten krijgen is volgens mij overdreven, en misschien zelfs alleen om de status van de school hoog te houden. Door alle media aandacht van afgelopen week heeft de schoolleiding misschien het idee gekregen dat ze moeten bewijzen dat dit soort gedrag niet gepikt wordt op het Barlaeus, en nemen zij dit heftige besluit. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, en ik kan me voorstellen dat de schoolleiding zich zeer onderdruk gezet voelt.

Op het Barlaeus hangt een goeie sfeer en is de verstandhouding tussen leraar en leerling op een volwassen niveau. Een goede sfeer in een bepaalde groep kenmerkt zich met eigenschappen als vriendelijkheid en vrede, maar ook met het feit dat als er een situatie plaatsvindt waarbij er een conflict is ontstaan, deze wordt afgehandeld op een vergevingsgezinde manier, waar in ieder geval over de consequenties gepraat zou kunnen worden, niet met een keihard, overdreven optreden. Ook moet de school zelf misschien een deel van de verantwoordelijkheid dragen, aangezien zij het wachtwoord wat de jongens hebben gebruikt, een jaar of misschien wel langer niet hebben veranderd. In de schoolregels staat dat je als leraar je wachtwoord om de 6 weken moet veranderen, en natuurlijk al helemaal als je toegang hebt tot iedereen zijn absenties en cijfers. Een argument van de schoolleiding was dat een jongen zijn cijfers niet had veranderd omdat ze toevallig van nature al goed waren, maar het anders waarschijnlijk wel had gedaan. Dit is onzin, elk cijfer kan altijd beter, en ik vind dat we ons moeten realiseren dat de drie jongens die geen cijfers hebben veranderd juist bewezen hebben dat ze nooit vol misbruik van de situatie hebben gemaakt.

Ik snap dat de schoolleiding zich erg verraden en boos voelt, maar je kan niet verwachten dat als het systeem zo makkelijk in te dringen valt, niemand van de 800+ leerlingen op de hele school daar gebruik van zou maken. Het is een domme, onacceptabele actie, maar dat zij hiervoor 5 jaar op het Barlaeus moeten weggooien vind ik heel erg overdreven. Ik denk dat wij met deze petitie nog kans hebben om de schoolleiding te laten inzien dat de drie jongens die hun cijfers niet hebben veranderd een andere straf zouden moeten krijgen maar in ieder geval nog een kans verdienen op het Barlaeus. U zou ons enorm helpen door dit te ondertekenen, zodat we in ieder geval nog kunnen laten zien aan de school dat veel mensen het hier mee eens zijn. We moeten ons ook realiseren dat 16-jarige jongens niet altijd even lang stilstaan bij hun acties en leeftijd ook meespeelt bij situaties zoals deze. Iedereen verdient een tweede kans. Alvast heel erg bedankt.