Prospero moet blijven

Quoted post

de reactor

#5 reactie

2012-05-09 14:10

Het programma van prospero is toch wel altijd ééntonig geweest. Jong talent kreeg niet genoeg speelkansen. Ik vind het spijtig en ook compleet onterecht dat er subsidies voor cultuur worden ingetrokken, maar tegelijkertijd vind ik ook dat Prospero het jazzklimaat van Den Haag op zich niet heeft verbeterd. Jong talent kreeg niet veel (lees: nagenoeg geen) speelkansen bij Prospero. Ze programmeren liever 'bekende' jazz-muzikanten (die daarom geen betere muziek maken), terwijl dat zij als jazz-podium met hun subsidies het jong talent zouden kunnen helpen (en hen tegelijk ook wat bekender zouden kunnen maken). Neen, dat is niet gebeurd. Onlangs sprak ik een ongelooflijk talentvolle, piepjonge, Haagsche jazzmuzikant die ik op een avond had zien spelen in een rokerige, kleine kroeg. Die vertelde mij dat hij op het einde van de avond 30 euro krijgt van de cafébaas (en de cafébaas kan hem ook niet meer betalen, omdat hij geen subsidies krijgt, maar het in elk geval wél verdient). Zet zo iemand dan eens in het hoofdprogramma van Prospero of het Bimhuis (want Prospero is natuurlijk niet de enige modeshow). Ze zouden er dolgelukkig mee zijn! En het publiek weet toch niet wie 'bekend' is of niet. Dat bepaalt het jazzpodium uiteindelijk zelf met de manier waarop zij adverteren. Zijn subsidies uiteindelijk niet bedoeld om hen te ondersteunen die het nodig hebben en het verdienen? Indien ze hun subsidies zouden investeren in de kleinere jazz-podia van Den Haag (en dan bedoel ik niet Pro-jazz, want dat is nog zo'n toekomstige modeshow) zoals de Kikker, Murphy's Law en de Pater (en die zijn allemaal gratis) in plaats van Prospero, dan zou ik er alleszins niet van wakker liggen. En daarmee bedoel ik niet dat ik denk dat de commissie gelijk heeft, want afgaande van hun woordenschat en schrijfstijl, weet je al dat de commissie denkt iets te weten van muziek, maar er in werkelijkheid geen BAL van kent. Als je echt jazz wil ondersteunen. Ga dan van je luie zetel af, ga de jazzkroegen in en als je genoten hebt van de muziek, laat het de muzikanten dan weten! Jouw rol als publiek en motivatie hierin betekent voor hen het verschil tussen een grijze en zonnige dag.

Reacties

Prospero

#6 Re: reactie

2012-05-09 14:53:23

#5: de reactor - reactie 

Prospero heeft jong talent altijd in de schijnwerpers gezet. Zowel jong talent in de aanloop naar het conservatorium, conservatorium studenten, pas afgestudeerden of een paar jaar na afstuderen. Jarenlange ervaring met programmering van zowel bekende namen als onbekend en aanstormend talent op de Prospero podia, hebben geleerd dat het publiek helaas wel reageert op wie er speelt. Op onbekende namen komt bijna niemand af, ondanks lovende aanbevelingen in advertenties, nieuwsbrieven en persberichten, en dat hebben we in de afgelopen jaren veel geprobeerd. Dat is geen reden om het dan niet meer te doen maar de muzikanten worden bij Prospero altijd goed, volgens de norm uitbetaald. Voor ons een heilig punt! Dat kan nooit van alleen subsidie, die altijd maar een deel ondersteunt, daar moet ook een goeie kassa tegenover staan en als dat niet het geval is wordt het lastig. Prospero is daarom uiteindelijk een instelling geworden die veel, maar zeker niet alleen, grote namen programmeert en dan in het voorprogramma de jonge muzikanten zet die zo meeliften op de aandacht voor de gevestigde muzikanten. Op deze manier heeft Prospero zich een eigen plek verworven in Den Haag. Dat er daarnaast nog genoeg te wensen overblijft is waar maar geen reden om deze plek af te schieten.