KwaliTIJD voor het Kind

Petitie van werknemers in de jeugdzorg, aan de CAO onderhandelaars

Te hoge werkdruk ontstaat als je langere tijd niet, of met moeite, binnen de beschikbare tijd kan voldoen aan de eisen die aan je gesteld worden. Een gevolg van een onbalans tussen tijd en taken. Als je een te hoge werkdruk hebt, is dat niet alleen vervelend, maar op den duur ook slecht voor je gezondheid. Werkstress, burn-out en hart- en vaatziekten: allemaal voorbeelden van klachten die samen kunnen hangen met werkdruk. Dit kan leiden tot hoog ziekteverzuim binnen de organisatie, het verdwijnen van bekwame werknemers uit de sector, en kan ongewenst de kwaliteit van werk beïnvloeden.

Omtrent dit thema hebben het Landelijk OR-platform Jeugdzorg (bestaande uit OR’ren van de gecertificeerde instellingen) samen met FNV en CNV de handen ineen geslagen om van werkdruk een zo concreet mogelijk thema/project te maken. Wij streven daarin naar een structureel betere balans tussen tijd en taken. Wij zullen dit project via verschillende wegen en activiteiten vormgeven; 1) via de politiek, 2) in organisatiestructuur/werkwijze en 3) arbeidsvoorwaardelijk. Wij willen “KwaliTIJD voor het kind”.

Met betrekking tot de arbeidsvoorwaardelijke kant richten wij ons nu tot u; onze cao tafel. Wij willen bij uw vergadering onze noodklok luiden en u overtuigen van de impact die werkdruk heeft op onze werkzaamheden. Het water staat ons aan de lippen. Wij willen u daarom verzoeken om in de onderhandelingen gedegen en serieus werk te maken van dit thema. Dusdanig dat dit ook resulteert in concrete afspraken tussen partijen waaruit blijkt dat u deze noodkreet onderstreept.   Wij verzoeken om in deze cao een reëel werklast-weeginstrument op te nemen teneinde op organisatieniveau te kunnen komen tot een reële werklast voor alle werknemers in de jeugdzorg, inclusief een individueel maximum.