Hek voor gracht brede school Nieuwpoort

Onderaan deze pagina kunt u de petitie tekenen.

Heeft u al een rondje gelopen over het schoolplein bij de nieuwe brede school?

Bent u toen ook aan de andere kant van de school geweest, waar op een paar meter afstand van school en schoolplein een gracht ligt? Als u dit nog niet heeft gedaan, raden wij u aan dit alsnog te doen.

Als u aan deze gracht staat, begrijpt u waarschijnlijk meteen waarom wij, allemaal ouders van kinderen in de kleuterleeftijd én ouder, deze petitie zijn gestart. Niet alleen voor peuters en kleuters, maar ook voor oudere kinderen is de gracht een risico. Het is niet moeilijk voor te stellen dat een paar fietsende, rennende of spelende kinderen opeens (moeten) uitwijken en onbedoeld in de gracht belanden.
Water trekt kinderen aan, het is leuk en spannend. Vooral de brede vluchttrap nodigt uit tot spelen.

De gracht is voor een pleinwacht slecht zichtbaar. Ook zijn er natuurlijk talloze momenten dat het hek openstaat, voor schooltijd bijvoorbeeld. Durft u tijdens deze momenten de verantwoordelijkheid te nemen voor al onze kinderen?

Na een hoge val komen ze (met fiets) in het water terecht, wat natuurlijk schrikken is zelfs als je je diploma al hebt. Daarnaast is het voor een volwassene niet mogelijk om het kind vanaf de kant te helpen. Je zult zelf het water in moeten, via de trap in het midden van de gracht. Of springend vanaf de kant.

Maar voor deze gracht hoeft volgens Gemeente Molenwaard geen hek geplaatst te worden, omdat:

- Onze kinderen gewend zijn aan veel water om zich heen
- Een bureau hier naar heeft gekeken en de situatie als veilig heeft beoordeeld
- Een hek niet mooi is
- Ouders in de opvoeding kunnen sturen dat kinderen niet in de gracht moeten springen, vallen, ...
- Er geen geld meer is voor een hek

Sterker nog, er komt nog een nieuwe sloot aan de zijkant van het plein, die via openbare (dus niet afgesloten) poortjes toegankelijk zijn voor educatieve doeleinden! Het idee is hartstikke leuk, maar mag er alsjeblieft een slot op?

Er zijn mensen die vinden dat een hek voor de gracht schijnveiligheid zou zijn. In bepaalde gevallen kunnen wij ons dat voorstellen. Daarom pleiten wij voor een degelijk, functioneel hek van redelijke hoogte, dat duidelijk het einde van de straatkant markeert en voorkomt dat een ongelukkige val of nieuwsgierige kleuter eindigt in de gracht.

Helpt u mee om deze omgeving vol spelende kinderen veilig te maken? Of wacht u liever af tot het een keer misgaat?

Teken alstublieft vandaag nog deze petitie, zodat we deze samen met ons dringende verzoek voor een hek voor de gracht, nog voor de zomervakantie aan kunnen bieden bij de Gemeenteraad van Molenwaard.

Wij zouden uw steun erg waarderen.

Hartelijke groeten,

Karin Gras
Mellany Spelt
Saskia van Muijlwijk